Majoritatea cetatenilor spanioli au o parere negativa fata de Romania. Ei sunt indiferenti la ofertele turistice autohtone, nu intentioneaza sa viziteze tara si nu sunt familiarizati cu produsele romanesti. Putinele persoane care se pronunta, totusi, fata de tara noastra confunda marfurile autohtone cu cele fabricate de alte tari.

Acestea sunt concluziile unui studiu privind perceptia asupra Romaniei si a produselor romanesti in Spania, studiu realizat de divizia spaniola a institutului de sondare a opiniei publice Gallup, in perioada 24 noiembrie - 12 decembrie 2005, si prezentat, duminica, de Agentia pentru Strategii Guvernamentale. Alegerea Spaniei ca spatiu de cercetare a fost determinata pe de o parte de importanta pietei spaniole pentru exportatorii romani (pentru ca 3,1% din totalul marfurilor exportate merg in Spania, in valoare de 54,8 milioane de euro), dar si pentru numarul mare de cetateni romani prezenti in aceasta tara (Oficiul pentru Migratia Fortelor de Munca raporteaza un numar de 500.000 de romani rezidenti).

Doar 6% dintre spanioli ar vizita Romania

Sondajul releva ca 40% dintre cetatenii spanioli sunt indiferenti fata de Romania ca destinatie turistica, in timp ce alti 25% dintre respondenti au o parere mai degraba negativa despre produsele autohtone. Prin urmare, aproape toti spaniolii au afirmat ca vor evita sa vina in Romania in urmatorii doi ani si doar 6% s-au aratat interesati sa viziteze tara ca turisti, iar pentru o vizita in Romania in scop de afaceri au optat doar 1% dintre intervievati.

Cu toate acestea, Romania nu este singura tara din regiune afectata de indiferenta iberica, aproape jumatate dintre intervievati recunoscand ca nu au calatorit in tarile din sud-estul Europei, in ultimii cinci ani. Cei care au venit, totusi, in Balcani, au apelat la servicii turistice din Grecia, Cehia, Turcia si Ungaria.

Au preferat aceste tari nu din cauza neatractivitatii obiectivelor turistice si a traditiilor romanesti, ci din cauza lipsei de siguranta de care ar beneficia ca turisti si a raportului negativ intre calitatea serviciilor si tarifele percepute.

Influenta negativa a presei

Un grup reprezentand 26% dintre persoanele chestionate care nu au aflat informatii despre Romania din presa sau prin vizite in ultimele sase luni are o parere mai degraba negativa fata de tara, procent care urca la 33% in cazul spaniolilor care s-au informat doar prin canalele media.
Perceptia negativa asupra Romaniei este, in mod cert, determinata de media spaniole, intrucat sondajul releva ca 30% dintre intervievatii care au discutat cu cetatenii romani au o parere mai degraba pozitiva. De fapt, presa spaniola publica zilnic articole despre romani care fura, sparg bancomate, motiv pentru care alti 23% dintre spanioli au o impresie negativa despre tara noastra.

Tara lui Ceausescu si a lui Dracula

"Cu ce personalitate ati asocia Romania?" a fost una dintre intrebarile din sondajul Gallup.

Citeste si:

Primele persoane de care isi amintesc spaniolii atunci cand sunt intrebati despre tara noastra sunt Ceausescu (in proportie de 11%), Nadia Comaneci (8%) si Hagi (4%), alte nume mentionate fiind Gica Popescu (2%), Dracula (2%) si Gica Craioveanu (1%).

Cu toate acestea, 66% dintre intervievati nu au stiut sau nu au vrut sa prezinte o personalitate romaneasca din cultura, sport, politica sau alt domeniu. Pe de alta parte, pentru ibericii care au vizitat Romania, principalele puncte de interes sunt, in principal, orasele medievale din Transilvania, Castelul lui Dracula, Delta Dunarii, satele traditionale si municipiul Bucuresti. La polul opus, statiunile de schi din Carpati se situeaza, conform raspunsurilor primite, la nivelul cel mai redus de atractivitate pentru cetatenii spanioli.

Marcile romanesti nu au tinere de minte

Numele unor produse sau marci romanesti sunt o necunoscuta pentru 93% dintre spanioli, doar 7% mentionand astfel de marfuri. O parte dintre cei care au raspuns spontan intrebarii au confundat insa o parte dintre produse si s-au referit atat la artizanat, ceramica, autoturisme, mobila, cereale, textile, alcool, portelanuri, dulciuri, bijuterii, antichitati, carti si ceasuri, dar si la marcile altor tari, precum papusile rusesti Matrioska si masinile Skoda. O treime dintre spaniolii intervievati sunt indiferenti fata de automobilele, software-ul, vinurile, mobila, produsele agricole si de artizanat, imbracamintea sau incaltamintea produse in Romania.

Raport negativ calitate-pret in auto si IT

In domeniul tehnologiei informatiei s-a investit mult in ultimii ani. Mai mult, Valeriu Turcan, presedintele Asociatiei Nationale pentru Strategii Guvernamentale, organism care se ocupa cu crearea unui brand de tara romanesc, considera ca cel mai mare potential la export il au produsele din domeniul tehnologiei informatiei, motiv pentru care acest domeniu a devenit prioritar la exportul de branduri. Cu toate acestea Romania are, intr-un clasament al produselor software, circa 3% dintre optiunile respondentilor in privinta raportului intre calitate si pret, dupa Cehia (7%) si Grecia (4%), dar inaintea Ungariei (2%) si Turciei (2%). In ceea ce priveste cel mai bun raport intre calitate si pret la autoturisme, Romania ocupa o pozitie medie, cu 4% dintre optiuni, dupa Cehia (16%), Polonia (9%) si Grecia (6%) si inaintea Bulgariei (3%), Turciei (2%), Croatiei (2%), Sloveniei si Ungariei (cu cate 1%). Studiul a fost realizat de Institutul de sondare a opiniei publice Gallup pe baza raspunsurilor a 1.028 de persoane in varsta de peste 16 ani din 62 localitati spaniole, cu o eroare de plus/minus 3%, la o probabilitate de garantare a rezultatelor de 95%.

Cum ne vindem tara?

"Brandingul de tara" se refera la ce trebuie facut pentru ca "produsul Romania" si imaginea sa sa fie mai bine ambalate, promovate si vandute in exterior. Pana acum, astfel de campanii s-au axat pe manastirile din Bucovina, pe sculpturile lui Brancusi si pe figurile unor eroi nationali. Sloganul din spoturile transmise pe Discovery era "Romania - mereu surprinzatoare". Cu toate acestea, rezultatele sondajului Gallup arata ca strainii nu ne percep pe masura straduintelor noastre.

O institutie din subordinea Executivului, Agentia pentru Strategii Guvernamentale, a inceput, de curand, demersurile pentru un proiect de construire a marcii de tara. In paralel, Branding Romania, un forum ce sustine discutia publica despre brandingul de natiune al romanilor, si la care participa nume sonore din media autohtone, cauta sa determine factorii de decizie si influenta din toate domeniile legate de brandingul de natiune (guvernamant, economie, stiinte si arte, media etc.) sa recunoasca importanta unui efort coordonat, eficient si perpetuu de construire a brandului Romania si sa subscrie la acesta.