In baza scenariului cunoscut, Romania e pe punctul de a pierde in acest an alte investitii straine de anvergura, pentru ca statul nu s-a pus de acord in privinta legislatiei. S-a mai intimplat sa pierdem investitori de calibru, pentru ca la vecinii nostri au obtinut facilitati care le-au fost refuzate in Romania.

Romania ar putea pierde alte trei proiecte de investitii straine, in valoare totala de peste 600 de milioane de euro pentru ca negocierile dintre firmele care voiau sa le deruleze si statul roman sint blocate de aminarea adoptarii legii privind investitiile.

Este vorba despre proiecte ale firmelor Calsonic Kansei (Japonia), Egger (Austria) si Moser Baer (India). In primul caz, era vorba despre o investitie de 100 de milioane de euro pentru constructia unei fabrici de componente auto la Ploiesti, in al doilea caz despre o investitie de 210 milioane intr-o fabrica de prelucrare a lemnului, la Suceava, iar in ultimul, de 300 de milioane de euro pentru o fabrica de CD-uri in Giurgiu. ĄCei trei investitori au solicitat scheme individuale de ajutor de stat, dar cum legislatia nu ne permite, trebuie sa asteptam adoptarea modificarilor la legea privind investitiile. Nici nu vreau sa ma gindesc ce s-ar intimpla daca ne le-am acorda aceste facilitati, a declarat, pentru Mediafax, presedintele Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS), Ana-Maria Cristina (foto). Ea a spus ca se lucreaza acum la o strategie guvernamentala in domeniul acordarii ajutorului de stat, care va fi definitivata probabil in martie. Abia dupa finalizarea acesteia va putea fi adoptata legea.

Romania a mai pierdut, anul trecut, investitii straine considerabile, firmele in cauza alegind alte tari pentru ca la noi nu li s-au acordat facilitatile solicitate. Astfel, producatorul francez de electrocasnice Elco Brandts a abandonat planul de a-si deschide o noua fabrica in Romania, preferind Polonia. La fel, grupul MAN, dupa ce a studiat oportunitatile oferite de vestul tarii, a ales tot Polonia ca locatie pentru o noua fabrica, pentru ca aici angajatii si familiile lor nu aveau unde sa faca cumparaturi si sa-si trimita copiii la scoala. Cel mai grav caz este cel al companiei franceze Montupet, care a vrut sa construiasca linga Cluj o fabrica de piese auto. Dupa mai multe negocieri, ei au ales orasul Ruse din Bulgaria, pentru ca autoritatile locale nu au fost de acord sa le vinda francezilor terenul pe care urmau sa-si ridice fabrica la pretul pe care l-au oferit acestia. In Bulgaria, terenul li s-a dat gratis, din prima.