Zilnic, in Romania sint vindute in jur de 300 de tone de carne preparata si mezeluri. Un roman maninca anual in jur de 10 kg de mezeluri. Cinci firme detin suprematia pe piata de prelucrare a carnii.

Anul acesta nu va fi unul al investitiilor in productie, ci unul al preluarii firmelor romanesti de companiile multinationale. Ne asteptam ca in 2006 si 2007 sa aiba loc achizitii, dezvoltari ale facilitatilor de productie existente, precum si noi intrari pe piata. Acesti factori vor determina reasezari succesive ale pietei, a aratat Talal El Solh, presedintele Caroli Foods. Reprezentantii Asociatiei Romane a Carnii spun ca foarte multe firme straine din domeniul prelucrarii carnii sint interesate

sa-si deschida afaceri in Romania sau sa le extinda pe cele existente, astfel incit, in 2006, vor avea loc multe achizitii de firme romanesti. Potrivit datelor ARC, in tara noastra sint 100 de firme care s-au impus pe piata, dar acreditate sint 1.700. Totusi, doar cinci companii fac legea pe piata mezelurilor: Campofrio, Cris Tim, Angst, Aldis si Caroli. Acestea detin 35% dintre vinzarile de mezeluri, fiecare dintre ele avind o cota de piata intre 3 si 8%.

Doua firme se bat pe bucuresteni

Influenta pe piata a firmelor mari depinde si de zonele unde produc si mai ales comercializeaza produsele. In general, pe fiecare zona a tarii se lupta pentru suprematie doua-trei firme. In Bucuresti, de exemplu, se bat pentru cucerirea consumatorilor companiile Angst si Cris Tim, iar in Moldova, Cris Tim si Aldis. Zona Ardealului este una mai speciala pentru ca aici sint multi producatori locali care scapa, de obicei, evidentelor.

Toti fac de toate

Marile firme din domeniu produc sute de categorii de mezeluri. Deocamdata, companiile fabrica de toate. Tendinta este ca fiecare sa se axeze pe un anumit produs sau cel putin pe o categorie, dar nimeni nu a reusit acest lucru. Probabil in citiva ani vor reusi sa se specializeze, a spus directorul executiv al ARC, Mihai Visan.

Mezelurile depind de importuri

Industria romaneasca de prelucrare a carnii depinde de importuri. Romania ar avea nevoie de trei-patru milioane de porci care sa fie folositi pentru producerea de mezeluri. Acum, in ferme pot fi gasite doar 800.000 de animale. Din pacate, nu doar faptul ca porcii autohtoni nu prea pot fi folositi, fiind foarte grasi, dar nici nu asigura decit 40% din necesarul industriei de procesare. Restul trebuie importat, a spus Ovidiu Wencz, directorul Campofrio Romania. Procesatorii mai trebuie sa importe si carne de vita (15% din necesar) si de pasare (20%).

Parizerul pierde teren

Romanii au ca principal criteriu de achizitie pretul. De aceea, produsele de calitate medie sau inferioara detin suprematia. Grupa de mezeluri cea mai vinduta este cea a cirnatilor si salamului, pentru ca acesta este nivelul veniturilor din Romania. 80% dintre mezelurile cu succes la romani sint cele din aceasta categorie, a aratat Sorin Minea, reprezentantul firmei Angst. Firmele mari mizeaza totusi pe clientii care au atins un nivel de trai mai ridicat si promoveaza produsele de lux.

Produsele economice precum parizerul, care erau cele mai cautate, inregistreaza o tendinta descendenta, in timp ce vinzarile au crescut simtitor in categoria mezelurilor mai putin procesate. In 2005 am observat o reorientare a consumatorilor catre produsele premium, dupa o perioada lunga in care cele mai bine vindute produse au fost cele din segmentul economic. Prin produse premium intelegem produse crud-uscate, specialitati, produse cu condimente speciale. De asemenea, au inceput sa creasca vinzarile produselor preambalate in defavoarea celor vrac, ne-a precizat Talal El Solh, presedintele Caroli Foods.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri