Institutul National de Statistica a anuntat ca rata inflatiei in luna a fost de 0,21%, rata medie a inflatiei in primele trei luni din 2006 a fost de 0,5% comparativ cu 0,6% in perioada similara din 2005. Principala contributie la cresterea preturilor in luna martie 2006 fata de luna precedenta (+0,2%) au avut-o marfurile alimentare (au contribuit cu 0,17 puncte procentuale), urmate de grupa marfurilor nealimentare a caror contributie a fost de 0,05 puncte procentuale. Serviciile au avut o contributie negativa asupra ratei inflatiei pe total, de -0,01 puncte procentuale.

In cadrul produselor alimentare au fost inregistrate cresteri ale preturilor de consum peste nivelul mediu de 0,2% al inflatiei, inregistrat in luna martie 2006 fata de februarie 2006, la urmatoarele grupe de produse: zahar (12,4%), legume si conserve din legume (1,6%), branza (1,3%), fructe proaspete (1,0%), peste proaspat (0,5%), cafea (0,5%), bauturi alcoolice (0,4%).

Tendinta de crestere a preturilor la produsele enumerate mai sus a fost estompata de scaderea preturilor la: produsele de morarit (-0,4%), citrice si fructe meridionale (-0,8%), ulei, slanina, grasimi (-0,6%), carne de pasare (-0,9%), carne de porcine (-0,4%) si oua (-12,4%).

Citeste si:

Evolutia preturilor inregistrata pe total marfuri nealimentare s-a datorat in principal cresterii cu 1,0% la carti, ziare, reviste si a preturilor la tutun, tigari cu 0,7%. in cadrul grupei marfurilor nealimentare scaderea preturilor la medicamente de -0,7% a fost determinata de aplicarea noilor tarife maximale, prevazute de catalogul medicamentelor, incepand cu data de 16 martie a.c. De asemenea, au fost inregistrate scaderi ale preturilor la produsele de uz caznic (frigidere si congelatoare, -0,4%, etc.), la autoturisme (-0,3%) si la combustibil (-0,2%).

Evolutia serviciilor a fost influentata in principal de evolutia cursului de schimb, ceea ce a facut ca tarifele la telefonie sa scada cu -1,2%. Aceasta scadere a fost estompata de cresterea tarifelor la urmatoarele grupe de servicii: alte servicii cu caracter industrial (1,2%), ingrijire medicala (0,9%), igiena si cosmetica (0,9%), reparatii auto, electronice si lucrari foto (0,8%), chirie (0,6%), confectionat si reparat imbracaminte si incaltaminte (0,5%), transport urban (0,4%), apa, canal, salubritate (0,4%) si restaurante, cafenele, cantine (0,4%).