In martie cresterea preturilor a repetat evolutia pozitiva inregistrata in luna februarie. Cu toate acestea, considera guvernatorul Mugur Isarescu, autoritatile si Banca Nationala trebuie sa mentina abordarea restrictiva in ceea ce priveste politica monetara si fiscala.

"Nu este inca momentul sa ne bucuram. Exista inca un potential de socuri mai ales din partea ofertei", a declarat ieri Isarescu. Majorarea preturilor administrate, cresterea taxelor si nu in ultimul rand introducerea taxei pe viciu ar putea "reinflama" indicele de crestere a preturilor de consum.

In opinia guvernatorului BNR, rata inflatiei din ultimele doua luni, de 0,2%, indica o inflatie anuala de baza putin peste 2%, asupra careia este greu sa mai intervii. In acest caz, puseele inflationiste din segmentul preturilor administrate sunt greu de contracarat prin restrangerea cererii. In luna februarie, preturile au crescut cu 0,24%, evolutie care a surprins o parte dintre analistii economici.

In martie inflatia a atins iar un nivel sub asteptari, situandu-se la 0,21%. BNR a anuntat pentru acest an o tinta de inflatie de 5% plus/minus un punct, in conditiile unei rate anuale in 2005 de 8,6%, usor peste intervalul de variatie stabilit pentru anul trecut. Dupa primele trei luni din 2006, rata anualizata a inflatiei a coborat la 8,4%, sustinuta de evolutiile foarte bune din februarie si martie.

Isarescu: "Sunt ingrijorat de taxa pe viciu"

Introducerea taxei pe viciu, una dintre "noutatile" in ceea ce priveste politica fiscala, ar putea afecta serios procesul de dezinflatie.
In cosul de consum utilizat de Institutul National de Statistica tigarile detin o pondere de 4%, in timp ce la paine procentajul este de aproape 8%.

Desi introducerea taxei ar reprezenta o crestere de numai 15 eurocenti la fiecare pachet de tigari, in ansamblu ea ar putea afecta serios nivelul de crestere a preturilor de consum. "Sunt ingrijorat de taxa pe viciu. Incep sa cred ca romanii mananca tigari", a declarat guvernatorul BNR. Taxa pe viciu face parte din legile privind reforma in domeniul Sanatatii, care au fost aprobate de Parlament sub forma angajarii raspunderii Guvernului si se afla la promulgare.

Taxa a fost stabilita la 10 euro/1.000 tigarete, respectiv 20 de eurocenti pentru fiecare pachet. Suma s-ar putea regasi aproape integral in pretul final al pachetelor de tigari. Ministerul Finantelor Publice inclina spre varianta introducerii taxei pe viciu in cadrul accizei aplicate la aceste produse. Decizia va apartine Guvernului.

Acciza pentru tigarete va creste potrivit calendarului convenit cu UE, de la 1 iulie, cu aproximativ 25%. Taxa de 9,1 euro/1.000 tigarete plus 30% din pretul maximal de vanzare va fi mentinuta pana la jumatatea anului, cand urca la 11,47 euro plus 29%.

Dobanda de referinta ar putea fi majorata in mai

Pe 6 mai, Consiliul de Administratie al Bancii Centrale va face publica strategia de politica monetara. Guvernatorul a recunoscut faptul ca exista un potential de socuri din partea ofertei. In conditiile in care majorarea preturilor administrate, cresterea accizelor sau majorarea taxelor sunt masuri considerate inflationiste, Banca Nationala va incerca sa contrabalanseze efectele prin armele proprii. "Pe partea cererii putem sa umblam cu foarte putine riscuri" a declarat Mugur Isarescu. Majorarea dobanzii de politica monetara ar putea deveni un eveniment probabil, mai ales ca BNR a repetat in cateva randuri ca va face tot posibilul pentru a sustine procesul de dezinflatie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri