Desi au alocat fonduri suplimentare de la bugetul de stat pentru a reduce arieratele, oficialii guvernamentali, conform scrisorii de intentie trimisa de Guvern catre Fondul Monetar International (FMI), nu cunosc nici cauzele si nici macar entitatile carora li se datoreaza aceste datorii.

Si tinta de diminuare a arieratelor bugetului de stat a fost complet ratata in primul trimestru al acestui an, iar esecul a anulat toate scaderile operate pe parcursul anului trecut, motivul invocat fiind necesarul de cheltuieli din spitale.

In aceasta situatie, Guvernul va solicita asistenta tehnica pentru a modifica din nou Legea finantelor publice locale, inclusiv in ceea ce priveste distribuirea de fonduri intre diferitele entitati locale si sistemul de cote defalcate.

Conform intelegerii cu FMI, arieratele sunt definite drept platile trecute de scadenta cu 90 zile.

Pentru primul trimestru, Guvernul s-a angajat sa reduca stocul de arierate la nivelul bugetului de stat si al fondurilor sociale la 80 milioane lei, dupa ce in ultimele 18 luni datoriile au fost reduse constant, de la 190 milioane lei in decembrie 2010 la 150 milioane lei in martie 2011, la 111 milioane lei in iunie 2011, la 110 milioane lei in septembrie 2011 si la 90 milioane lei in decembrie 2011.

Guvernul a cedat insa presiunilor de cheltuieli la inceputul acestui an, iar stocul de arierate, in loc sa fie redus la 80 milioane lei, a urcat la 120 milioane lei, depasind nivelul din vara anului trecut. In aceste conditii, avand in vedere ca trebuie sa coboare de la o cifra mult mai mare decat cea stabilita initial, Executivului ii va fi mai greu sa respecte tintele urmatoare, fiind obligat sa injumatateasca stocul de arierate de la 120 milioane lei la 60 milioane lei in doar trei luni, pana la finele lunii iunie.

Aceeasi situatie a fost inregistrata si la stocul de arierate al bugetelor locale, unde Guvernul a promis ca va reduce nivelul datoriilor la 700 milioane lei, dupa scaderi anterioare la 820 milioane lei, in septembrie 2011, si la 750 milioane lei, in decembrie 2011. Si aceasta tinta a fost ratata, iar arieratele nu numai ca nu au scazut, dar si-au reluat cresterea, ajungand la 790 milioane lei, cu obligatia de a scadea la 500 milioane lei pana la sfarsitul lunii iunie.

Din totalul arieratelor bugetului general, cea mai mare parte a platilor restante era inregistrata la bugetele locale (88,6%), in timp ce obligatiile neachitate la bugetul de stat si bugetele de asigurari sociale insumau 11,2%.

"Din pacate, tintele privind arieratele bugetului de stat si ale autoritatilor locale au fost ratate. La nivelul autoritatilor locale, arieratele au inceput sa creasca din nou, fiind concentrate la unitatile administrative mici si catre furnizorii de energie. Aceste evolutii reflecta serioase deficiente de monitorizare si aplicare a Legii finantelor publice locale", se arata in scrisoarea catre FMI.

Documentul releva ca Guvernul a alocat transferuri suplimentare de la bugetul de stat pentru a contribui astfel la reducerea arieratelor locale, dar prezinta in acelasi timp si angajamentul Executivului de a efectua "o analiza cuprinzatoare" a arieratelor de la nivelul autoritatilor locale, pentru a stabili abia acum "cauzele si entitatile carora li se datoreaza aceste sume".

Citeste si:

"Am alocat transferuri suplimentare de la bugetul de stat pentru a contribui astfel la reducerea acestor arierate. Vom efectua o analiza cuprinzatoare a arieratelor de la nivelul autoritatilor locale pentru a stabili cauzele si entitatile carora li se datoreaza aceste sume", se precizeaza in document.

In scrisoare este anuntata si intentia Guvernului de a solicita asistenta tehnica pentru a modifica din nou Legii finantelor publice locale, prin introducerea unor reguli care sa previna noi arierate.

"Vom solicita asistenta tehnica pentru modificarea Legii finantelor publice locale, pentru a evalua implementarea legii si aranjamentele financiare pentru autoritatile locale, inclusiv in ceea ce priveste formula de echilibrare dupa care se distribuie resursele intre diferitele entitati locale, sistemele de cote defalcate, procedurile de insolventa si sanctiunile menite sa previna aparitia de arierate", este intentia Guvernului.

Legea finantelor publice locale a fost recent modificata, in luna noiembrie, cand Guvernul a redus cu 5,5% cota lunara defalcata din impozitul pe venit catre bugetele administratiei publice locale.

Anterior acestei modificari, oficialii FMI afirmau ca arieratele statului la nivel central au fost aproape eliminate, iar la nivel local legislatia permite un control mai bun, astfel ca atentia va fi orientata spre datoriile companiilor de stat. Guvernul sustinea la randul sau, dupa amendarea Legii finantelor publice locale, ca noul sistem impiedica acumularea de arierate noi.

In urma cu doua saptamani, Consiliul Fiscal a atentionat ca incadrarea in plafonul de deficit bugetar prevazut pentru primele trei luni s-a produs pe fondul decalarii in luna martie a platii trimestriale a impozitului pe profit, precum si a unei "recrudescente" a acumularii de arierate la nivelul bugetului de stat si al bugetelor locale.

Consiliul Fiscal a avertizat totodata ca eventualele derapaje de la o politica fiscal-bugetara stricta pot conduce la depasirea tintei de deficit bugetar pentru acest an, de maximum 3% din PIB.

Bugetul general consolidat a inregistrat in primul trimestru al acestui an un deficit de 3,4 miliarde lei, reprezentand 0,56 % din PIB, si s-a incadrat in tinta de deficit stabilita cu FMI doar prin ajustare cu investitiile realizate.