Astfel, la nivelul lui 2010, trei sferturi dintre romanii care au plecat din companii au facut-o voluntar, prin demisii, si doar 25% au parasit compania involuntar, fie prin concedieri, fie prin pensionari.

Reprezentatii PwC admit ca un procent din acesta valoare se poate datora incetarii contactelor de munca prin acordul partilor.

Asemenator situatiei actuale, si in anul 2006, in perioada de prerecesiune, cea mai mare parte a plecarilor din companii (88%) se realiza prin demisii, in timp ce in 2009, acest procent a scazut la mai putin de jumatate (49%) din totalul de incetarilor de contracte.

Procentul din Romania la nivelul anului 2010 se situeaza peste media din Europa Centrala si de Est, unde ponderea demisiilor in totalul incetarii contractelor de munca este de 66%.

In ceea ce priveste fluctuatia de personal, in 2010 acest indicator a aratat ca 15% dintre angajati au parasit organizatiile in care lucrau, cifra apropiata de cea din 2009.

Pe de alta parte, rata absenteismului a ajuns la cote europene, ridicandu-se la 1,4% din totalul zilelor lucratoare. In Europa, ponderea zilelor de absente se ridica la 1,36%.

Costurile cu forta de munca raportate la costurile totale ale companiilor au crescut cu 10%, de la 9,26% in 2009, la 10,13% in 2010. Cu toate acestea, costurile cu forta de munca din Romania se mentin in continuare scazute in comparatie cu cele din Europa de Vest.

Citeste si:

Aceste evolutii au adus rentabilitatea capitalului uman din Romania (1,34) aproape de media din Europa Centrala si de Est (1,36). S-a mentinut insa un avantaj semnificativ in comparatie cu Europa de Vest (1,17).

„Dupa o cvasi-inghetare a ratei de recrutari externe in 2009, companiile din Romania au inceput din nou sa recruteze personal din afara organizatiei pentru toate pozitiile, rata de recrutare externa dublandu-se in 2010 fata de 2009 (14,1% si respectiv 6,7%). Aceasta este inca o dovada ca firmele autohtone au depasit mentalitatea de supravietuire din perioada crizei din 2009 si au inceput sa-si refaca efectivele. Cu toate acestea, in conditiile in care perioada tulbure din punct de vedere economic se pare ca se va prelungi, este important pentru companiile locale sa ramane suple si agile si sa pastreze un control ferm asupra costurilor”, a spun Peter de Ruiter, partener, liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC..

O serie de alte masuri specifice de Resurse Umane, incluzand aproape dublarea numarului de ore de training per angajat, care a ajuns acum la 25 ore/angajat/ an si care astfel depaseste cifrele similare din Europa Centrala si de Est, au dus la cresterea angajamentului fortei de munca, element de asemenea masurat in studiu prin intermediul ratei absenteismului si a rotatiei de personal.

Analizand structurile organizationale, raportul indica o crestere cu 38% a numarului de angajati alocati la un manager. In privinta departamentului de Resurse Umane, s-a remarcat de asemenea cresterea numarului de angajati alocati la un responsabil Resurse Umane, acompaniata de o optimizare cu 15% a costurilor departamentale proprii.

Studiul PwC Saratoga Romania 2011 prezinta date exhaustive referitoare la indicatori ai Capitalului Uman pe baza datelor colectate de la 81 de companii participante din cinci ramuri economice (telecomunicatii si tehnologie, produse industriale, industria farmaceutica, industria bunurilor de larg consum si sectorul bancar).