Problema a fost sesizata de inspectorii Consiliului Concurentei (CC), in urma unei investigatii efectuate in domeniul achizitiilor publice.

O analiza comparativa privind nivelul preturilor din contractele cu diferite autoritati si al celor practicate pentru clienti neguvernamentali pentru un numar de patru produse, respectiv motorina euro 5, ulei, cartofi si hartie xerox, a indicat ca preturile din contractele de achizitii publice nu sunt mai mici decat cele facturate altor clienti.

Analiza achizitiilor publice pentru cele patru produse a evidentiat totusi ca, in general, prin licitatiile online, preturile contractelor incheiate cu diferite autoritati si institutii publice sunt mai reduse fata de preturile facturate altor clienti neguvernamentali, ceea ce indica faptul ca majorarea progresiva a plafonului licitatiilor online poate avea drept efect realizarea de economii bugetare.

Cele mai importante probleme au fost descoperite insa la achizitia uleiului de gatit si cartofilor, inspectorii CC stabilind ca uleiul pentru gatit este procurat de autoritatile contractante cu precadere de la intermediari, ale caror preturi de comercializare sunt net superioare preturilor producatorilor. Astfel, din cei 18 agenti economici ce au furnizat informatii, doar unul singur este producator de ulei, restul fiind intermediari si, ca urmare, practicand preturi peste cel al producatorului, atat in cazul contractelor de achizitie publica, cat si al celor aferente altor clienti.

Pretul mediu al intermediarilor in contractele analizate pentru ulei de gatit, produs din cosul zilnic regasit in sistemul de achizitii publice in special la nivelul unitatilor din structurile militarizate, caminelor de ingrijire, cantinelor centrelor de asistenta sociala pentru copii si penitenciarelor, a depasit in mod regulat cu peste 10 procente pretul producatorului, in timp ce negocierea fara publicarea unui anunt de participare pentru achizitia de cartofi a condus la practicarea unor preturi catre autoritatile contractante cu aproape 37% mai mari decat cele facturate altor clienti.

Citeste si:

La cartofi, pretul practicat in relatia cu autoritatile contractante a fost mai redus decat cel facturat altor clienti doar in cazul licitatiilor deschise de tip online, cu peste 20 de procente.

La achizitia de cartofi s-a stabilit ca pretul practicat in contractele de achizitie publica inglobeaza, alaturi de caracterul sezonier al produsului, si un nivel destul de ridicat al adaosului comercial practicat de operatorii economici.

Achizitia de cartofi de la intermediari se realizeaza la preturi net superioare celor de la producator sau grupuri de producatori, acestia fiind in imposibilitatea de a participa la licitatii, fie din cauza gradului redus de transparenta al achizitiilor, fie din cauza existentei unor bariere mai mult sau mai putin justificate. Din analiza contractelor de achizitie publica a rezultat ca preturile producatorilor la cartofi variaza, in perioadele de productie, intre 0,65 lei/kg si 0,97 lei/kg (fara TVA), pentru ca preturile intermediarilor sa se situeze sistematic peste acest nivel.

"O atentie deosebita trebuie, insa, acordata si pe viitor procesului de monitorizare al achizitiilor publice. Practicarea, in unele cazuri, a unor preturi mult mai mari pentru autoritatile contractante fata de alte contracte rezultate din licitatii poate ridica suspiciuni legate de trucarea licitatiilor pe verticala si orizontala", se arata in raportul CC.

Institutia apreciaza ca, in acest caz, colaborarea tuturor institutiilor cu atributii in domeniul achizitiilor publice, atat din punct de vedere al eliminarii unor posibile disfunctionalitati, precum si al sanctionarii cu severitate a oricaror incercari de trucare a licitatiilor, se va repercuta favorabil asupra nivelului cheltuielilor alocate pentru procurarea de bunuri si servicii de catre autoritatile contractante.