Proiectul de modificare a Codului Fiscal aflat in discutie la Ministerul Finantelor este foarte putin modificat fata de propunerea din noiembrie, postata pe site-ul institutiei. Acest fapt arata, pentru prima oara in ultimii ani, o oarecare coerenta de abordare a oficialilor.

„Este notabila, in acest sens, intentia Ministerului Finantelor Publice de a modifica Codul Fiscal prin lege, si nu prin ordonante de urgenta sau ordonante simple, cum s-a procedat deja in cateva randuri”, considera Marta Popa, partener al Voicu&Filipescu, specializat in taxe si impozite. „Stabilitatea legislativa fiscala este un punct forte al fiecarui stat, pentru ca ofera investitorilor posibilitatea de a realiza planul de afaceri pe termen lung si programe investitionale”, a declarat, la randul sau, Niculae Done, partener în cadrul KPMG.

Acesta observa ca strategia spre care înclina Finantele se axeaza în principal pe largirea bazei de impozitare si tratamentul egal al tuturor categoriilor de contribuabili si spre majorarea TVA-ului sau a cotei unice. „Tendinta si strategia MFP în ceea ce priveste impozitarea veniturilor este clara - absolut toate veniturile realizate de o persoana fizica, indiferent de natura lor, urmeaza a fi supuse impozitarii cu aceeasi cota”, a explicat Done.

Specialistii nu exclud insa o viitoare modificare a taxei pe valoarea adaugata. „Perioada in care se va mentine actuala cota de TVA nu este insa facuta cunoscuta. Motivatia, care de asemenea nu a fost facuta publica, pare sa fie aceea ca majorarea TVA ar reprezenta cel mai mare pericol pentru tinta de inflatie propusa pentru 2007”, crede Marta Popa.

Noi prevederi in sectorul bancar

Principalele modificari ale noii propuneri de Cod Fiscal fata de cea din noiembrie 2005 vizeaza in special bancile. Astfel, in cazul non-rezidentilor, vor fi scutite de plata impozitului veniturile obtinute in Romania din dobanzi la depozitele la vedere/conturile curente de la banci si alte institutii de credit. In prezent, scutirile sunt acordate numai in cazul in care ratele dobanzilor sunt mai mici sau egale cu nivelurile ratelor dobanzilor de referinta de pe pietele interbancare la depozitele la o luna, comunicate in prima zi lucratoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzatoare monedelor in care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente respective, precum si la depunerile la casele de ajutor reciproc. De asemenea, de la 1 ianuarie 2007, fondul pentru riscuri bancare generale, de 1% din totalul creditelor acordate, nu va mai fi deductibil. Masura insa nu are un impact considerabil, aceasta nefiind decat o taxa amanata.

2% pe pretul de vanzare a imobilelor

Cea mai importanta modificare adusa de viitorul Cod Fiscal va fi impozitarea cu 2% a veniturilor obtinute din vanzarea imobilelor. Se pare ca Ministerul Finantelor agreeaza in continuare aceasta varianta de impozitare propusa in noiembrie. Ea insa nu este batuta in cuie, oficialii negociind in continuare cu specialistii forma de impozitare care va fi aleasa. De asemenea, va fi limitata scutirea de la plata impozitelor numai la donatiile de imobile intre rudele de gradul al doilea, si nu al patrulea, cum se prevede in actuala legislatie. Aportul in natura la capitalul social al societatilor comerciale, precum si veniturile realizate din reconstituirea dreptului de proprietate si mostenire sunt in continuare „iertate“ de Fisc.

Citeste si:

In prezent, este aplicat un impozit de 16% diferentei dintre pretul de vanzare si cel de cumparare, majorat cu 5%, deci castigului. In cazul in care nu exista un pret de achizitie al imobilului, el fiind obtinut prin alte mijloace decat prin cumparare, se ia in calcul valoarea de baza a acestuia. In cazul efectuarii de imbunatatiri, la valoarea initiala a imobilului se adauga costul lucrarilor si serviciilor de natura sa creasca valoarea acestuia, dovedite prin raport de expertiza intocmit de un expert autorizat. In cazul constructiilor noi, valoarea de baza este data de costul acestora la data realizarii, la care se adauga valoarea terenului aferent. Cand valoarea nu se poate stabili altfel se ia in calcul valoarea rezultata din expertizele utilizate de catre camerele notarilor publici. Daca nu exista expertize ale notarilor, pretul initial este actualizat cu rata inflatiei pe economie din ultima luna pentru care exista date oficiale comunicate de catre Institutul National de Statistica (INS).

Incasari mici la buget din tranzactii imobiliare

Statul colecteaza insa foarte putini bani din aceste impozite. Cu ajutorul „dezinteresat“ al notarilor, de cele mai multe ori suma de vanzare este inferioara celei de achizitionare, astfel ca vanzatorul nu plateste niciun impozit la stat. In principal, se declara valoarea reala doar in cazul tranzactiilor mari, pentru ca sa se poata recupera prejudiciul daca una dintre parti nu respecta contractul.

Chiar daca, anul trecut, impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal detinute mai putin de trei ani a fost de 10%, statul a incasat numai 91,61 milioane lei (25,44 milioane euro). Surprinzator, incasarile realizate din cedarea folosintei bunurilor imobiliare au fost mult mai mari, de 111,18 milioane lei (30,88 milioane euro), potrivit Serviciului de Comunicare si Relatii Publice al Ministerului Finantelor. In total, 0,07% din PIB.

La mana notarilor si expertilor

Acesta este motivul pentru care, sustin oficialii, s-a optat pentru taxarea cu 2% a pretului de vanzare si nu a castigului. In cazul de schimb, renta viagera, dare in plata, adjudecare, contract de întretinere, hotarare judecatoreasca sau donatie, impozitul se aplica valorii proprietatii imobiliare mentionate in act. De asemenea, in cazul imobilelor a caror valoare nu se poate stabili, se ia in calcul valoarea maxima rezultata din expertizele utilizate de catre camerele notarilor publici, în circumscriptia careia se afla proprietatea imobiliara. Daca valoarea nu se poate stabili nici prin aceasta metoda, se va opta pentru expertiza unui expert autorizat.

Impozit pe pierderi?

Acest impozit ar putea avea un efect de bumerang. In primul rand, el incurajeaza atat pe vanzator, cat si pe cumparator sa declare o suma mai mica, crede avocatul Gabriel Biris. Impozitarea castigului si nu a pretului are un rol educativ pentru acestia, cumparatorul fiind stimulat sa declare valoarea reala pentru a nu plati la revanzare un impozit mai mare. „In al doilea rand, el provoaca paguba in bugetul de stat, 2% fiind prea putin. Un impozit de 2% pe pret echivaleaza cu unul de 16% pe diferenta dintre valoarea de vanzare si de cumparare la o marja de castig de 12%.

Sursa: http://www.sfin.ro/articol.php?id=4719&pager_text=1