Reprezentantii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) au participat saptamina trecuta la un seminar de fiscalitate unde au incercat sa ofere solutii intrebarilor „rele“ din partea celor care realmente se chinuie sa dea bani statului. Discutiile deschise au scos la iveala probleme grave ale oamenilor de afaceri in ceea ce priveste relatia cu administratiile fiscale. Seminarul a fost organizat de Editura Rentrop&Straton si a adus la masa discutiilor cu agentii economici trei reprezentanti din ANAF.

„Faceti ceva cu personalul“

Una dintre primele intrebari adresate oficialilor ANAF a avut in vizor chiar personalul institutiei. Agentii economici s-au plins ca trebuie sa se adreseze conducerii pentru fiecare detaliu, pentru ca sint nemultumiti de activitatea angajatilor de la ghisee.

„Eu cred ferm ca da, oamenii trebuie deranjati, atit timp cit lucreaza in locul acela. Desi pare in defavoarea noastra, ca si angajati ai sistemului fiscal, eu continuu sa spun ca oamenii din sistem trebuie deranjati ori de cite ori exista o neplacere a unui contribuabil“, a spus Mihaela Hutanu, director in Directia de Indrumare si Asistenta a Contribuabililor. „Pina la urma, ne asumam riscurile meseriei. Iar daca nu sintem deranjati si sintem lasati sa credem ca totul este in regula, pina la urma nici dumneavoastra nu veti fi multumiti, si nici noi nu ne facem treaba“, a completat oficialul ANAF.

Suzana Chiriac, director adjunct in cadrul aceluiasi departament, a indemnat reprezentantii firmelor sa apeleze direct la seful unitatii daca problemele lor nu sint rezolvate.

„Pe linga dumneavoastra, mai vin inca doi-trei cu aceeasi speta, si ii trateaza la fel. Daca dumneavoastra il deranjati pe sef si se rezolva problema, ceilalti doi nu mai au de suferit“.

Cozi lungi la ghisee

Intrind in amanunte, unul dintre participantii la seminar a intrebat in ce conditii poate un agent economic sa-si ia un certificat fiscal pentru a participa la o licitatie, de exemplu, in contextul in care firmele pierd o multime de timp, asteptind de dimineata pina la inchiderea programului.

Stiind ca are in fata peste o suta de contabili patiti, Hutanu n-a avut decit calea adevarului. „Din pacate, n-as putea sa spun ca nu aveti dreptate. Nu numai ca va cred pe cuvint, dar cunosc si personal asemenea situatii. Este adevarat, conditiile in care se desfasoara activitatea nu sint intotdeauna cele mai placute. As vrea sa fiti convins ca fiecarei persoane i-ar face placere sa lucreze intr-un mediu placut. Cred ca nimeni, indiferent ca este organ fiscal sau contribuabil, nu poate sa isi doreasca sa lucreze intr-un spatiu inadecvat“, a justificat Hutanu.

Replica participantului a venit taios: „Stiti ce se intimpla? Noi trebuie mereu sa avem intelegere, pentru ca de fapt nici nu prea avem ce face. Dar, in schimb, daca apare o eroare umana, noi nu sintem intelesi niciodata“. Remarca n-a gasit un raspuns din partea oficialilor.

„Stim ca se primesc atentii“

Contabilii si managerii prezenti la discutii nu aveau cum sa evite subiectul „atentii“, acele bunuri materiale care fac minuni in programul asa de incarcat al functionarilor.

„E o problema grava, cea cu «atentiile». Nu putem, pe de alta parte, sa afisam o falsa inocenta si sa spunem ca nu stim de ea. Este grav, si ceea ce va putem asigura este ca la nivelul conducerii noastre se doreste o rezolvare rapida“, s-a aparat Hutanu. •

Citeste si:

„Sefii sint rezolvati altfel“

Reprezentantii Fiscului recomanda adresarea directa catre conducerea ANAF in cazul sesizarii unor tratamente discriminatorii.

Unul dintre participantii prezenti la seminarul de fiscalitate a acuzat institutia de administrare fiscala de tratament discriminatoriu. „In octombrie, cind am avut nevoie de un certificat fiscal, nu mai era nimic bun in evidente. Au spus ca e vorba despre denominare, de program. Mai mult, salariatii nostri sint tratati mult mai rau decit atunci cind te duci acolo ca sef“, a reclamat un agent economic.

In replica, Hutanu a promis ca, in cel mai scurt timp, va cauta sa introduca un sistem prin care toti angajatii ANAF din teritoriu sa fie constienti ca nu trebuie sa existe diferentiere intre contribuabili. „As vrea sa nu o luati ca pe o declaratie formala. Directia de indrumare si asistenta a contribuabililor este o directie relativ noua, infiintata anul trecut, si are ca scop tocmai imbunatatirea relatiei dintre contribuabil si autoritatile fiscale“, a declarat oficialul agentiei.

„Adresati-va direct conducerii ANAF“

Un alt agent economic a intrebat cine raspunde de atitudinea negativa a oamenilor de la ghiseu. Initiativa a fost preluata tot de Hutanu. „As putea da un raspuns legal, dar pot sa va dau si un sfat prietenesc“, a spus seful Directiei de Indrumare si Asistenta a Contribuabililor.

Potrivit oficialului, legal este sa ne adresam imediat sefului persoanei respective. In conditiile in care nu sintem multumiti de rezolvarea situatiei respective, avem la dispozitie si calea de a ne adresa unitatilor fiscale ierarhic superioare.

Daca este vorba despre o administratie, ne putem adresa Directiei Finantelor Publice respective, iar, in ultima instanta, daca nici aici nu se rezolva lucrurile, ne putem duce direct la Directia de Indrumare si Asistenta a Contribuabililor din cadrul ANAF.

„Sfatul prietenesc este, daca vreti, sa scurtati drumul si sa va adresati direct noua. Relatiile, speram, intre noi, ca directie de coordonare a activitatii si unitatile fiscale, ne vor permite sa rezolvam mult mai rapid problema“, a adaugat Hutanu.

„Unii functionari nu pot lucra cu publicul“

In completarea raspunsului de mai sus, Chiriac a subliniat ca ANAF incearca sa umble si la acest aspect de comportament al functionarului public. „Nu toate persoanele sint capabile sa faca fata relatiei cu publicul pe perioada celor opt ore de munca. Am inceput, si, in cursul acestui an, vom continua cursuri de comunicare. Un alt aspect este ca incercam ca si cei care au relatii cu publicul sa nu aiba, pe aceasta perioada, un program atit de lung si sa nu mai aiba de facut si altceva“, a declarat Chiriac.

Oficialii ANAF au anuntat ca de la 1 februarie s-a dat in folosinta un centru de asistenta in strada Lucretiu Patrascanu din Bucuresti, in sediul scolii de Finante Publice si Vama.