Firma in care lucram este, pentru multi dintre noi, locul in care petrecem cel mai mult timp. Uneori, mai mult timp decat acasa, cu familia, cu prietenii sau cu noi insine. Munca pe care o facem ne preocupa, ne marcheaza si dincolo de locul propriu-zis in care o desfasuram si ne afecteaza, adesea profund, viata personala. De aceea este bine, cand cautam un loc de munca, sa ne gandim la ultimul serviciu sau chiar la toate locurile de munca pe care le-am avut anterior si sa gasim raspunsuri la cateva intrebari:

• De ce am schimbat ultimul loc de munca? Dar pe cel de dinainte?

• Ce mi-a placut cel mai mult si ce mi-a displacut cel mai mult in companiile in care am lucrat, in decursul timpului?

• Cate satisfactii am avut in functie de obiectivele pe care le-am urmarit?

De-abia dupa ce descoperiti raspunsurile si le analizati cu obiectivitate, incercati sa apreciati ofertele pe care le-ati primit. Pentru ca nu se poate vorbi, in abstract, despre firme bune sau rele, ci despre firme care corespund comportamentului si asteptarilor dumneavoastra sau nu. Cand faceti analiza, este bine sa puneti fata in fata “fotografia” dvs. si a companiei in care ati lucrat sau in care doriti sa lucrati.
Reusita intr-un loc de munca depinde de gradul de autocunoastere

Constientizarea mobilurilor, identificarea talentelor personale si a competentelor, dar si relevarea minusurilor, sunt elemente utile pentru o apreciere corecta a sanselor, dar si a riscurilor care pot aparea in functie de optiunea pentru un anumit loc de munca sau pentru o anumita companie. Factorii cei mai importanti care trebuie luati in considerare cand se face o optiune in cariera vizeaza:
DORINTA DE DEZVOLTARE

Aspectul cel mai important este intensitatea cu care fiecare isi doreste sau isi propune sa se dezvolte pe plan profesional. De intensitatea acestei dorinte depinde energia cu care se va trece la actiune. Pentru a pune in discutie dezvoltarea profesionala, trebuie sa ne facem o auto-analiza si sa raspundem la cateva intrebari:

• Care este filosofia mea de viata?
• Care sunt valorile mele fundamentale?
- statutul profesional
- reusita sociala
- banii
- puterea
- aprobarea altora
- independenta
- interesul pentru munca
- prietenia si camaraderia
- indrazneala si aventura
- cunoasterea
- dezvoltarea spirituala
- onestitatea
- a fi util altora
- viata sanatoasa si sportiva
- pragmatismul
- creativitatea
- familia etc.

Citeste si:

Ordinea importantei acordate fiecarui element in parte este utila in conturarea traseului dorit in cariera si alegerea celui mai potrivit post.

• Coincid valorile mele cu rolul pe care mi-l asum in viata personala si in viata profesionala?
• Care sunt cele mai puternice aspiratii sau dorinte? Personale si profesionale.
• Care sunt obiectivele mele? In viata personala, familiala si in cea profesionala?
• Care sunt talentele mele? Competentele profesionale ?
• Ce ma caracterizeaza fundamental si ce ma diferentiaza de ceilalti din jurul meu?

CAPACITATEA DE A ACTIONA

Prin cunoasterea propriilor limite, se pot stabili obiective realiste, care pot duce la succes. Intrebari strict obligatorii la care trebuie sa raspundem:

• In ce directie vreau sa ma indrept?
• Ce vreau sa realizez?
• Unde ma aflu acum si unde vreau sa ajung?
• Care sunt obiectivele mele pe termen lung?
• Ce rezultate vreau sa obtin?
• Cum masor aceste rezultate?
Inventarul personal, cu punctele tari si punctele slabe, ar putea oferi raspunsuri la aceste intrebari. Cu o conditie: fiecare afirmatie sa se sprijine pe fapte concrete.

Lista de verificare a punctelor tari si a celor slabe

- Calitati de lider
- Aptitudini de conducere
- Abilitati de organizare si planificare
- Orientare spre obiective
- Initiativa
- Motivatie
- Capacitate analitica
- Orientare spre detalii
- Capacitatea de a lucra independent
- Disponibilitate de a lucra sub presiune
- Lucrul in echipa
- Capacitate de comunicare
- Empatie
- Distributia sarcinilor etc.
Inventarul se bazeaza pe analiza experientei acumulate de-a lungul anilor in cariera.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23322&shift=1