Decizia a fost luata in sedinta de marti a Guvernului, potrivit Mediafax.

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) arata, intr-un comunicat, ca aprobarea ordonantei de urgenta pentru reglementarea unor masuri financiare cu privire la Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) a vizat respectarea angajamentelor asumate de Guvern cu Fondul Monetar International (FMI), Comisia Europeana si Banca Mondiala.

"Redimensionarea PNDI a devenit o necesitate in conditiile constrangerilor bugetare menite sa asigure echilibrul si stabilitatea economico - financiara", se precizeaza in comunicat.

Pentru proiectul prioritar 10.000 km drumuri judetene si de interes local, gestionat de MDRT in cadrul PNDI, au fost incheiate pana in prezent patru contracte de lucrari in valoare de 2,93 miliarde lei (inclusiv TVA), pentru judetele Arad, Bihor, Prahova, Ilfov, Giurgiu, Maramures, Bistrita Nasaud, Buzau si Vrancea si au fost atribuite, urmand sa fie semnate, alte patru contracte de lucrari in valoare 1,27 miliarde lei (inclusiv TVA), pentru judetele Arges, Brasov, Dambovita si Teleorman.

"Prin proiectul de act normativ se vor diminua, la proxima rectificare bugetara, creditele de angajament aferente Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii cu suma de circa 15,9 miliarde lei, avand impact corespunzator si asupra creditelor bugetare pana in anul 2020", se mai arata in comunicat.

Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) va fi oprit din cauza constrangerilor bugetare, iar creditele de angajament aferente vor fi diminuate cu 15,9 miliarde lei, la aproximativ 5 miliarde lei, platile urmand sa fie realizate doar pentru lucrarile deja contractate.

Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii, programat pentru perioada 2011-2020, este gestionat de ministerele Dezvoltarii si Mediului.

Prin aceasta redimensionare vor fi reduse, la urmatoarea rectificare bugetara, creditele de angajament aferente PNDI cu suma de circa 15,9 miliarde lei, avand impact corespunzator si asupra creditelor bugetare pana in anul 2020.

Citeste si:

Incepand cu data intrarii in vigoare a acestei decizii, sub sanctiunea nulitatii absolute, nu mai pot fi incheiate contracte cu executantii de lucrari, prestatorii de servicii si furnizorii, cu exceptia serviciilor de dirigentie de santier aferente contractelor incheiate cu executantii sau pentru care a fost comunicat deja rezultatul procedurii, potrivit Mediafax.

Totodata, derularea contractelor incheiate de Ministerul Dezvoltarii si Ministerul Mediului si Padurilor pana la data intrarii in vigoare a actului normativ impune ca valoarea lucrarilor de investitii care se pot executa anual, atat cele receptionate cat si cele nereceptionate, sa nu depaseasca valoarea maxima anuala de un miliard de lei.

Aceasta suma va fi repartizata celor doua ministere proportional cu valoarea contractelor incheiate.

"Din totalul de 20,9 miliarde lei alocati prin PNDI, atat pe componenta Ministerului Dezvoltarii, cat si la Ministerul Mediului, propunerea de rectificare este de aproximativ 15,9 miliarde lei. La Ministerul Dezvoltarii s-au realizat proceduri de achizitie publica, pentru care s-a realizat si comunicarea catre castigatori, de aproximativ 5,18 miliarde lei. Vorbim in prezent de o propunere de alocare bugetara, dar bineinteles ca vom cauta sa ducem la indeplinire toate lucrarile pentru care am organizat achizitii publice pana in prezent", a declarat atunci purtatorul de cuvant al Ministerului Dezvoltarii Regionale, Bogdan Oprea.

Beneficiarii pot primi si inregistra facturi aferente situatiilor de lucrari si servicii executate si receptionate, precum si a bunurilor livrate, iar plata aferenta acestora va fi efectuata potrivit prevederilor contractuale initiale.

Lucrarile PNDI vor fi finantate din fonduri externe rambursabile si nerambursabile, de la bugetul de stat, precum si din alte surse legal constituite. Pe perioada realizarii lucrarilor, finantarea este asigurata de prestatori, executantii si furnizorii selectati, urmand ca platile sa fie realizate esalonat, in intervalul 2013-2020.

Prin acest program autoritatile isi propuneau sa reabiliteze 10.000 de kilometri de drumuri judetene si de interes local, sa construiasca o serie de obiective precum retele de apa si canalizare sau crese si gradinite si sa dezvolte infrastructura in domeniul gospodaririi apelor.

La inceputul lunii februarie, reprezentantii FMI si ai Comisiei Europene au criticat Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii, pe motiv ca nu respecta bunele practici fiscale si ar putea reprezenta un pericol pentru bugetul pe 2012. Cele doua institutii au recomandat autoritatilor sa includa in acest program cat mai multe proiecte din fonduri UE.