Alimentele de baza au fost cele mai afectate de cresterea preturilor, valoarea cheltuita pentru aceste categorii fiind cu 15% mai mare, in timp ce cheltuielile pentru produse alimentare neesentiale s-au majorat cu 4%, arata un studiu GfK.
Consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 6% in moneda nationala in primele sase luni ale anului 2011 comparativ cu perioada similara a anului precedent. Aceasta crestere a fost influentata in primul rand de nivelul ridicat al inflatiei.

In volum, piata inregistreaza o scadere de aproape 2% in timp ce fenomenul de down-trading (trecerea catre produse dintr-un segment de pret inferior) este inregistrat in continuare.

Dintre produsele alimentare de baza, uleiul a inregistrat cresteri valorice de pana la 40%, in vreme ce volumul a scazut cu aproape 2%. Pentru cafeaua macinata si prajita - considerata de asemenea de catre consumatori un produs esential - nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant.

Cheltuielile pentru produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat cresteri de 5% in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent. Dintre produsele nealimentare de baza, gospodariile din Romania au platit mai putin pentru detergent de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru sampon de par cheltuielile au crescut cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi.

1. Cu cat au crescut cheltuielile dvs. pentru alimente de baza in acest an?




In prima jumatate a anului, categorii precum deodorantele si sapunul de toaleta inregistreaza cresteri volumice modeste de 4% fiecare, in timp ce numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data aceste produse a crescut usor.

Comertul modern castiga in continuare teren in detrimentul celui traditional atragand in primele sase luni ale anului 47% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent. Buticurile si magazinele alimentare, principalele formate ale comertului traditional, au pierdut 4 puncte procentuale in valoare, antrenand in primele sase luni ale anului curent doar 37% din totalul cheltuielilor pentru produse de larg consum comparativ cu 41% in perioada similara a anului 2010.

In aceasta perioada hipermarketurile si supermarketurile au inregistrat rate de crestere de aproape 15% fiecare, iar magazinele de tip discount de 14%. Principalul motor de crestere in cazul formatelor comertului modern este numarul mai mare de cumparatori, tendinta explicata si de expansiunea teritoriala dinamica a marilor lanturi de retail.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum, pe un esantion de 2.200 gospodarii.

GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a grupului GfK. Activitatile sale sunt structurate in cinci segmente: custom research - cercetare cantitativa si calitativa Ad Hoc pentru o arie larga de industrii (bunuri de larg consum, telecomunicatii si IT, finante, retail, turism, auto, bunuri industriale), consumer tracking - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, retail and technology - cercetare continua pentru bunuri de folosinta indelungata, media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media si healthcare – cercetare calitativa si cantitativa in toate domeniile medicale.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri