"Analiza trebuie facuta asupra veniturilor bugetare care sunt influentate de evolutia economica si nu asupra tuturor categoriilor de venituri ale bugetului general consolidat. De exemplu, veniturile aferente fondurilor europene nu sunt influentate de variatia Produsului Intern Brut nominal. In 2011 fata de 2010, veniturile bugetare exclusiv fonduri UE au inregistrat un nivel mai mare cu 10%, fiind cu aproximativ 1,8 miliarde de lei peste programul asumat", se arata intr-un comunicat al Ministerului Finantelor Publice, ca raspuns la unele informatii aparute in presa privind performanta slaba in colectare la nivelul anului 2011.

Liderul eurodeputatilor PDL, Theodor Stolojan, a publicat luni un material in care sustine ca anul trecut a scazut gradul de colectare, intrucat ponderea veniturilor s-a limitat la 31,8% din PIB, raportat la valoarea nominala a acestui indicator, mai mare decat estimarile initiale.

In aceste conditii, Stolojan atrage atentia ca si in constructia bugetara pe 2012 s-ar putea inregistra o scadere a ponderii veniturilor in PIB, a carui estimare a urcat de la 580 de miliarde lei la 609 miliarde lei

PIB nominal a fost in 2010 de 522.561 miliarde de lei, iar in 2011 de 578.552 miliarde de lei, cresterea fiind de 10,7%. PIB nominal a fost estimat anul trecut de Comisia Nationala de Prognoza la 548 de miliarde lei in 2011.

"Pentru o comparatie corecta intre evolutia veniturilor bugetare si cea a PIB in valori nominale trebuie evidentiata structura specifica a produsului intern brut din cei doi ani analizati. In 2011, revizuirea PIB nominal a avut la baza in mare parte contributia agriculturii (ca urmare a productiei agricole exceptionale), agricultura fiind mai putin fiscalizata decat restul ramurilor economice. PIB, exclusiv productia agricola, s-a majorat in termeni nominali cu 10%.

Comparativ, veniturile bugetului general consolidat, exclusiv fonduri UE, s-au majorat tot cu 10%, mentinandu-si ponderea in PIB in anii 2010 si 2011 (luand in calcul PIB exclusiv productia agricola), respectiv 32,4%", se precizeaza in comunicatul MFP.

MFP noteaza ca un motiv pentru revizuirea PIB nominal a fost si cresterea semnificativa a stocurilor atat fata de anul 2010, cat si fata de estimarile initiale pentru 2011. Acest element, cu toate ca influenteaza formarea PIB, nu are corespondent in cresterea veniturilor bugetare, chiar dimpotriva, poate influenta negativ incasarile la impozitul pe profit.

"In plus, nu toate categoriile de venituri bugetare sunt corelate cu cresterea PIB nominal. De exemplu, pentru impozitul pe venit si pentru contributiile sociale, bazele macroeconomice relevante sunt castigul mediu brut si numarul mediu de salariati. In conditiile revizuirii cadrului macroeconomic, cresterea combinata a acestor indicatori in anul 2011 fata de 2010 a fost de 8,4% (inferioara cresterii nominale a PIB de 10,7%), in timp ce incasarile din impozitul pe venit si cele din contributii au crescut in conditii comparabile cu 8,4%, in linie cu cresterea castigului salarial si a numarului de angajati", mai precizeaza MFP.

Citeste si:

De asemenea, in cazul veniturilor din TVA, baza macroeconomica relevanta este consumul final, exclusiv autoconsumul si piata taraneasca, in anul 2011 cresterea acestui indicator fiind de 6% fata de anul 2010. In acest context, incasarile din TVA au crescut, in conditii comparabile (excluzand influenta majorarii TVA din 2010), cu 9%, se mai spune in comunicat.

Pe de alta parte, veniturile aferente impozitului pe profit, categorie a carei dinamica este corelata cu cea a PIB, au crescut in 2011 fata de anul 2010, in conditii comparabile (excluzand influenta eliminarii impozitului minim pentru microintreprinderi) cu 10,9%, usor peste rata nominala de crestere a PIB.

MFP nu face insa referiri la un alt aspect criticat de europarlamentarul PDL, care sustine ca dupa noile estimari de PIB ar trebui majorat si programul de incasari pentru acest an, de la 195 de miliarde lei la 205 miliarde lei, pentru a mentine gradul de colectare.

Stolojan a concluzionat ca fara o majorare a veniturilor programate pentru acest an, statul va fi obligat sa continue reformele, sa reduca numarul de salariati din sectorul public sau sa comprime alte cheltuieli pentru a putea aplica reintregirea salariilor bugetarilor. In an electoral.

"Daca avem in vedere ponderea prevazuta a veniturilor bugetare in PIB de 33,7%, atunci veniturile bugetului ar trebui sa ajunga la 205 miliarde lei. Dar 33,7% inseamna ca, in mod real, angajamentul de lupta impotriva evaziunii fiscale sa aiba si rezultate. Daca insa aceasta «lupta» nu are rezultate si ramanem tot la ponderea veniturilor bugetului in PIB din anul 2011, de cca 32%, atunci pentru anul 2012, chiar si in conditiile unui PIB de 609 miliarde lei, obtinem tot veniturile prevazute de 195 miliarde lei. In aceasta situatie nedorita, evident, resursa pentru reintregirea salariilor in sectorul bugetar trebuie realizata prin continuarea reformelor si reducerea numarului de salariati din sectorul public sau prin comprimarea altor cheltuieli", adauga Stolojan.

El insista ca, din acest motiv, "Ministerul Finantelor trebuie sa-si clarifice pozitia cat mai repede fata de bugetul pe anul 2012".

"Reintregirea salariilor din sectorul bugetar nu inseamna nicidecum revenirea si la puterea de cumparare a acestora, avuta inainte de taierea cu 25% a veniturilor, datorita inflatiei din anii respectivi, inclusiv din 2012", avertizeaza insa Theodor Stolojan.