Oficialul Ernst & Young considera ca Noua Economie va fi caracterizata de cel putin cinci repere, volatilitatea extrema fiind unul dintre acestea, motiv pentru care va fi foarte greu sa ne bazam pe prognoze in noul context macroeconomic.

In plus, companiile vor trebui sa se adapteze la volatilitatea in crestere si sa reactioneze repede.

"Reteta succesului pentru antreprenori va fi o combinatie intre flexibilitatea pe termen scurt si perspectivele pe termen lung”, a spus, pentru wall-street.ro, Karklins-Marchay.

Totodata, Noua Economie aduce noi provocari in ceea ce priveste atragerea de capital, iar Romania este foarte sensibila la acest capitol, in contextul in care bancile mama din zona euro ar putea sa taie finantarea subsidiarelor din piata locala.

Partenerul Ernst & Young recomanda Romaniei sa incerce sa isi diversifice sursele de capital, avand in vedere complexitatea noului mediu.

"O economie nu mai trebuie sa se bazeze exclusiv pe sursele traditionale de finantare, adica creditele bancare, ci va trebuie sa se reorienteze din ce in ce mai mult spre resursele obtinute de pe piata de capital sau de la fonduri de investitii", a explicat Karklins-Marchay.

Totodata, partenerul Ernst & Young apreciaza ca Noua Economie face ca lumea sa devina policentrica, adica investitorii sa vina din toate colturile lumii.

"Romania se poate gandi sa diversifice investitorii, pentru ca intr-o lume globalizata o economie nu poate sa ignore investitorii chinezi, de exemplu, sau cei din America de Sud. Practic din orice colt al lumii", a mai spus Alexis Karklins-Marchay.

In acelasi timp, Romania trebuie sa se bazeze si pe piata locala si sa isi reduca dependenta de capitalul strain.

Citeste si:

Oficialul firmei de consultanta si audit a remarcat ca Romania nu este prima alegere atunci cand investitorii planuiesc sa se extinda in regiune, fiind preferate tari ca Polonia sau Turcia, cu toate ca Romania ramane o piata foarte interesanta pentru investitorii din intreaga lume datorita dimensiunii populatiei sale, a fortei de munca ieftine, dar calificate, si datorita resurselor sale.

In plus, Romania este foarte bine pozitionata, la intersectia rutelor de comert intre Asia si Europa, beneficiind de un numar de 200 de milioane de consumatori localizati pe o raza de doar 1000 de kilometri in jurul Bucurestiului si ocupand o pozitie-cheie la Marea Neagra.

"Asadar ce lipseste? In primul rand, exista o nevoie interna de crestere a increderii indivizilor, care sa poata stimula gandirea antreprenoriala", crede Karklins-Marchay.

Guvernul poate sa incurajeze fenomenul antreprenorial in primul rand prin dezvoltarea infrastructurii si reducerea birocratiei.

Mai mult decat atat, Alexis Karklins-Marchay spune ca Romania are nevoie de branding de tara pentru comunitatea internationala de afaceri si aici intervine si antreprenoriatul local care poate sa promoveze imaginea Romaniei in lume.

"Aici nu ma refer la publicitate sau marketing – nu este vorba de bani pentru clip-uri promotionale – ci la diferentierea Romaniei in ochii investitorilor, vorbind in mod constant si consecvent despre avantajele ei competitive. Este rolul comunitatii de afaceri locale sa vorbeasca despre Romania pentru a face cunoscute avantajele sale, cu fiecare ocazie care se iveste", subliniaza partenerul Ernst & Young.

Potrivit lui Karklins-Marchay, Romania are un potential bun de crestere in agricultura si turism, dar aceste sectoare nu sunt suficiente.

"Capacitatea reala de a atrage investitori inseamna o economie diversificata, cu oportunitati competitive in tehnologie, energie regenerabila si productie, pentru ca aici sunt directionate cu prioritate fluxurile de capital,” a concluzionat oficialul Ernst & Young.