Deficit de forta de munca. Criza in resurse umane. Toata lumea pare ingrijorata de situatia de pe piata, determinata de multitudinea companiilor care isi deschid afaceri in Romania. Sa nu fie nici o iesire? O solutie vine tot din vest: leasingul de personal.

La sfarsitul anului trecut, Piermario Di Pietro, la acea data proaspat sef al operatorului de telecomunicatii Zapp, spunea ca oamenii potriviti pentru jobul potrivit vor fi din ce in ce mai greu de gasit in Romania. Numarul companiilor care vin si vor mai veni sa investeasca aici este atat de mare incat cererea de locuri de munca depaseste ceea ce poate sa ofere sistemul de invatamant romanesc.

La randul lui, Eugen Dijmarescu spunea saptamana trecuta, la un seminar pe teme financiar-bancare, ca autoritatile centrale si locale ar putea apela la “inchirierea” de manageri de proiecte pentru a putea absorbi fondurile care vor fi alocate dupa aderarea la UE.

Iata cum cererea creeaza o nisa, aceea de a oferi “leasing de personal”. Iar companiile de resurse umane, care pe pietele vestice ofera astfel de servicii de 10 sau 15 ani, au oportunitatea de a fi primele pe o piata inca virgina nu putea fi ratata. Prima companie care s-a gandit sa ofere astfel de servicii, Mansoon Outsourcing, a fost adusa pe piata autohtona de resurse umane de clientii sai din Ungaria, firme din domeniul financiar-bancar si telecomunicatii care i-au solicitat servicii de leasing de personal atunci cand si-au deschis filiale aici. “Nu putem sa divulgam numele clientilor nostri pentru ca avem contracte foarte stricte de confidentialitate cu acestia”, spune Levente Gönczy, directorul general al filialei din Romania, infiintata in decembrie anul trecut.

Citeste si:

Dar, fara prea mare efort logic se poate deduce ca primele companii care le-au solicitat leasing de personal au fost, printre altele, Magyar Telekom, care a lansat serviciul de telefonie Eufonika sau OTP Bank, care isi extinde reteaua de retail si participa la privatizarea CEC. In Ungaria, Mansoon ofera servicii de resurse umane, inclusiv leasing de personal, pentru Pannon GSM, Vodafone, Raiffeisen Bank, Budapest Bank si alti circa 350 de clienti.

Dar, ce este leasingul de personal? De exemplu, o companie vrea sa deruleze o campanie, sa dezvolte un anumit proiect sau are nevoie de mai multi angajati pe termen scurt, cum ar fi cazul boom-ului de vanzari pe care il inregistreaza retailerii pe perioada sarbatorilor. Ce ar putea sa faca, sa angajeze oamenii si dupa trei sau sase luni sa ii dea afara? Mai bine “imprumuti” forta de munca. Activitatea nu este reglementata de legea leasingului, dar termenul e cel mai potrivit pentru a defini astfel de servicii.

Afacerea e destul de simpla, doar ca piata romaneasca nu e inca obisnuita cu astfel de servicii. Compania de leasing de personal functioneaza ca orice agent temporar de forta de munca. Ea selecteaza si angajeaza personalul, suporta salariile acestora pe perioada inactiva, plateste concediile, impozitele sau contributiile la asigurarile sociale. “Nu percepem de la candidati nici o taxa, totul este gratis”, spune Gönczy. Salariile, plus o anumita taxa negociata sunt platite de compania care face apel la leasingul de personal.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23332&shift=1