"Recunosc ca am fost sceptic cu privire la efectele introducerii legii privind codul de bune practici cu produse agroalimentare. Si din ce aud in piata aceasta nu numai ca nu a avut efecte pozitive, ci a avut efecte negative. Asa se intampla cand suprareglementezi o piata. Trebuie studiat in viitorul apropiat ce s-a intamplat, ce efecte a avut legea respectiva si unde putem sa imbunatatim functionarea ei. Suntem in discutii cu o serie de retaileri mari pentru a vedea cum putem facilita aparitia unor furnizori pentru ei. Discutia se refera la eficienta si la consumator", a spus Chiritoiu la un forum pe tema IMM-urilor.

Legea comercializarii produselor alimentare, adoptata in 2009, reglementeaza relatiile dintre furnizori si comercianti, pentru a preveni practicile anticoncurentiale ale retelelor de magazine, cu efecte asupra preturilor la consumatorului final.

Chiritoiu a aratat ca o problema in aparitia acestei retele de furnizori este mai ales pe piata fructelor si legumelor, pentru ca producatorii romani nu pot asigura continuu produsele pentru retaileri. Pe de alta parte, Chiritoiu a mentionat ca si preturile oferite de producatorii romani sunt extrem de importante pentru crearea retelei de furnizori.

"Nu poti sa-i impui lantului sa cumpere de la un anumit furnizor, daca el are oferte mai bune din alta parte. Deci, ca sa intri intr-un lant de retail trebuie sa ai un pret bun, iar pretul il obtii la o alta dimensiune a afacerii, iar legat tot de dimensiune trebuie sa ai un volum de marfa", a adaugat Chiritoiu.

Citeste si:

In ceea ce priveste comportamentul IMM-urilor pe piata concurentiala, Chiritoiu a aratat ca sunt multe cazuri de astfel de firme implicate in incalcarea legislatiei.

"Viata unui consumator poate fi afectata nu doar de firme mari, ci si de comportamentul firmelor mici. Suntem atenti la intelegeri intre concurenti, la formarea cartelurilor. In ultimii ani am gasit intelegeri intre firme care furnizau paine, firme de taximetrie din unele orase din tara. Acestea aveau efect negativ asupra consumatorilor prin cresterea preturilor. Acestia justifica intelegerile prin disfunctionalitati ale pietei, prin faptul ca exista evaziune fiscala, unii nu platesc taxe si pot veni cu preturi mai mici", a mai mentionat Chiritoiu.

In opinia lui, IMM-urile sunt expuse si la fixarea de preturi intre furnizor si distribuitor, in momentul in care o firma mai mare de distributie impune IMM-urilor sa vanda la un anumit pret.