In pofida extinderii formelor moderne de retail si a usoarei cresteri a veniturilor, obiceiurile de achizitie ale romanilor se modifica lent. Cu toate acestea, creste numarul celor care devin adeptii cumparaturilor “la saptamana” sau chiar mai rar. Aceasta tendinta este stimulata de aparitia in numar tot mai mare a unitatilor moderne de comert, cu game diversificate de produse.

Pentru a vedea in ce masura s-au schimbat obiceiurile de achizitie ale cumparatorilor, compania Daedalus Consulting a efectuat, anul trecut, o cercetare de piata pe un esantion reprezentativ urban, persoane cu varsta intre 18 si 65 de ani, iar rezultatele au fost comparate cu cele din cercetarea similara, desfasurata in luna ianuarie 2004.

Potrivit sondajului, si in 2005, cei mai multi dintre romani au continuat sa cumpere, la o vizita in magazine, numai strictul necesar, respectiv cantitati mici de produse, care acopera doar nevoile curente. Acest lucru este valabil atat la achizitia de alimente (63,7%), cat si de cosmetice, bunuri destinate ingrijirii locuintei sau produse de igiena personala (69,5%). Se observa insa o usoara tendinta de schimbare a acestui comportament de achizitie.

Astfel, din ianuarie 2004 pana in iunie 2005, a crescut ponderea produselor cumparate in cantitati mari, mai ales in cazul alimentelor, de la 27,8% la 36,1%. Aceasta tendinta este mai pronuntata in Bucuresti, fapt explicabil prin gradul inalt de concentrare a hipermarketurilor si unitatilor comerciale de tip cash&carry. Potrivit studiului Daedalus Consulting, anul trecut, 44,9% din locuitorii Capitalei cumparau cantitati mari de produse alimentare, suficiente pentru perioade indelungate. In general, cu cat creste nivelul de educatie si venitul, cu atat este mai probabil ca achizitiile de bunuri de larg consum sa se faca in cantitati din ce in ce mai mari.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23273&shift=1