"Mediul din Romania explica modul in care functioneaza firmele din Romania. Nu avem capitalism performant, iar daca vrei sa stimulezi IMM-urile trebuie sa te concentrezi mai putin pe masuri care se adreseaza doar lor, care introduc volatilitate in activitatea acestora, ci sa faci un mediu de afaceri predictibil.

Atunci una dintre concluzii este ca daca vrei ca statul sa faca ceva pentru firme, pentru IMM-uri, este sa stimuleze competitivitatea. Politicile guvernului trebuie sa stimuleze concurenta. Daca IMM-urile nu sunt competitive fata de cele din Europa sau fata de alte firme de la noi, sunt necesare masuri de a stimula concurenta", a spus Croitoru la un seminar pe teme economice.

In opinia sa, doar firmele exportatoare sunt competitive, pentru ca acestea sunt expuse concurentei de pe pietele unde activeaza.

"Trebuie ajutate si firmele care exporta, dar si cele cu care acestea concureaza in Romania. Principala recomandare este stimularea capitalismului, daca vreti sa merga IMM-urile. Nu ca nu avem capitalism, dar nu e performant, ceea ce este important pentru ca piata sa functioneze. Firma sau individul trebuie sa simta ca este libera sau liber si de aceea interventia statului sa fie minima. Alegerile individuale sa fie responsabile, iar atat regulile de intrare, cat si cele de iesire de pe piata sa fie clare, iar regulile trebuie sa fie clare si nepartinitoare", a adaugat Croitoru.

In opinia sa, o problema generala la nivel mondial este ca exista o confuzie intre capitalism si coruptie.
Croitoru a participat la lansarea studiului "Contributia IMM-urilor la cresterea economica", realizat pentru Comisia Nationala de Prognoza.

Studiul arata ca politicile publice si masurile de natura fiscala au incurajat mai degraba multiplicarea numarului de firme noi decat consolidarea si dezvoltarea celor deja inregistrate.

Citeste si:

"Intreprinzatorii au fost practic motivati chiar sa abandoneze in adormire firme infiintate anterior si sa initieze o noua afacere, pentru a putea beneficia de stimulentele si facilitatile fiscale sau de un regim de impozitare mai avantajos. Anterior anului 2010, microintreprinderile din Romania s-au bucurat de unele facilitati in ceea ce priveste impozitarea (impozitul preferential de 1,5-3% din cifra de afaceri, fata de 16% - cota unica pentru celelalte categorii de marime). Astfel, in absenta cresterii sau in cazul unei dezvoltari nesemnificative a intreprinderilor pe parcursul ciclului de viata nu se
inregistreaza modificari de structura in cadrul sectorului IMM", se arata in studiu.

Analiza evolutiei numarului de IMM active economic, precum si cea a inregistrarilor in Registrul Central al Comertului, in perioada 2008-2010, arata cateva dintre efectele crizei economice si financiare.

"Procesul de intrare si iesire din piata a intreprinderilor mici si mijlocii este unul firesc, care decurge din caracteristicile de fructificare a unor noi oportunitati si conjuncturi in piata, precum si de adaptare la inovare, dezvoltare tehnologica, transformare calitativa si orientare continua catre nevoile si cererea clientilor. Chiar daca, in general, mobilitatea sectorului IMM este mai mare, iar durata medie de viata a unui IMM este mai scurta, in raport cu firmele mari, magnitudinea si ritmul schimbarilor intervenite in anul 2009 au determinat o serie de aspecte particulare in ceea ce priveste demografia sectorului IMM, atat sub aspectul inmatricularii de noi societati comerciale, cat si sub aspectul iesirii de pe piata, marcate prin suspendari temporare de activitate si radieri definitive din Registrul Comertului", mentioneaza sursa citata.

Autorii studiului recomanda sprijinirea firmelor care au potential de crestere pe termen mediu, considerand ca este nefiresc sa existe mai ales incurajari pentru ca firmele sa nu se dezvolte (spre exemplu prin facilitatile acordate in trecut microintreprinderilor), precum si acordarea de stimulente pentru cresterea dimensiunii firmelor.

In acelasi timp, pe langa masurile de stimulare a crearii de noi firme (masura recenta de incurajare a tinerilor debutanti in afaceri), este nevoie de masuri de asistare si ghidare a firmelor nou-create, pentru ca acestea sa isi prelungeasca durata de viata. Aceasta prelungire nu trebuie sa fie artificiala, ci sa urmareasca sprijinirea firmelor tinere in primii ani de activitate, pentru ca sa aiba premizele de a razbi intr-un climat de afaceri relativ neprietenos si birocratic, conform sursei citate.