"A recurge din nou la mecanismul derogarii pentru a ocoli regulile statuate de Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010 (mecanismul derogarii de la LRF a fost deja utilizat cu prilejul primei rectificari bugetare din august 2011) ar ridica intrebari serioase la adresa relevantei acestora si ar anula beneficiile pe termen lung pe care stabilirea unui cadru bazat pe reguli de formulare al politicii fiscal-bugetare le produce", se arata in opinia Consiliului Fiscal privind proiectul de buget pentru anul 2012.

Proiectul de buget pregatit de Guvern prevede inghetarea pensiilor pe intreaga perioada a anului viitor, fara indicii de majorare a acestora si a salariilor in al doilea semestru. In schimb, in raportul care insoteste proiectul de buget se spune ca in situatia unei evolutii economice favorabile, Guvernul ar putea aloca aloca 1,7-1,8 miliarde de lei pentru majorarea salariilor, ceea ce inseamna o crestere a fondurilor de salarii cu 4,5%.
La ora transmiterii acestei stiri, Guvernul discuta in sedinta proiectul de buget pentru 2012.

Consiliul Fiscal atrage atentia ca materializarea intentiei de majorare cheltuilelilor de personal si a celor cu pensiile pe parcursul anului 2012 (prin majorarea cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat) ar incalca articolul 8 al Legii responsabilitatii fiscale, care prevede ca "Guvernul si fiecare ordonator de credite, precum si orice entitate responsabila de elaborarea politicilor si acordurilor salariale din sectorul public trebuie sa se asigure ca toate aceste politici si acorduri salariale sunt in concordanta cu principiile responsabilitatii fiscale, regulile fiscale, precum si cu obiectivele si limitele din strategia fiscal-bugetara".

De asemenea, o astfel de masura ar intra in contradictie cu articolul 9, alineatul 2 al aceleasi legi, unde se spune: "totalul cheltuielilor de personal al bugetului general consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar cu ocazia rectificarilor bugetare" si cu articolul 16: "Cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzand asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificarilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice si pentru plata contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene".

Citeste si:

Potrivit Consiliului Fiscal, cresterea salariilor si pensiilor ar intra in contradictie si cu prevederile articolului 17 din legea responsabilitatii fiscale: "In cazul in care raportul semestrial privind situatia economica si bugetara constata o deteriorare a soldului previzionat al bugetului general consolidat fata de tinta avuta in vedere la aprobarea bugetului anual cu mai mult de 0,5% din produsul intern brut luat in considerare la elaborarea bugetului anual si aceasta deteriorare nu se datoreaza inrautatirii semnificative a prognozei macroeconomice, Guvernul are obligatia de a pune in aplicare masuri adecvate pentru indeplinirea tintei privitoare la soldul bugetului general consolidat".

Consiliul apreciaza ca printr-o astfel de masura, deficitul bugetar ar urca de la 1,9% din PIB, tinta ambitioasa si laudabila, la peste 2,5% din PIB, impactul fiind, pe ambele componente, salarii si pensii, de cate 0,3% din PIB. In aceste conditii, deficitul ar creste cu 0,6% din PIB si ar intra in contradictie cu prevederile legii responsbilitatii fiscale.

"Consiliul Fiscal remarca lipsa unui angajament ferm vizavi de aceasta noua tinta (1,9% din PIB - n.r.), in conditiile in care textul raportului care insoteste proiectul de buget prevede explicit posibilitatea majorarii acesteia pe parcursul anului (...) raportul aferent proiectului de buget ia in calcul eventualitatea majorarii cheltuielilor de personal pe parcursul anului, in limita unui plafon de 7,2% din PIB (nivelul cheltuielilor de personal prevazute in forma curenta a proiectului de buget este de 6,9% din PIB). De asemenea, este prevazuta si posibilitatea indexarii pensiilor pe parcursul anului 2012 conform noii legi a pensiilor, cu impact negativ asupra deficitului bugetar (spre exemplu, in conditiile in care indexarea ar fi operata incepand cu luna iulie 2012, impactul suplimentar estimat la nivelul cheltuielilor ar fi de circa 0.3% din PIB)", se arata in opinia Consiliului Fiscal.

Nu in ultimul rand, Consiliul Fiscal atrage atentia ca o astfel de masura pusa in aplicare in a doua jumatate a anului ar incalca prevederile articolului 9 aliniatul 1, care stabileste ca: "Nu se pot promova acte normative cu mai putin de 180 de zile inainte de expirarea mandatului Guvernului, in conformitate cu art. 110 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, care conduc la cresterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor in sectorul bugetar".