Pentru exercitiul financiar 2009, Uniunea Europeana a acordat Romaniei, prin Fondul European de Solidaritate, 13,5 milioane euro pentru finantarea unor lucrari de urgenta ca urmare a inundatiilor din iulie 2008. Sumele primite de Romania au fost folosite pentru decontarea de catre beneficii finali a cheltuielilor efectuate in baza contractelor incheiate in perioada 22 iulie-1 octombrie 2008 pentru refacerea infrastructurii, precum si pentru finantarea unor proiecte noi de prevenire a inundatiilor dupa 1 octombrie 2008, cu respectarea procedurilor de licitatie conforme normelor comunitare, scrie Mediafax.

Hotararea aprobata de Guvern in octombrie 2009 privind utilizarea acestor fonduri stabileste ca beneficiarii finali sunt consiliile judetene din zonele direct afectate de dezastru, respectiv Maramures, Iasi, Suceava, Botosani si Neamt, responsabile de aplicarea tehnica si financiara a proiectelor si de stabilirea criteriilor de selectie si prioritizare a contractelor inaintate spre decontare din Fondul European de Solidaritate.

Hotararea de guvern nu stabilea insa si institutia responsabila de recuperarea unui eventual prejudiciu rezultat din cheltuirea acestor bani, existand doar acordurile de implementare subsidiare care stabileau ca orice cheltuieli declarate ulterior neeligibile, urmare a unei misiuni de control interna sau UE, vor fi restituite de catre beneficiarul final.

Ultimul raport al Curtii de Conturi (CC) releva ca, la finalul lucrarilor, au fost auditate cheltuieli platite in suma de 8,7 milioane euro, reprezentand 64,3 % din totalul platilor, fiind descoperite numeroase nereguli in utilizarea fondurilor.

Una dintre principalele deficiente evidentiate in urma auditului a fost nerespectarea prevederilor privind derularea procedurilor de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare.

Astfel, in cazul a trei contracte de achizitii publice privind refacerea unor drumuri judetene si comunale incheiate prin negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare a fost decontata contravaloarea unor lucrari executate inainte de data semnarii contractelor, valoarea lucrarilor fiind de 674.000 euro.

Citeste si:

Inspectorii au constatat totodata ca au fost decontate lucrari in suma totala de 228.000 euro pentru lucrari privind protectia si consolidarea infrastructurii unui drum judetean in conditiile in care aceste lucrari nu erau insa necesare pentru inlaturarea imediata a efectelor inundatiilor, precum si cheltuieli pentru un obiectiv care nu figureaza ca fiind afectat de inundatii (56 mii euro).

Dupa trei ani de la aceste nereguli, Executivul a elaborat un proiect de hotarare care modifica hotararea de guvern initiala si care stabileste abia acum ca "in situatia in care", ca urmare a verificarilor efectuate de autoritatile de audit si control, se constata ca au fost decontate din Fondul European de Solidaritate lucrari considerate ulterior ca fiind neeligibile, Autoritatea coordonatoare si de management (Secretariatul General al Guvernului-n.r.) va intreprinde toate demersurile legale necesare in vederea recuperarii acestor sume. Fondurile vor fi distribuite tot catre beneficiarii finali pentru proiectele eligibile, "aflate in lista de rezerva", efectuate ca urmare a inundatiilor din 2008.

Pe lista beneficiarilor finali va fi inclusa si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania, pe motiv ca beneficiaii finali initiali nu au proiecte eligibile in listele de rezerva.

O analiza Mediafax de la sfarsitul anului trecut releva ca statul risipeste anual 200 milioane euro cu achizitii realizate prin negocieri directe sau licitatii la care este depusa o singura oferta. Desi o parte dintre achizitii sunt acoperite si din fonduri UE, majoritatea contractelor sunt atribuite prin negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, fiind invocate motive legate de "extrema urgenta" a situatiei, de criterii tehnice care pot fi indeplinite de un singur furnizor sau de protejarea unor drepturi de exclusivitate, ori prin licitatii deschise la care insa, invariabil, este primita o singura oferta din partea unei societati cu raspundere limitata.

Din cauza unor nereguli constatate in cursul unui control anual pe zona de achizitii publice, Comisia Europeana a intrerupt rambursarile pentru axa prioritara 2 din Programul Operational Regional incepand cu data de 11 iunie 2011.

Ulterior, la sfarsitul lunii iulie 2011, Comisia Europeana a cerut partii romane sa indeplineasca o serie de conditionalitati la nivelul sistemului de management si control care sa ofere garantii suficiente privind credibilitatea acestuia.