Aceasta parabola africana a reprezentat laitmotivul celei de-a zecea editii a World Investment Conference, eveniment privind investitiile internationale, care s-a desfasurat saptamana trecuta in localitatea La Baule, din vestul Frantei. Ce legatura este intre dinamica investitiilor straine directe, unul dintre cei mai relevanti indicatori care releva sanatatea unei economii, si comportamentul animalelor din savana?

Stéphane Fouks, vicepresedinte al grupului francez de publicitate Havas, spune ca atractivitatea pentru investitii nu este un simplu fenomen rational. Astfel, datele fundamentale care descriu dinamica investitiilor nu arata asa rau, fiind vorba mai mult despre o stare de spirit. „Europa se raporteaza la ceilalti precum un muzeu, iar o mare parte dintre solutii pentru a deveni mai atractiva se afla in mainile noastre. Cand esti intr-o piscina cu alti oameni si un crocodil, provocarea ta nu este sa inoti mai rapid decat aligatorul, ci sa te misti mai repede decat celelalte fiinte umane”, arata Stéphane Fouks, ilustrand lupta globala pentru proiecte de investitii tot prin intermediul unei parabole cu animale. In opinia francezului, lucrurile stau bine in Europa la nivel creativ, nu insa si din punct de vedere tehnic. Poate fi creat urmatorul Google in Europa? Este posibil sa fie fondat de catre europeni, dar nu in Europa, spune oficialul Havas catre audienta World Investment Conference, un eveniment la care au fost prezenti 340 de participanti din 30 de tari.

Datele macroeconomice, care sunt relative intotdeauna, releva ca Europa se afla in competitie cu alte continente, iar perspectiva anumitor regiuni, Asia, de exemplu, arata mai bine. “Uitati-va doar la tarile in curs de dezvoltare!”, au spus la unison specialistii prezenti in cadrul conferintei din La Baule.

“Priviti Europa ca un start-up”

Ce solutii au europenii in competitia tot mai acerba cu asiaticii pentru atragerea de investitii straine? Jan Mühlfeit, Chairman Europe in cadrul Microsoft Corporation, propune o cale inedita: „Trebuie sa acceleram lucrurile in Europa si sa privim continentul european ca un start-up, nu ca pe un muzeu.” Optimist este si Alexis Karklins-Marchay, Partner Emerging Markets Center Leader in cadrul Ernst & Young (E&Y). “Investitorii vad in continuare oportunitatile din Europa, in conditiile in care costurile salariale cresc foarte rapid in Asia, astfel incat ar trebui sa ne asteptam ca imaginea Chinei de <<fabrica a lumii>> sa se schimbe. Estimez relocari in Europa in urmatorii zece ani”. Alexis Karklins-Marchay mizeaza pe o trecere de la productia in masa la “customizare” in masa, iar succesul producatorilor va fi corelat cu abilitatea lor de a raspunde rapid nevoilor pe care le au clientii.

Chiar daca Romania nu a fost reprezentata la World Investment Conference de niciun reprezentat al statului, specialistii prezenti aici au o imagine bine creionata atat despre oportunitatile pe care economia romaneasca le ofera investitorilor, cat si in privinta factorilor care au generat declinul dramatic al investitiilor straine directe. In opinia lui Alexis Karklins-Marchay, de la Ernst&Young, trei sunt explicatiile acestei erodari. Primul se leaga de contextul international si cu aversiunea fata de risc a investitorilor straini. Al doilea factor este in directa conexiune cu faptul ca sistemul financiar autohton depinde de bancile austrieci si elene. A treia clarificare se refera la un capitol esential in opinia lui Alexis Karklins-Marchay: care este acel lucru datorita caruia Romania vrea sa fie faimoasa in ochii marilor investitori? “Ce stie un investitor strain despre Romania? Daca ma gandesc la Suedia ori la Finlanda, de exemplu, imi vin in minte zona de cercetare si dezvoltare, industria verde si cresterea economica puternica”, spune reprezentantul Ernst&Young. In opinia lui, Polonia a devenit celebra datorita unui element simplu si important: dimensiunea pietei de desfacere, care este cea mai mare din regiune. “Cand ajung in Varsovia, simt cresterea economica. Polonezii se comporta ca atare, asa cum sunt ei, intr-o economie in crestere, in timp ce romanii au o problema similara cu a italienilor si a francezilor. Sunteti latini si tendinta voastra este sa fiti critici fata de tot ce e in jurul vostru.”

Astfel, e mai bine sa-ti promovezi propria tara decat sa ii critici pe ceilalti. Investitorilor straini le este greu sa faca diferente, de exemplu, intre Romania, Bulgaria si Serbia. Karklins-Marchay spune ca, atunci cand aleg sa decida prezenta intr-o piata din Europa Centrala si de Est, investitorii se uita mai intai la Polonia si Cehia si abia apoi la Romania, care se afla pe locul trei in ierarhia atractivitatii. Europa de Est este inca importanta pentru investitori, insa turcii vin tare din urma si vor deveni mai relevanti. De exemplu, afirma consultantul E&Y, o tara comparabila ca numar de locuitori (16 milioane) cu Romania, Kazakhstan, a reusit sa promoveze investitorilor avantajele pe care le ofera aceasta piata.

Citeste si:

“Romani, aveti nevoie de o strategie”

Un avantaj al Romaniei este dimensiunea, fiind a doua piata ca marime din Europa de Est, de asemenea, are un potential turistic imens, dar care e propunerea unica de valoare (engl.: unique value proposition) a businessului romanesc? Peisajul este neclar din acest punct de vedere. “Ca strategie, Romania trebuie sa identifice domeniul in care este cea mai buna, sa creeze un “buzz” despre acest lucru. Romanii sunt europeni, iar acest lucru poate fi un punct de inceput al strategiei”, afirma specialistul Ernst&Young. Pana atunci, imaginea tarii in ochii investitorilor straini va ramane in continuare cenusie, chiar daca Romania este a 6-a cea mai atractiva tara europeana pentru investitii in urmatorii trei ani, potrivit celor 840 de lideri de business chestionati de compania de consultanta si audit Ernst & Young (E&Y) in cadrul raportului 2012 European Attractiveness Survey. Astfel, Romania este mai atractiva decat Cehia, Turcia, Elvetia, Olanda, Italia, Spania sau Suedia.

Pentru Romania, datele BNR arata ca investitiile straine directe au atins in 2011 minimul ultimilor noua ani, 1,917 miliarde euro, si au continuat sa scada in 2012, la 490 milioane euro dupa primele patru luni. Ministrul delegat pentru mediul de afaceri, Lucian Isar, a declarat in cadrul conferintei M&A Outlook, organizata de wall-street.ro, ca Romania pierde investitori pentru ca nu stie sa negocieze, iar investitorii mari, cei care ar putea ajuta piata locala, nici nu au auzit de Romania.

Isar: Marii investitori n-au auzit de Romania

Isar: Marii investitori n-au auzit de Romania

Contextul general arata ca exista in continuare un interes pentru Europa, crede Marc Lhermitte, Partner Ernst & Young, chiar daca Noua Europa, formata din tarile din Europa Centrala si de Sud-Est, se afla in criza. In opinia sa, in ciuda contextului cenusiu, doua tari din regiune au reusit sa creasca datorita datelor demografice si a felului in care s-au organizat: Polonia si Romania. Aceasta este o veste buna, cea rea fiind faptul ca ritmul de crestere este mai redus decat in anii de boom. “Am vazut in Romania o piata bine pozitionata, orientate zona de sud-est a Europei, ceea ce creeaza oportunitati si atrage investitorii in contextul in care coridorul de nord este captat de companiile germane, care se indreapta indeosebi spre Polonia. Romania ramane un taram al oportunitatilor pentru coridorul de sud-est pentru alte companii din SUA, Europa ori Asia”, afirma Marc Lhermitte.

In opinia sa, reteaua oraselor secundare este foarte importanta pentru a atrage investitori, numarul optiunilor in privinta marilor orase fiind esential. Asa cum Polonia are oportunitatea unor mari orase secundare, cu peste 300.000 de locuitori, potentialul Romaniei este ridicat datorita Clujului sau Timisoarei. In ceea ce priveste competitia viitoare, Marc Lhermitte asteapta imbunatatiri considerabile in Ucraina si mai ales in Turcia, ceea se va transforma “intr-o amenintare competitiva” pentru Romania. “Rusia va evolua la nivelul transparentei in business si al atractivitatii mediului de afaceri. Polonia va avea probabil o aterizare dura, iar Cehia si Ungaria vor fi mai linistite. Competitia se va accentua in urmatorii trei ani. Acum este momentul sa va reinventati. Cresterea economica nu este singurul ingredient pentru a atrage investitii straine directe. Trebuie sa faceti ceva ca Bucurestiul sa fie considerat o destinatie preferata in detrimentul Varsoviei sau al Pragai. Altfel spus, sfatul lui Marc Lhermitte este simplu si are legatura cu deja cunoscuta parabola africana: “Inotati mai repede decat ceilalti sportivi, Turcia, de exemplu. Nu trebuie sa depasiti crocodilul, ci pe ceilalti inotatori!”