La inteligenta suntem pe locul 19 in Europa, dar stam la fel de bine ca francezii si bulgarii, au descoperit niste cercetatori britanici. Pe scara IQ, am fi cu 12,15% sub nemti, cei mai inteligenti din Europa. Asta e, in definitiv, nu doare. Oricum, nu inteligenta nationala se arata a fi punctul nostru forte. Iata un exemplu: se face anul de cand ne chinuim sa gasim acel ceva, brandul care sa spuna despre noi cine suntem. Pare ca se intrezareste o varianta: “turismul e sublim, dar lipseste cu desavarsire”.

Sau, dupa ce au fost incercate slogane “Vii ca turist, pleci ca prieten”, “Romania mereu surprinzatoare”, putem trece la lipirea etichetei de “tara a paradoxurilor”. Statisticile organizatiilor de turism, opinia publica din afara, toate ne spun ca e tot mai greu sa luptam pentru a ne schimba imaginea. Si, daca tot e greu, poate ne lasam pagubasi, ca “merge si-asa”. Dar asta, da, ne doare, pentru ca, se simte la buzunare.

Capsunarii - valuta si imagine

Guvernantii nu trebuie sa se mai chinuiasca sa imbunatateasca imaginea Romaniei, trebuie sa falimenteze economia, incat sa impinga si mai multi romani disperati sa plece la munca in strainatate. Ei ne vor aduce valuta, dar si imagine.

Asa ne spune un sondaj Gallup, realizat la sfarsitul anului trecut in Spania, la comanda Agentiei de Stategii Guvernamentale. Dupa ce s-au intalnit cu unul din sutele de mii (milionul, mai degraba) de romani si s-au ajutat cu el la culesul capsunilor, la ridicarea unei case sau la ingrijirea unei matusi nonangenare, mai multi sunt spaniolii care au imagine pozitiva despre Romania (30%) decat cei care au o imagine negativa (23%).

Diferenta nu e mare, dar e singurul caz in care predomina raspunsurile mai degraba pozitive. Daca ai dat peste spanioli care doar au citit in ziare de romani/Romania sau daca faci apel doar la cunostintele ibericilor despre fratii lor de ginte latina, rezultatul este dezarmant. in primul caz, 33% au o parere negativa, fata de 12% parere pozitiva. in al doilea caz, raportul este de 26%, pareri negative, fata de 11%, pareri pozitive.

Poate cea mai buna actiune de promovare a romanilor din ultimul timp este decorarea romancei de catre presedintele Italiei, pentru devotamentul de care a dat dovada fata de o batrana din Italia.

Cum vor arata raspunsurile la sondajul urmator pe care l-a anuntat ASG - imaginea noastra in Germania? Nemtii nu sunt nici macar fratii nostri si nu avem nici atatia “capsunari” la munca.

Reclama de-a moaca - Kostova, acest Stoker modern

Citeste si:

Pentru cine stie sa vada businessul, o carte citita de zeci de milioane de oameni in toata lumea se poate transforma intr-un ghid turistic. Dupa ce Dan Brown a aruncat pe piata pseudoistoria “Codul lui Da Vinci”, acum doi ani, Parisul a fost invadat, in special, de americani, care, cu romanul sub brat, voiau sa vada cu ochii lor ce le spune Gioconda de la Luvru. Iar anul asta apare si filmul... Industria literaturii de consum continua sa produca. Actualul “Cod” se numeste “Colectionarul de istorie”, un “thriller istoric” al americancei cu rezonanta bulgareasca Elisabeth Kostova. Pentru industria hoteliera de la noi, aceasta doamna ar putea fi noul Bram Stoker, parintele lui "Dracula". Colectionarul trece prin Franta, Turcia, Bulgaria, Slovenia, Ungaria si, miracol, Romania. Ati ghicit, tot Dracula, saracul! Dar nici el nu poate face totul.

Spre exemplu, din descrierea fiecarui loc nu lipsesc "mesele traditionale". Fiecare bucatarie este identificata cu ceva propriu - turcii au borek, ungurii au hortobagyi palacsinta si palinka, bulgarii au rachiu. Si la noi mancarurile sunt delicioase, dar fara nume (ceea ce arata cat de greu se gasesc ghiduri turistice bune despre Romania). Ba, se intampla sa aflam ca la noi se face unt de trandafiri. Mai bine invatam care e reteta, pentru ca daca vin turistii si vor sa vada locurile turistice, am avea ceva probleme. Iata o descriere a Snagovului, "unde e mormantul oficial al lui Dracula".

"Prima imagine a lacului Snagov mi-a produs o tresarire. Este un loc exceptional, prietene, bucolic si parca de pe alta lume. inchipuie-ti, daca vrei, o intindere lunga de apa cristalina, pe care o intrezaresti de pe sosea, printre copacii desi. Ici si colo se inalta vile cochete; uneori nu poti zari decat un horn elegant pe acoperis ori un zid circular, dar majoritatea par a data de la inceputul secolului trecut sau chiar de mai mult timp".

O data ajuns la fata locului, americanul ar putea fi dezamagit sa gaseasca o mirifica padure de vile de tranzitie, fara nici un stil, darmite cu poezie. Nici la capitolul distractie nu va putea fi satisfacut. Culmea ironiei face ca la Snagov - tocmai acum, cand a aparut publicitatea gratuita - a fost ingropat oficial Dracula Park. Un proiect nascut parca in forma de teapa, dar un proiect, totusi. Pana una-alta, singurul mai coerent din ultimii ani. Razbunarea lui Dracula?

America ne vrea autentici

"Doi-trei oameni tin de animal, in timp ce altul ii infige un cutit lung in gat, pana in inima. Sangele care tasneste este adunat intr-un recipient; pot trece cateva minute pana cand porcul sa moara". Un articol din editia de duminica, 12 martie, a "Washingtonpost" le arata americanilor traditia taierii porcului la romani. "Iesirea din bezna. Romania incearca sa se lepede de mostenirea trecutului pentru a intra in Uniunea Europeana".

Un articol scris de la pomana porcului din staul Golaesti si din birou de corespondentul din Londra. Pentru un serviciu de imagine guvernamental, articolul ar putea fi trecut, una peste alta, la capitolul onorabil (chiar daca autorii lanseaza piste spre imagini negative - saracie, discriminare, salbaticie, saracie, rezistenta la schimbare, coruptie - nu merg pana la capat. Iar mesajul final e "uite, pana la urma, si romanii intra in Europa".

"Problema cu perceptia americanilor asupra Romaniei nu este legata de o imagine negativa, cat, mai mult, de lipsa unei imagini. Desi la inceputul anilor ‘90 imaginile din orfelinatele romanesti au patruns adanc in America, acea imagine negativa si dureroasa s-a evaporat. Iar in ultimii ani, sutele de mii de romani veniti in Statele Unite la studii, la lucru, in special in marile companii de tehnologie, au imbunatatit sensibil imaginea Romaniei", spune Andrei V. Roth, un roman stabilit in SUA. impreuna cu un prieten s-a lansat intr-o afacere aparent fara mari perspective - sa-i aduca pe americani in vacanta in Romania.

Andrei Roth estimeaza la 20.000 numarul turistilor americani care vin in Romania, iar cei mai multi in interes de afaceri. El s-a orientat insa spre americanii curiosi, in cautare de locuri noi, care vor sa descopere. "Am simtit ca e un moment oportun de a ne pozitiona pe piata, venind in intampinarea turistilor care vor cauta sa viziteze una dintre putinele destinatii cu adevarat autentice ramase in Europa". Pentru anul acesta nu se asteapta decat la cateva zeci de turisti, care sa scoata din buzunar 2.800 de dolari pentru opt zile in Romania. O suma onorabila pentru un american incat sa-si permita sa lase si bani pentru suveniruri.

Sursa: http://www.baniinostri.ro/dinrevista/cover_story.php?ContentID=111