Tarile Uniunii Europene au fost invadate de oile romanesti. Pentru ca la noi in tara carnea de oaie se maninca doar de Pasti, mieii iau calea strainatatii. Tot mai multi romani s-au orientat spre o afacere cu ovine pentru ca exportul a devenit in ultimii ani o afacere foarte profitabila.

Valoarea exporturilor s-a majorat anual cu 5-10% si continua sa creasca. Sint peste 50 de exportatori romani, majoritatea fiind crescatori in sistem intensiv. Adica prefera sa cumpere miei de 15 kg, sa ii creasca timp de o luna si jumatate, sa ii hraneasca bine pina ajung la 20 kg si apoi sa ii exporte.

Aceasta operatiune este cit se poate de rentabila, pentru ca cererea este foarte mare, iar preturile destul de bune, ne-a spus Mihai Dumitriu, presedintele Patronatului Crescatorilor si Exportatorilor de Ovine din Romania.

Mieii romanesti au invadat Europa

Desi in anii 90 a existat un declin al exporturilor de ovine, o data cu pierderea pietei arabe acaparate de oile australiene, mai mari si mai ieftine, revigorarea a aparut o data cu cucerirea pietei vest-europene.

Pentru ca tot mai multe tari cumparau ovine de la noi si numarul exportatorilor a crescut foarte mult, am ajuns acum doi ani in situatia ca oile noastre sa invadeze piata europeana. Ne-am desteptat la timp si am redus numarul animalelor exportate de la 2,4 milioane de capete la 2,2 milioane de capete. Important este ca incasarile nu au scazut, dimpotriva. De altfel, dupa Anglia si Franta, care sint principalii furnizori de carne de oaie, Romania se bate cu Spania pentru cel de-al treilea loc in clasamentul exportatorilor, a spus Dumitriu. Exportatorii romani obtin pe piata europeana un pret de 2.000-2.200 de euro pe tona, adica exporta de aproximativ 100 de milioane de euro.

Oile ajung in Grecia si in Italia

Principalele tari spre care se indreapta mioarele romanesti sint Grecia si Italia, care cumpara anual in jur de 850.000 de capete fiecare. Catre tarile Uniunii Europene merg trei sferturi dintre ovinele exportate de noi. O piata foarte buna este cea din estul Europei, Bulgaria, Croatia, Bosnia fiind mari consumatoare de carne de oaie. Restul de 10% se exporta catre tarile arabe, a spus presedintele Patronatului.

Abatoarele - o necesitate

O situatie aparte este reprezentata de Bulgaria, care cumpara de la noi animale vii pe care apoi le abatorizeaza. Aceasta pentru ca detin patru unitati de acest fel. Profitul lor este mult mai mare pentru ca pretul carcasei este dublu. In plus, sint valorificate separat pielea, organele si intestinele, a spus Dumitriu.

Pentru ca piata europeana cere tot mai mult carcasa si nu animal viu, exportatorii romani s-au reorientat si au inceput constructia la doua abatoare, unul la Buzau si celalalt la Timisoara. Din iulie, cind va fi gata unitatea de la Buzau, vom putea exporta si noi carne de ovina. Capacitatea abatorului va fi de 300 de capete pe ora. Avantajul este ca vom putea sa vindem carcasa si pe piata romaneasca. Poate prinde si romanul gustul carnii de oaie si cumpara miel si in alte perioade ale anului, nu doar de Pasti, a precizat reprezentantul producatorilor si exportatorilor de ovine.

130.000 lei/kg de miel

Pentru acest Pasti, producatorii vor scoate la vinzare in jur de 2,5-3 milioane de miei. Mari amatori de carne de porc, majoritatea romanilor consuma carne de oaie doar cu ocazia acestei sarbatori. Din pacate, multi prefera sa renunte la aceasta placere daca achizitionarea unui miel inseamna sa-si cheltuiasca o mare parte din salariu, a spus Dumitriu. El considera ca pretul pe care romanii il vor plati pentru un kilogram de carne de miel va fi de maximum 130.000 de lei. Acest pret este cel cu care oamenii vor putea cumpara mielul din piata, a precizat Dumitriu.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri