Modificarile au fost convenite de Guvern cu Fondul Monetar International (FMI) in ultimele negocieri, din toamna acestui an, si incluse in scrisoarea de intentie.

Astfel, conform scrisorii obtinute de Mediafax, pe lista companiilor de stat ale caror pierderi trebuie luate in calcul anul viitor la stabilirea deficitului bugetar se afla acum CN Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, Administratia Fluviala Dunarea de Jos, CFR Calatori, CN Huilei, SN Carbunelui, Radiocomunicatii Constanta, Interventii Feroviare, CFR Infrastructura, Termoelectrica, SN Aeroportul International Mihail Kogalniceanu, Electrificare CFR, CN Administratia Canalelor Navigabile Constanta, Romarm filiala Uzina Mecanica Cugir, Santierul Naval Mangalia, Societatea Feroviara de Turism CFR, Uzina Mecanica Orastie, Societatea de Transport Maritim si de Coasta CFR Ferryboat, Avioane Craiova, Petromin, Constructii Aeronautice, Sanevit 2003, Uzina Automecanica Moreni, Terom, Plafar, Nicolina. Pe lista apare in continuare si Fondul Proprietatea, la care participatia statului a scazut la 4,19%.

La finalul misiunii de evaluare din mai-iunie, Guvernul si FMI au stabilit sa includa in calculul deficitului bugetar si pierderile din 30 companii de stat centrale sau locale, inclusiv titluri emise de Fondul Proprietatea, societatile fiind astfel obligate sa anunte periodic la Ministerul Finantelor indicatorii financiari si operatiunile efectuate.

Decizia a fost luata dupa ce Eurostat a anuntat ca are rezerve in privinta calitatii datelor raportate de Romania referitoare la deficitului bugetar de anul trecut, calculat dupa standardele ESA95, invocand printre cauze incertitudinea legata de impactul unor companii publice asupra deficitului.

In toamna acestui an, lista companiilor de stat ale caror pierderi trebuie incluse in deficit a fost semnificativ restransa, de la 30 la doar 10 societati, prin scoaterea din evidenta a aeroporturilor si CET-urilor locale.

Pe lista celor 30 de companii erau incluse Compania Nationala a Huilei, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), Fondul Proprietatea, Metrorex, Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati, Societatea Nationala a Carbunelui, CFR Calatori, Radiocomunicatii Navale Radio Constanta, CFR Infrastructura, Termoelectrica, Acvavalor, Aeroportul Arad, Aeroportul Iasi, Aeroportul International Baia Mare, Aeroportul Satu Mare, Aeroportul Stefan Cel Mare Suceava, Aeroportul Transilvania-Targu Mures, Aeroportul Tulcea, centralele de termoficare Aqua Calor, CET Brasov, Citadin Hundedoara, Edil Therma Hunedoara, Goscomloc, Gospodarie Oraseneasca, Rominservices Therm, Aeroportul International Mihail Kogalniceanu, Ecoterm, Termica, Termloc, Uzina Termica Comanesti.

Citeste si:

Scrisoarea de intentie convenita de Guvern cu FMI la finalul misiunii de evaluare din iulie-august a redus insa aceasta lista la doar zece companii de stat.

Pe lista au fost atunci mentinute doar CN Huilei, CNADNR, Fondul Proprietatea, Metrorex, Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati, Societatea Nationala a Carbunelui, CFR Calatori, Radiocomunicatii Navale Radio Constanta, Compania Nationala de Cai Ferate CFR si Termoelectrica.

Bugetul general consolidat pentru anul viitor a fost construit pe venituri totale de 195,3 miliarde lei si cheltuieli totale de 206,5 miliarde lei, care conduc la un deficit nominal de 11,2 miliarde lei, reprezentand 1,9% din PIB pe metodologia cash si sub 3% pe standarde europene, care includ si pierderile companiilor de stat.

In toamna, Guvernul si FMI au discutat pentru anul viitor despre o tinta de deficit bugetar intre 1,9% si 2,1% din PIB, nivel care sa poata fi majorat in semestrul II pana la maximum 2,5% daca firmele de stat vor fi restructurate, astfel incat deficitul final incluzand pierderile acestor companii sa nu depaseasca 3%.