Un roman a ajuns sa consume anual doar 2,5 kilograme de peste, de trei ori mai putin decit inainte de 1989 si de aproape 20 de ori mai putin decit occidentalii. Din cauza preturilor piperate si a scaderii productiei interne, prefera pestele oceanic.

Pestele nu mai este unul dintre alimentele preferate ale romanilor. Daca inainte de 1989, sub deviza nici o masa fara peste, acest produs asigura o mare parte din proteinele populatiei, dupa Revolutie, pestele se regaseste din ce in ce mai rar in meniul de zi cu zi. Astfel, consumul anual a scazut de la 8 kilograme pe locuitor la 2,5 kilograme.

Dintre europeni, doar albanezii maninca mai putin peste decit noi. In tarile dezvoltate, consumul este de 10-20 ori mai mare. Un italian maninca anual 49 kg de peste, un spaniol aproximativ 40 kg, iar un francez in jur de 35 kg.

Oceanic pentru diete

In general, pestele oceanic se bucura de cel mai mare succes. Are cel mai bun pret, se gaseste in cantitati mari pe piata in orice sezon al anului, nu prea are oase si este recomandat in diete. Are continut ridicat de iod, care regleaza glanda tiroida, nu este gras si, cel mai important, este mai putin expus poluarii, spun specialistii. Romanii cauta si pestele de apa dulce, dar, din cauza scaderii productiei, preturile au ajuns sa depaseasca posibilitatile de cumparare.

Macroul - peste national

Romanii au obiceiul de a cumpara orice produs in functie de pret. Cum un kilogram de peste poate ajunge la 200.000 de lei, oamenii prefera sa cumpere carne de porc, care are preturi asemanatoare si este in mod traditional alimentul de baza al romanilor, ne-a declarat Marilena Maereanu, directorul general al Caviar House. Astfel, pestele de calitate inferioara are cea mai mare cautare, iar macroul a devenit peste national. Pentru ca are cel mai bun pret, in jur de 70.000 lei, si poate fi gasit in magazine in orice perioada a anului, macroul este de departe cel mai solicitat peste, spun vinzatorii.

Doar 15% e pescuit de noi

Importurile s-au impus ca o necesitate, intrucit productia interna nu poate asigura decit 15% din cantitatea necesara la nivel national. Romania produce anual 12.000 de tone de peste, iar importurile ajung la 70.000 tone (din Norvegia, Irlanda, SUA, Olanda). Din acvacultura s-a realizat 8.600 de tone, din pescuitul la apa dulce 2.784 de tone, iar din Marea Neagra - 515 tone. Productia a scazut fata de anii anteriori, mai ales pentru ca s-a pescuit mai putin in Delta si in mare, ne-a declarat Gheorghe Stefan, presedintele Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura. In Marea Neagra, mai pescuiesc doar sapte nave din cele 24 cite erau in 1989. Pescuim in primul rind sprot, un peste ieftin (30.000 lei/kg), accesibil tuturor, a precizat Aurel Amzaru, presedintele Asociatiei Pescarilor la Marea Neagra. In plus, Romania a pierdut foarte mult prin desfiintarea flotei oceanice. Din cele 50 de nave, care pescuiau mai ales in vestul Africii, in jur de 150.000 de tone, nu a mai ramas nici una.

Caracatita pentru bogati

Doar romanii foarte bogati maninca specialitati precum caracatita, stridii, creveti sau scoici. Astfel de produse au cautare in primul rind de Paste si de Revelion. Vara se mai vind pe litoral, iar iarna in statiunile montane. Restaurantele sint principalul client, pentru ca nu oricine se pricepe sa prepare o astfel de specialitate. In plus, preturile sint foarte mari, un kg de caracatita depasind 200.000 lei, iar unul de creveti ajunge la 400.000 lei, spune Marilena Maereanu, directorul unei firme de profil.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri