Orasele cu peste 200.000 de locuitori reprezinta o adevarata Mecca pentru centrele de comert modern. Magazinele de tipul hipermarket, supermarket, discount si cash&carry sint locurile unde romanii cheltuiesc cea mai mare parte din salariu.

Potrivit raportului Shopper’s Trend, realizat de ACNielsen Romania, in mediul urban se cheltuiesc, in medie, 571 de lei noi pe luna pentru cumparaturile din aceste centre. Locuitorii Capitalei sint si mai predispusi la acest gen de cumparaturi. Ei lasa la casele de marcat peste 600 de lei pe luna. Din aceste sume, un salariu minim este alocat numai segmentului de produse proaspete, care inghite 320 de lei lunar.

„Peste 50% din bugetul lunar alocat cumparaturilor gospodaresti este cheltuit pentru produsele proaspete (fructe, legume, carne, lactate), indiferent de venitul gospodariei“, a afirmat Bogdana Baltasiu, senior Research Executive in departamentul de customized research al ACNielsen Romania. Din cei 900 de respondenti, 28% au declarat ca fac cele mai mari cumparaturi in supermarketuri, 19% in hipermarketuri, 9% in magazinele cash&carry si 8% in magazinele de tip discount.

Per ansamblu, cota valorica a centrelor comerciale moderne in totalul vinzarilor din sectorul bunurilor de larg consum in Romania a crescut considerabil in ultimii trei ani, de la 9% in 2003 la 23% in 2005.

Modernul se bate cu traditionalul

Potrivit companiei ACNielsen, doar un sfert dintre bucuresteni apeleaza la centrele traditionale de comert, cum ar fi pietele. Ponderea este ceva mai ridicata la nivelul oraselor mari din Romania, atingind 37%. Competitia dintre comertul modern si cel traditional este inca destul de apriga, in special in sectorul alimentar.

„Singurul domeniu unde hipermarketurile si supermarketurile ramin considerabil in urma este cel al vinzarii legumelor si fructelor proaspete. Peste jumatate din numarul consumatorilor cumpara aceste produse din piete, in comparatie cu 20% dintre cumparatori care prefera sa le achizitioneze direct din hipermarket sau supermarket“, a adaugat Baltasiu.

Cistig din varietate, preturi si promotii

Citeste si:

In topul alegereii uneia sau altei marci, cumparatorii se orienteaza cel mai des dupa trei criterii de baza. Romanii doresc sa mearga intr-un magazin daca acesta detine toate produsele de care au nevoie, daca este intotdeauna bine aprovizionat, ofera un bun raport calitate-pret si promotii atractive, sustine Baltasiu.

La polul opus, contrar credintelor, programul prelungit, usurinta de a gasi un loc de parcare sint printre cele mai putin relevante aspecte, se arata in studiu.

Marcile private, mai cautate in provincie

Marcile private de produse lansate de magazine au mai putina cautare in Bucuresti, in timp ce cumparatorii din orasele mari, exceptind Capitala, achizitioneaza mai mult din brandurile proprii.

Aproximativ jumatate dintre respondentii inclusi in studiul Shoppers Trend realizat de ACNielsen au declarat ca au achzitionat, in ultima luna, produse care purtau eticheta marcilor proprii ale hipermarketurilor, supermarketurilor si ale magazinelor de tip discount sau cash&carry. In Bucuresti, unu din trei respondenti s-a orientat si catre astfel de cumparaturi. Cu toate acestea, ponderea lor, desi mai mica in comparatie cu ce se intimpla in orasele cu peste 200.000 de locuitori, s-a dublat anul trecut in raport cu 2004.

Potrivit sondajului, 17% din clienti nu stiu nici o marca proprie a vreunui magazin. Aro, marca sub care Metro cash&carry isi comercializeaza produsele proprii, este de departe cea mai populara printre clientii care apeleaza la formele de comert modern. A doua marca in topul popularitatii este Clever de la Billa. Locul al treilea este ocupat de No.1, marca proprie a Carrefour. „Retailerii trebuie sa se concentreze asupra a ceea ce-si doresc cu adevarat consumatorii, in scopul loializarii acestora. Consumatorul roman este in continuare sensibil la pret“, a afirmat Emanuel Sanda, Country Manager ACNielsen Romania.

Cel putin deocamdata marcile private nu sint in masura sa atraga clienti. „Modelul pe care l-am dezvoltat pentru a determina preferintele si adevarata importanta a diferitilor indicatori in alegerea magazinului ne arata ca (...) prezenta marcilor private (...) nu influenteaza semnificativ cumparatorii romani in acest moment in alegerea magazinului preferat. Acestia sint inca deschisi, asimileaza fara prea mari critici experienta comertului modern sau pur si simplu percep aceste elemente ca fiind in mod egal acoperite de toti jucatorii din aceasta piata“, a declarat Bogdana Baltasiu, Senior Research Executive in cadrul ACNielsen.