Numai doua dintre acestea, ANAF si Garda Financiara, au facut impreuna, anul trecut, peste 250.000 de controale, in vreme ce Romania numara 460.000 de firme active. Se aduna si alte zeci de mii de controale in parte de la Garda de Mediu, Protectia Consumatorului sau Inspectia in Constructii si obtinem un tablou destul de sumbru a ceea ce reprezinta controlul in Romania.

Si reprezentantii patronatelor, si Fiscul cred ca o solutie de a evita avalansa de controale ar fi Registrul Unic de Control, in care fiecare firma poate tine evidenta controalelor cu tot ce tine de ele: data, obiectiv si institutie venita in inspectie.

Intr-un sondaj facut de ANAF, peste 50% dintre patroni au spus ca in anul 2005 Fiscul a venit sa le verifice activitatea. Aproape 10% dintre ei s-au considerat nedreptatiti de rezultatele controlului. Acestia s-au plins ca inspectorii „despicau firul in patru“.

Peste 12 institutii de control pot calca pragul firmei dumneavoastra in orice moment.

O pleiada de autoritati de control care nu de putine ori se calca pe picioare pentru ca uneori au atributii identice. In situatia aceasta sint, de exemplu, Garda Financiara si Politia Economica.
Cea mai frecventa forma de control este inspectia fiscala facuta de ANAF.

Aceasta se exercita asupra tuturor persoanelor, indiferent de forma lor de organizare, atita timp cit retin sau platesc taxe.

Sint doua forme de inspectie fiscala. Inspectia generala, care inseamna verificarea tuturor obligatiilor fiscale ale unui contribuabil, si cea partiala, prin care se verifica una sau mai multe obligatii fiscale, pentru o perioada de timp determinata. Inspectorii fiscali pot aplica mai multe proceduri de control.

Prima ar fi controlul prin sondaj, care consta in verificarea selectiva a documentelor si a operatiunilor semnificative in care sint reflectate modul de calcul, de evidentiere si de plata a obligatiilor fiscale.

A doua este controlul inopinat, care consta in verificarea precedata de sesizari cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale. Aceasta se face fara anuntarea in prealabil a contribuabilului.

O a treia procedura este controlul incrucisat, care verifica documentele si operatiunile impozabile ale contribuabilului in corelatie cu cele detinute de alte persoane. Alegerea contribuabililor pentru control se face de catre ANAF sau subsidiare, la sesizare sau din oficiu, iar cel controlat nu poate face obiectii cu privire la procedura de selectare folosita.

Inaintea desfasurarii inspectiei fiscale, controlorul este obligat sa instiinteze contribuabilul prin transmiterea unui aviz.

Acesta cuprinde o nota cu posibilitatea firmei de a solicita aminarea datei de incepere a inspectiei fiscale. Aminarea se poate solicita, o singura data, pentru motive justificate.

Avizul de inspectie se comunica in scris, inainte cu 30 de zile pentru marii contribuabili si inainte cu 15 zile pentru ceilalti.

Comunicarea nu este obligatorie in cazul unor solicitari din partea autoritatilor si in cazul controlului inopinat.

In timpul programului de lucru

Inspectia fiscala se desfasoara, de regula, in spatiile de lucru ale firmei. Indiferent de locul unde se desfasoara inspectia, organul fiscal poate verifica spatiile in care se deruleaza activitatea, dar numai in prezenta unui reprezentant al firmei.

Totodata, controlul se face, de regula, in timpul programului de lucru al firmei, problema acuzata de multe firme a caror activitate este adesea paralizata din aceasta cauza.

Garda Financiara nu pleaca fara amenzi

Urmatoarea institutie care poate calca pragul firmei este Garda Financiara. Comisarii Garzii se ocupa insa de controlul operativ si inopinat.

Comisarii pot intra in control la o firma in urma unor sesizari sau a suspiciunii ca aceasta ar face evaziune fiscala sau n-ar respecta normele de comert.

Ei pot controla modul de producere, depozitare, circulatie si de valorificare a bunurilor in toate locurile si spatiile in care se desfasoara activitatea agentilor economici. Comisarii sint dotati cu pistoale, avind in vedere ca treaba lor este sa mearga acolo unde sint semnalate infractiuni. Din cauza legislatiei incilcite este aproape imposibil ca un agent economic sa aiba toata documentatia in regula, asa ca ei pot intra in orice firma. Fara exceptie, Garda Financiara aplica amenzi. Poate da milioane pentru o hirtie igienica neinregistrata in acte. Principalul motiv pentru care comisarii Garzii nu pleaca fara a da o amenda este ca isi primesc sporurile dintr-un fond alimentat de aceste amenzi. Si acest fond are o problema: banii disponibili pentru sporuri sint inregistrati pe seama amenzilor date, si nu pe sumele incasate.

Bilant la Garda

Ca fapt divers, Garda Financiara a desfasurat numai saptamina trecuta 3.879 de actiuni de control in care a dat amenzi in valoare totala de 4.650.445 de lei noi, din care a incasat doar 3,2 milioane.

In 2005, Garda Financiara a controlat peste 113.949 de agenti economici.

Bodu: Trebuie sa intensificam controalele

“In anul 2005, ANAF a inspectat toate sectoarele de activitate, cu accent insa pe acele domenii care, prin specificul lor, favorizeaza dezvoltarea practicilor subterane.

S-au dat 40.000 de amenzi contraventionale.

Inspectia fiscala se desfasoara dupa un plan minutios stabilit la nivelul ANAF, in conformitate cu metodologii si proceduri de selectare a contribuabililor stabilite pe baza unei analize de risc. Mai mult, pentru a se evita controlarea multipla sau presupus abuziva a unui agent economic, trebuie sa existe un Registru unic de control.

Pe de alta parte, majoritatea agentilor economici solicita verificarea realitatii si legalitatii sumelor negative din deconturile de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aspect care este in interesul societatii comerciale.

Consider ca este nereala afirmatia conform careia s-au desfasurat un numar mare de controale pe cap de firma, aprecierea mea fiind ca, la nivelul ANAF, trebuie chiar sa intensificam controlul fiscal. Evident, fara a se face abuzuri”, ne-a declarat Sebastian Bodu, seful ANAF.

Solutia: registrul de control

„Exista o lege care stabileste ca fiecare agent economic ar trebui sa aiba un registru de control, in care sa fie trecute data, institutia si obiectul controlului. Asa s-ar putea temporiza intr-un fel frecventa controalelor. Firmele nu cunosc suficient aceasta prevedere si se lasa astfel prada acestei inflatii de institutii de control”, a comentat Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al IMM-urilor.

Inspectiile nefiscale

Nu numai inspectorii Fiscului pot face controale la firme. Exista multe alte institutii care va pot „vizita“. Mai multe ministere au organisme de control pentru persoanele juridice.

Cotizatia la Mediu

Comisarii constata faptele ce constituie contraventii si aplica sanctiunile contraventionale in domeniul protectiei mediului, sesizeaza organele de cercetare penala si colaboreaza cu ele la constatarea faptelor care, potrivit legislatiei de mediu, constituie infractiuni.

De asemenea, ei verifica stadiul achitarii obligatiilor financiare catre Administratia Fondului de Mediu.

Inspectia Muncii face campanii de control

Inspectia Muncii controleaza modul in care se respecta dispozitiile legale referitoare la relatiile de munca, securitate si sanatate in munca, protectia salariatilor care lucreaza in conditii deosebite, precum si cele referitoare la asigurarile sociale. Controalele pot fi de fond, tematice sau de tip campanie. Controalele de fond au ca obiectiv verificarea modului in care angajatorii aplica prevederile legislatiei muncii si ale clauzelor contractelor colective de munca, precum si realizarea unei analize de ansamblu a activitatii in domeniul relatiilor de munca si al evidentei salariatilor.

Controalele tematice acopera un numar limitat de domenii dintre cele reglementate de legislatia muncii si se desfasoara intr-o perioada scurta de timp. Controalele de tip campanie constau in verificarea inopinata si se desfasoara pe domenii de activitate, fie la nivel national, fie pe zone geografice. Acestea se finalizeaza cu procese-verbale de control sau procese-verbale de sanctionare a contraventiilor.

Inspectoratul de Stat in Constructii nu doarme

Inspectoratul de Stat in Constructii controleaza calitatea proiectarii si a executiei lucrarilor, precum si postutilizarea constructiilor. In aria acestei autoritati intra constructii de locuinte, social-culturale, industriale, administrative, retele de apa, canalizare, termice, gaze, energie electrica, telecomunicatii, transport produse petroliere, lucrari hidrotehnice, drumuri, poduri si constructii agrozootehnice.

Controlul poate interveni in timpul unor lucrari de construire, consolidare, modificare, extindere, protejare, restaurare, conservare, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor precum si a instalatiilor aferente acestora.

Anul trecut, aceasta institutie a facut nu mai putin de 96.200 de controale.

Inainte, dupa sau in timpul controalelor autoritatilor de mai sus mai pot “calca” o firma, dupa caz, Autoritatea Nationala a Vamilor, Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, Agentia Nationala Sanitar-Veterinara, Politia Economica, Politia de Frontiera, Pompierii si organismele de control ale autoritatilor locale.

Protectia Consumatorului poate inchide afacerea
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, cunoscuta mai bine ca OPC, face controale pe piata la producatori, importatori,distribuitori, vinzatori, prestatori de servicii si in unitatile vamale, avind acces la locurile in care se produc, se depoziteaza ori se comercializeaza produsele sau in care se presteaza serviciile, precum si la documentele referitoare la acestea.

Constata contraventii si dispune masuri de limitare a consecintelor producerii, prestarii, importului, comercializarii sau a oferirii gratuite a unor produse si servicii care nu respecta dispozitiile legale din domeniile de activitate ale Autoritatii, prin aplicarea sanctiunilor contraventionale principale si complementare prevazute de lege.

De asemenea, Autoritatea sesizeaza organele de urmarire penala ori de cite ori constata incalcari ale legii penale.

Institutia mai poate solicita organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizatiei de functionare, a licentei de fabricatie ori a certificatului de clasificare.

Inspectorii nu-ti pot intra in casa

Persoanele fizice trebuie informate asupra dreptului de a refuza intrarea in domiciliu sau resedinta a agentilor fiscali. In caz de refuz, controlul poate fi facut numai cu autorizarea instantei judecatoresti competente.