Guvernul va da firmei Bechtel primii bani in aprilie. Constructorul autostrazii Brasov-Bors va primi 100 de milioane de euro care sa acopere datoriile statului roman si un avans minim pentru 2006. In primii doi ani, banii vor fi folositi pentru terasamente.

Firma americana asteapta ca Ministerul Finantelor Publice sa-i plateasca datoriile si un avans pentru a reincepe lucrarile. Autoritatile promit ca cel tirziu in aprilie acesti bani vor ajunge la compania Bechtel. „Cele 100 de milioane de euro reprezinta, intr-o foarte mica parte, o datorie catre Bechtel, iar cea mai mare parte a sumei este pentru lucrarile de constructie. In functie de lucrarile care vor fi executate se va putea merge chiar pina la 300-350 de milioane de euro“, a spus Laszlo Borbely, ministrul delegat pentru Lucrari publice. Potrivit oficialilor firmei Bechtel, suma minima care va trebui alocata in acest an este de 78 de milioane de euro.

Lucrarile la autostrada vor demara imediat dupa ce banii vor ajunge in contul firmei constructoare.

Banii, simultan cu lucrarile

„Am inceput deja sa contactam oamenii pe care i-am disponibilizat in septembrie si in momentul in care primim banii vom demara lucrarile. Prima sectiune la care vom lucra este cea pe care am inceput-o anul trecut si care se afla intre Cimpia Turzii si Cluj. Lucrarile vor fi executate in functie de sumele care vor fi disponibile“, ne-a precizat Bogdan Sgircitu, director de imagine al Bechtel Romania.

Citeste si:

El a precizat ca pina acum au fost amenajate terasamentele pe 15 km si se va continua cu acelasi tip de lucrari. „Daca intrebati citi kilometri de autostrada vor fi dati in functiune anul acesta, va pot spune ca s-ar putea ca lucrarile la pregatirea terasamentelor sa dureze un an sau chiar doi. Abia apoi vor fi turnate straturile de asfalt pe o suprafata cit mai mare, altfel nefiind rentabil. Astfel, un an-doi s-ar putea sa nu dam in folosinta nici un kilometru de autostrada“, a spus Sgircitu.

Astazi contractul va fi public

Ministrul Gheorghe Dobre a promis ca astazi va publica pe site-ul Ministerului Transporturilor contractul renegociat cu firma constructoare. „Noi ne-am dat acceptul ca documentul sa fie facut public de acum trei saptamini. Singura conditie este sa fie pastrate secrete clauzele comerciale care ne-ar putea afecta competitivitatea. Exista si o baza legala in acest sens care permite unei companii sa nu faca publice anumite prevederi contractuale care ar putea furniza concurentilor anumite informatii“, a spus Sgircitu. Reamintim ca o parte dintre clauzele contractului cu Bechtel, incheiat in 2003, au fost renegociate de actualul guvern, in special in ceea ce priveste avansul pentru lucrari.

In urma renegocierii, Bechtel va primi la inceputul fiecarui an, incepind cu 2006, un avans de cel mult 30% din valoarea anuala a lucrarilor, suma care va fi justificata la sfirsitul anului. Potrivit vechilor prevederi, sumele cheltuite de Bechtel in contul avansului ar fi fost justificate la finalizarea lucrarilor, programate pentru anul 2012. Lucrarile la autostrada Brasov-Bors au inceput pe 16 iunie 2004. Costurile totale pentru autostrada in lungime de 415 kilometri sint evaluate la circa 3,8 miliarde de euro, din care 2,2 miliarde de euro pentru lucrari.