Wiechen ajuta companiile sa isi remodeleze business-ul, in urma unor simulari care pot indica traseul optim de business al unei firme. Practic, dupa introducerea mai multor parametri care influenteaza evolutia unei companii, sunt realizate mai multe scenarii privind modelul de business al unei firme.

Specialistul Ernst & Young sustine ca scenariul iesirii Greciei din zona euro este un parametru de intrare in aceste simulari de business, dar numai in cazul firmelor care au conexiuni cu aceasta zona, sa zicem Banca Romaneasca.

Totusi, acesta este un input dintr-o serie de 150 de parametri care influenteaza o companie.

"As spune ca acest input se aplica doar companiilor care au legaturi cu Grecia. Insa, nu cred ca o iesire a Greciei din zona euro va avea influente grave asupra mediului de afaceri din Romania. Chiar si bancile grecesti sunt solide in prezent", afirma Wiechen

Criza a schimbat paradigmele economice?

Wiechen a observat ca dupa criza financiara jucatorii privati din toate sectoarele economice au devenit mai precauti cand iau deciziile de business. Avand in vedere ca lupta pentru capital a devenit din ce in ce mai acerba, companiile sunt constiente ca deciziile de afaceri gresite pot avea consecinte grave asupra modelului de business si chiar in ceea ce priveste sansele de supravietuire a afacerii.

"Cel mai important aspect acum in mediul de business este nesiguranta. Nimeni nu stie ce se va intampla in viitor, dar ca rezultat al crizei companiile au invatat ca este foarte important sa abordeze corect aceste incertitudini", a spus oficialul Ernst&Young.

El afirma ca, dupa criza financiara, antreprenorii sunt mult mai constienti de importanta fiecarei decizii, sunt mai prudenti in ceea ce priveste cheltuirea banilor, investitiile, colectarea banilor, punand si mai mare pret pe calitatea clientilor.

"In perioada de boom, un antreprenor se uita doar la venituri si incerca sa isi faca cat mai multi clienti pentru ca in cele din urma profitul crestea, dar nu isi punea intrebari cu privire la modelul de crestere. Modelul putea sa fie gresit, dar antreprenorul facea profit cat timp piata era in crestere. Si aceasta este o greseala pe care multi antreprenori romani au facut-o. In perioada de boom nu si-au testat modelul de business, desi aveau probleme la nivel operational, sau probleme cu solvabilitatea", a explicat directorul executiv in cadrul Ernst & Young.

Ca urmare, multi dintre antreprenorii romani platesc acum pacatul de a nu-si fi schimbat vreodata modelul de afaceri, in special cei din sectorul de real estate, care au banii blocati.

Lars Wiechen crede ca multi oameni de afaceri din Romania au invatat din criza si nu vor mai repeta greseala de a nu-si evalua modelul de business periodic.

Intrebat despre cum va raspunde mediul de business la o eventuala revenire a crizei, in cazul in care Grecia va parasi zona euro, Wiechen este increzator in rezilienta companiilor romanesti, in special la IMM-urile solide.

"Nu cred ca aceasta criza din Grecia, care nu este de fapt un partener comercial atat de important pentru Romania, poate avea repercusiuni atat de grave asupra economiei locale", sustine specialistul Ernst & Young.

In plus, el crede ca la nivelul datelor macroeconomice, Romania sta mult mai bine fata de alte economii din UE.

"Uneori in Romania ne place sa fim pesimisti, dar nu stam chiar atat de rau. Multi vorbesc de o a doua recesiune, dar daca ma uit pe termen scurt si mediu PIB va creste cu 1-2%, desi anul 2012 va fi dificil", afirma Wiechen.

Citeste si:

Potrivit specialistului Ernst & Young, un deficit de 4% din PIB nu este un indicator rau, banca centrala "a facut o treaba buna in ceea ce priveste inflatia", dobanzile au scazut, banii au devenit mai ieftini, ceea ce va stimula investitiile. "Vad unele semne bune pentru Romania", a concluzionat Lars Wiechen.

Totusi, dupa alegeri, Romania ar putea sa experimenteze o schimbare semnificativa in ceea ce priveste politicile economice, pe trei directii.

In primul rand, Wiechen isi pune intrebarea ce se va intampla cu programul de austeritate, masurile luate de fostul Guvern fiind extrem de nepopulare. In plus, o alta enigma este programul de privatizari, in special in sectorul energetic.

Desi Romania si-a asumat in programul cu FMI privatizarea marilor companii de stat, Guvernul a redactat recent un proiect de ordonanta de urgenta prin care se doreste amanarea cu inca un an a calendarului de privatizare.

"Aici este o ajustare foarte fina pe care Guvenul trebuie sa o faca, intrucat nu este popular sa vinzi pachete majoritare la companiile din energie. Pe de alta parte pozitia FMI este ca Romania sa vanda pachete mari si sa caute investitori strategici", subliniaza specialistul Ernst & Young.

Totodata, reformele in sectorul de sanatate reprezinta o provocare pentru orice Guvern, cu impact semnificativ la nivelul bugetului.

"Pana la urma, as spune ca toate masurile luate in timpul crizei financiare nu au fost suficient de puternice pentru a putea vorbi de o schimbare de paradigma. Insa, asistam la o Noua Normalitate. Nu mai suntem intr-o criza, acesta este noul normal", mentioneaza Lars Wiechen.

Pentru a vorbi de o schimbare de paradigma, el crede ca modificarile ar trebui sa fie mai profunde, sa avem schimbari de mentalitati, sa se schimbe comportamentul actorilor economici si al statului.

Sunt bancile mai apropiate de clienti?

Lars Wiechen a remarcat ca sectorul bancar a devenit unul dintre cele mai supravegheate dupa criza financiara, bancile confruntandu-se cu provocari mari in special in ceea ce priveste reglementarile Basel III, trecerea la sistemul de contabilitate IFRS, dar si in gestionarea clientilor si creditelor neperformante.

"Bancile sunt in prezent in proces de restructurare, care implica si concedieri. Ele sunt in curs de a-si gasi un drum in Noua Normalitate", precizeaza Wiechen.

In ceea ce priveste apropierea fata de clienti, specialistul Ernst & Young este de parere ca in mod cert bancile monitorizeaza mai atent acum fiecare client, cum isi indeplineste contractul.

In plus, un aspect important al noului banking este transferul interesului bancilor din zona de retail si companii mari catre IMM-uri.

Lars Wiechen considera ca IMM-urile sunt motorul multor economii, si bancile au inceput sa se concentreze catre aceasta zona.

In Germania, 90% din produsul intern brut (PIB) este asigurat de IMM-uri.