Obiectivul proiectului Nabucco, demarat in 2002, este construirea unui gazoduct care sa aduca Europei gaze naturale extrase din bazinul Caspic si Asia Centrala, pe ruta Turcia - Bulgaria - Romania - Ungaria - Austria, reducand astfel dependenta UE de gazele importate din Rusia. Intre timp, gigantul rus de stat Gazprom isi dezvolta propriul gazoduct pe coridorul sudic, considerat concurentul Nabucco citat de Mediafax.

Principalele obstacole pentru Nabucco in ultimii ani au fost negocierile cu potentialii furnizori din Asia Centrala, unde oficialitatile europene nu au reusit inca sa obtina angajamente ferme din partea producatorilor.

Decizia Germaniei de a renunta complet la energia atomica pana in 2022, luata in urma dezastrului din martie Japonia, care a cauzat o criza nucleara prelungita, are totusi potentialul de a revigora proiectul Nabucco, alaturi de progresul realizat recent in discutiile cu Azeriabdjanul, poate cel mai important potential furnizor pentru gazoduct, se arata intr-o analiza Reuters.

Analistii considera ca Nabucco devine tot mai atractiv pentru tarile care vor sa evite energia atomica sau dependenta ridicata de carbune, un combustibil fosil foarte poluant.

"Noua strategie energetica a Germaniei va ajuta Nabucco. Proiectul parea aproape mort, dar decizia pe energie nucleara l-a revigorat", comenteaza Clauda Kemfert, analist pe energie la institutul economic DIW din Berlin.
Potrivit acesteia, Nabucco este cea mai evidenta cale prin care Europa isi poate reduce dependenta de gazele rusesti si a devenit important si pentru Germania, care intre timp ar putea fi nevoita sa acopere o parte din deficitul de energie cauzat de renuntarea la reactoarele atomice prin cresetrea importurilor de gaze din Rusia, pe coridorul nordic.

Citeste si:

Will Pearson, analist la Eurasia Group in Londra, a afirmat ca referendumul recent din Italia, unde o majoritate coplesitoare a votat pentru interzicerea energiei nucleare, subliniaza perspectivele pozitive ale unui gazoduct pe coridorul sudic.

"Italia, alaturi de Germania, vor fi principalii sustinatori ai progresului (Nabucco - n.r.) luand in calcul urmarile crizei de la Fukushima", a spus el.
Prin Nabucco se vrea transportarea a 31 miliarde metri cubi de gaze pe an din regiunea Caspica la un hub din Austria. Startul lucrarilor de constructie a fost amanat recent de consortiul care dezvolta proiectul din 2012 in 2013, iar primele livrari de gaze au fost intarziate din 2015 pana in 2017.

Totodata, surse apropiate proiectului au declarat luna trecuta pentru Reuters ca costurile asociate Nabucco au fost revizuite in urcare, de la circa 8 miliarde euro la 12-15 miliarde euro.

Nabucco este dezvoltat de un consortiu la care participa companiile OMV (Austria), Transgaz Medias, MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria) si RWE (Germania). Proiectul este sprijinit de Uniunea Europeana.