Prevederile sunt incluse in proiectul de lege a energiei electrice, care vizeaza transpunerea in legislatia nationala si asigurarea aplicarii unor norme europene, conform Mediafax.

Proiectul nominalizeaza mai multe tipuri de contraventii, printre care prestarea de activitati fara autorizare, nerespectarea normelor emise de ANRE sau obligatiilor legale, refuzul nejustificat de acordare a accesului la retele de interes public, tratamente discriminatorii si anticoncurentiale sau sistarea nejustificata a alimentarii cu energie.

Amenzile vizeaza atat persoanele fizice, cat si companiile. Pentru proiectarea, executarea si verificarea instalatiilor electrice fara atestat sau autorizatie, o persoana fizica poate plati o amenda de minim 2.500 lei, iar refuzul nejustificat de a acorda acces oricarui solicitant la retele de interes public poate fi sanctionat cu pana la 20.000 lei.

In cazul companiilor, amenzile pornesc de la 20.000 lei si pot ajunge la un milion de lei sau 1-10% din cifra anuala de afaceri. Cea din urma va fi aplicata pentru nerespectarea cerintelor de independenta a operatorului de distributie sau operatorului de transport si de sistem sau a reglementarilor privind controlul direct sau indirect asupra unor intreprinderi din sectorul producerii, furnizarii, distributiei sau transportului de energie electrica, se arata in proiect.

"Pentru contraventiile prevazute (...) savarsite in mod repetat, participantii la piata de energie electrica, persoane juridice, pot fi sanctionati cu amenda de pana la 5% din cifra de afaceri. Prin contraventie savarsita in mod repetat se intelege savarsirea de cel putin doua ori a aceleiasi fapte contraventionale", arata autorii documentului.

Participantii la piata de energie electrica si structurile operationale asociate sunt producatorul, operatorul de transport si sistem, operatorul pietei de energie electrica, operatorul de distributie, furnizorul, clientul angro si clientul final.

Pentru protectia consumatorilor, proiectul mai impune furnizorului de energie electrica sa puna la dispozitia clientilor casnici puncte unice de contact, conform reglementarilor ANRE, pentru informarea acestora cu privire la drepturile lor, la legislatia in vigoare si la caile de solutionare a litigiilor in cazul unor dezacorduri sau plangeri.

Totodata, legea dispune infiintarea unei comisii de solutionare a disputelor, ca organism independent extrajudiciar, organizat in cadrul ANRE, care sa solutioneze disputele intre participantii la piata de energie electrica. In acelasi sens, este stipulat dreptul clientilor finali de energie electrica de a apela la serviciile unui mediator.

"In vederea protectiei consumatorilor de energie electrica in prezentul proiect se prevede adoptarea unei hotarari de Guvern care sa stabileasca categoriile de persoane ce au statutul de
clienti vulnerabili de energie electrica, precum si facilitatile de care acestea pot beneficia. Autoritatea competenta este investita cu competenta de a impune operatorilor economici din sector asigurarea de standarde ridicate ale serviciului universal, contribuind astfel la garantarea protectiei consumatorilor", se arata in document.

In plus, operatorii de distributie si autoritatile administrative locale si centrale vor avea obligatii privind realizarea electrificarilor localitatilor si extinderea retelelor de distributie a energiei electrice, fiind vizata totodata si modernizarea retelelor de distributie, prin introducerea de retele inteligente astfel incat sa se incurajeze integrarea in SEN a capacitatilor energetice care utilizeaza surse regenerabile, precum si producerea descentralizata de energie electrica cu asigurarea eficientei energetice.

"Proiectul de act normativ garanteaza clientilor finali schimbarea furnizorului de energie electrica in termen de trei saptamani, in baza unei proceduri transparente, si instituie totodata posibilitatea clientilor finali de a incheia contracte cu mai multi furnizori de energie in acelasi timp, pentru un singur loc de consum, drept ce le revine exclusiv clientilor noncasnici de mari dimensiuni, a caror putere maxima aprobata prin avizul tehnic de racordare este stabilita prin reglementarile ANRE", se precizeaza in expunerea de motive.

Noua lege instituie si un nou tip de contract pe piata de energie electrica, respectiv contractul de procesare, care vizeaza o utilizare mai eficienta a capacitatilor instalate in centrale existente prin atragerea unor operatori economici detinatori de combustibil in piata de energie electrica.

Citeste si:

Legea prevede si renuntarea la tarifele reglementate pentru consumatorii finali si dezvoltarea pietei concurentiale de energie electrica.

"Calendarul de eliminare treptata a preturilor reglementate pentru clientii finali, cu aplicabilitate in perioada 2012-2015, se va stabili tinand sema de posibilele efecte negative ale eliminarii preturilor reglementate astfel incat acestea sa fie cat mai putin resimtite de clienti", arata autorii proiectului.

Potrivit documentului, calendarul de eliminare treptata a preturilor reglementate pentru clientii finali in perioada 2012-2015 este prevazut intr-o anexa a proiectului, nepublicata insa pe site-ul ministerului.

Guvernul s-a angajat sa prezinte Comisiei Europene (CE) si FMI calendarul de liberalizare a preturilor reglementate la gaze naturale si electricitate pana la sfarsitul lunii ianuarie 2012, dupa ce Executivul a depasit termenul initial, stabilit pentru luna septembrie.

Furnizarea de energie electrica in conditiile reglementate va fi realizata pentru clientii noncasnici pana la data de 31 decembrie 2013, respectiv pana la 31 decembrie 2015 pentru populatie.

Proiectul mai contine reguli de separare a operatorului de transport si de sistem in ceea ce priveste regimul de proprietate, conform unei directive CE. Astfel, s-a optat pentru un model care permite certificarea operatorului de transport si sistem cu respectarea prevederilor comunitare, concomitent cu pastrarea regimului juridic de proprietate existent, asigurand in acelasi timp, o separare a intereselor legate de transportul energiei electrice fata de cele legate de producere si furnizare.

Ministerul de resort va propune persoana juridica care urmeaza sa indeplineasca functia de operator de transport si sistem, iar decizia finala de certificare a acestuia apartine autoritatii de reglementare (ANRE), pe baza avizului Comisiei Europene.

"Pentru transpunerea integrala a prevederilor referitoare la independenta operatorului de transport si de sistem este necesara desemnarea a doua organisme publice distincte (ex: doua
ministere) care sa exercite controlul separat, pe de o parte, asupra operatorului de transport si sistem, si pe de alta parte, asupra producatorilor si furnizorilor de energie. Adoptarea acestui model beneficiaza de o perioada de implementare care dureaza pana la 3 martie 2012", se precizeaza in expunerea de motive.

Propunerea de act normativ vizeaza si asigurarea unui statut de independenta si autonomie pentru autoritatatea de reglementare in domeniul energiei electrice - ANRE, in acord cu prevederile Directivei europene.

In baza proiectului de lege vor fi elaborate hotarari de Guvern care sa reglementeze categoriile de clienti vulnerabili si cuantumul compensatiilor, obligatii de serviciu public legate de asigurarea continuitatii in alimentarea cu energie electrica in situatii de criza energetica, masurile necesare indeplinirii cerintelor de certificare prevazute in sarcina operatorului de transport si de sistem, accesul garantat al energiei electrice produse in centrale electrice care utilizeaza combustibili din productia interna si modul de recuperare de catre companii a costurilor legate de indeplinirea obligatiilor de serviciu public si de serviciu universal.

Totodata, in termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a legii, ANRE urmeaza sa modifice si sa completeze cadrul de reglementare existent, in concordanta cu dispozitiile acesteia.