"Peste trei sferturi din deciziile de achizitie apartin femeilor. Viitoarea putere economica nu va fi nici China, nici India, ci femeia", a afirmat Andreea Paul (Vass), consiliera a premierului Emil Boc, ridicand la fileu o problema cat se poate de prezenta in mediul public sau privat: egalitatea de gen.

Mediul politic din Romania sufera de misoginism, a replicat creatoarea de moda Irina Schrotter. "Am senzatia ca exista doua realitati paralele: mediul economic si cel politic care, in mod paradoxal, merg pe doua drumuri diferite", a mai remarcat designerul.

O opinie mai nuantata a exprimat Aneta Bogdan, managing partner la Brandient, care a spus ca a reusit sa-si construiasca o cariera intr-o lume a barbatilor, in care criteriile de performanta au fost educatia, viziunea, curajul, si mai putin genul. Specialista in branding a adus in discutie o resursa inca nevalorificata de Romania in lupta pentru iesirea din criza: stimularea industriei creative.

"Eu fac parte din clasa creativa. In Romania, clasa creativa este pur si simplu pedepsita. (...) Suntem la granita dintre infractor si creator", a argumentat Bogdan, referindu-se la impozitarea drepturilor de autor.

Andreea Paul (Vass) a prezentat si o serie de statistici (din 2009 - cele mai recente date) privitoare la industria creativa, denumire care aduna sub umbrela sa activitati din domenii precum IT, software, cultura, film, cercetare.

Astfel, aproape doi din zece salariati din Romania lucreaza in industria creativa, un sfert din firmele inregistrate activeaza in acest domeniu, iar a opta parte din exporturi sunt din acest sector.

Mariana Gheorghe (foto jos), CEO Petrom, a ales sa puna la masa dezbaterilor o problema la care Romania este codasa - competitivitatea. "Pentru mine, cresterea economica este obligatoriu crestere a competitivitatii. Aici ar trebui sa fie folosite toate mijloacele inteligentei. (...) Singurul obiectiv pe care autoritatile trebuie sa si-l propuna e cresterea competitivitatii", a explicat Gheorghe

In opinia sa, a vorbi despre cresterea economiei sau a competitivitatii fara a folosi 50% din populatie este un nonsens.

Georgiana Pogonaru
, director general al Romcolor, situatia poate fi exprimata cat se poate de frust: prea mult testosteron poate nu face bine pe timp de criza. "Poate traim un timp al femeilor. Problema este cum le dam putere femeilor. (...) Noi, femeile din Romania, suntem deja puternice", a subliniat femeia de afaceri.

Citeste si:

La randul sau, Violeta Ciurel, director general al Axa Life Insurance, a punctat ca in vestul Europei abordarea echilibrului de gen este abordata altfel decat in Romania, in conditiile in care mentalitatile difera. "Femeile la noi sunt mai puternice. Ele au fost active in ultimele decenii, in timpul comunismului", potrivit lui Ciurel.

In completare, Ioana Filipescu, managing director al Raiffeisen Investment Romania, a spus ca cei 50 de ani de comunism au dus, intr-adevar, la o erodare a discriminarii, dar ca femeile erau la fel de prost plasate ca si barbatii. "Nu cred ca esti neaparat mai valoroasa daca ti-ai lasat copilul acasa, cu cheia de gat. Contributia femeii la educatia copilului e foarte importanta, e una dintre problemele majore cu care ne confruntam acum", a adaugat Filipescu.

Irina Socol, director general al Siveco, a explicat ca in viziunea sa fondurile structurale reprezinta "o sansa uriasa pentru Romania". Ca urmare, acesta ar trebui sa fie unul dintre domeniile in care Romania sa isi canalizeze o mare parte din eforturi pentru stimularea iesirii din criza.

Mariana Gheorghe a precizat, in acest context, ca trasaturile de marketing si de leadership ale unei femei sunt mai potrivite pentru o gestiune a fondurilor europene. "Motivarea proprie pe care femeile o au ar putea duce la o mai buna atragere a fondurilor europene", a adaugat CEO-ul Petrom.

Andreea Paul (Vass), care pe tot parcursul discutiilor si-a luat notite si a intervenit ori de cate ori guvernul era "luat la rost", a incheiat intalnirea stabillind ca o politica echilibrata de gen este una inteligenta si ca este necesara readucerea temei competitivitatii pe agenda publica. Sprijinirea industriei creativitatii ar fi una dintre masurile prin care economia romaneasca ar putea fi stimulata sa inoveze si sa devina mai competitiva, conform consilierei.

Alte invitate la discutia organizata de revista Forbes Romania au fost Veronica Savanciuc (CEO Lowe) si Georgiana Dragomir (managing partner InnerLook).