Toata economia vrea sa afle care sunt companiile care au invins criza in Romania. Care sunt companiile ce trebuie sa devina in urmatorul deceniu un model pentru industriile pe care le reprezinta? Sefii PricewaterhouseCoopers au lansat prima carte de strategie de afaceri – „Formule de succes pentru urmatorul deceniu. Companii care au invins criza” – prezentand si studii de caz pe 12 companii din Romania care s-au luptat cu criza si au castigat.

Cartea a fost scrisa de o echipa de consultanti din cadrul PwC Romania coordonata de Vasile Iuga, country managing partner al companiei de consultanta, si Andrej Vizjak, partner in cadrul PwC.

„Am incercat sa definim stadiile de dezvoltare a mai multor companii importante din Romania, in functie de structura teoretica a cartii, sa identificam strategiile de succes care pot fi aplicate pentru ca aceste companii sa devina castigatoarele urmatorului ciclu de crestere economica, iar unele dintre ele sa se dezvolte in actori cu adevarat globali”, a declarat Vasile Iuga (foto).

Lucrarea prezinta o analiza detaliata a strategiilor de succes aplicate de companiile internationale si cele locale din diferite sectoare economice.

„Societatea romaneasca s-a cam saturat sa i se tot spuna cat de grav bolnava este economia noastra. Si cat de lunga ar putea fi criza actuala, desi in primavara lui 2011 tara a iesit din recesiune. Acum, suntem cu totii preocupati de raspunsul la o intrebare cardinala: cand si cum ii vom pune capat crizei?”, scrie in prefata cartii Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei.

Ideea centrala a cartii este ca, in functie de gradul de internationalizare si de diversificare a produselor, companiile de succes pot fi impartite in patru mari categorii: local specialist, regional hero, international champion si industry shark, fiecare cu tipologia sa de crestere.

Citeste si:

Internet Corp, publisherul wall-street.ro, face parte din grupul select prezentat de PwC Romania. Compania Internet Corp a raportat in 2010 afaceri de 1,8 milioane de euro.

Pe langa cotidianul online de business Wall-Street.ro, din portofoliul InternetCorp mai fac parte 9AM, Kudika, Garbo, Yuppy, Envy si site-ul de cumparaturi colective Kuponiada.

Celelalte 11 companii din Romania prezentate in studii de caz sunt Vodafone, Romtelecom, GDF Suez, CEZ, Caroli Foods, Labormed, BRD – Groupe Societe Generale, Metro Group, Omniasig – Vienna Insurance Group, Dacia Renault si Gorenje.

Companiile de tip Local Specialist sunt de dimensiuni mai mici, avand un grad redus de internationalizare si diversificare a produselor. Acestea achizitioneaza de cele mai multe ori societati pentru un pret de cumparare mai mic de 3 miliarde de dolari, care opereaza in acelasi segment de piata si, de regula, in aceeasi tara sau arie geografica.

Companiile de tip Regional Hero, care au dimensiuni medii, au un grad scazut de internationalizare, dar un nivel ridicat de diversificare a produselor sau serviciilor. Acestea achizitioneaza de cele mai multe ori societati cu pretul de cumparare sub 3 miliarde de dolari, din domenii diferite fata de cel in care activeaza, dar din aceeasi tara de origine sau regiune.

International Champion defineste companii de dimensiuni medii, cu un grad crescut de internationalizare, dar unul scazut de diversificare a produselor sau serviciilor. Acestea achizitioneaza de cele mai multe ori societati straine din orice regiune geografica, cu pretul de cumparare sub 3 miliarde de dolari, dar din acelasi domeniu de activitate.

Companiile Industry Shark sunt companii de dimensiuni mari, globale, cu un grad sporit de internationalizare si de diversificare a produselor. Acestea achizitioneaza de cele mai multe ori societati cu pretul de cumparare de peste 3 miliarde de dolari, cat si companii mai mici, din domenii de activitate diverse.