O noua inventiefiscala: autovehiculele comerciale vor fi impozitate ca masini de lux si le va fi aplicata o taxa de timbru care se ridica la peste 1.000 de euro pentru fiecare utilitara noua importata
Autoritatile au hotarat introducerea autovehiculelor comerciale noi in categoria obiectelor de lux si impunerea taxei de timbru cu o valoare de cel putin 1.000 euro per vehicul. "Contrar promisiunilor guvernantilor romani de reducere a fiscalitatii, transportatorii rutieri primesc inca o lovitura de natura economica prin introducerea autovehiculelor comerciale noi in categoria obiectelor de lux si impunerea taxei de timbru cu o valoare de cel putin 1.000 euro/vehicul", se arata intr-un comunicat al Federatiei Operatorilor Rutieri de Transport.

Acesta considera aceasta taxa drept aberanta, aceasta demasca demagogia politicilor guvernamentale ce are un singur scop: colectarea de cat mai multe taxe pentru a fi impartite "grupurilor de interese" partenere prin achizitii publice. FORT solicita amendarea Legii 366/2001 in conformitate cu prevederile europene, care prevad reduceri de taxe pentru transportatorii rutieri ce achizitioneaza autovehicule noi, si cu angajamentele Romaniei asumate in fata Uniunii Europene.

"In Capitolul 9, Politica in domeniul Transporturilor (Conferinta interguvernamentala pentru aderarea la Uniunea Europeana) tara noastra se obliga sa adopte un "act normativ prin care se vor stabili masuri de stimulare a operatorilor care scot din uz vehiculele vechi sau poluante", incheie comunicatul.

Statul isi taie craca de sub picioare

"Aceasta taxa era valabila pentru autoturismele de lux. Noutatea este ca au transformat autoturismul in autovehicul", ne-a spus Augustin Hagiu, presedintele FORT. Efectele taxei sunt mai negre decat par la prima vedere. "Deja am inceput sa boicotam achizitia de autovehicule noi. Primul efect va fi conflictul dintre importator si utilizator, astfel incat se va desface contractul dintre acestia. De acum incolo vom cumpara doar masini second hand, deci vom utiliza masini invechite fara sa reinnoim parcul auto", a adaugat Hagiu. Un alt efect al aplicarii taxei va fi de natura sociala. "Cu siguranta se va reduce considerabil nivelul de angajare", precizeaza liderul FORT. Totodata, in mod firesc vor scadea importurile de masini noi, implicit statul va avea de suferit din cauza reducerii colectarii de taxe vamale.
"Din aceasta taxa vom suferi noi, dar si mai mult va avea de suferit statul", mentioneaza Augustin Hagiu.

"Reinnoirea parcului auto, o activitate asimilata jocurilor de noroc"

Pentru revizuirea deciziei de taxare a autovehiculelor comerciale noi cu peste 1.000 de euro, FORT a trimis o adresa ministrului de Finante, Sebastian Vladescu, prin care a intrebat pertinent de ce nu se aplica acesta taxa "catre persoanele fizice si juridice ce achizitioneaza in scopul utilizarii salupe, ambarcatiuni nautice, aparate de zbor particular, parcuri de distractie, blanuri, bijuterii, vile, pentru salariile ce depasesc 1.000 de euro net si tot ceea ce poate fi considerat de lux.
Cat credeti ca persoanele juridice ce contribuie prin activitatile lor la realizarea veniturilor bugetului de stat vor mai suporta bataia de joc?".

Aceasta intrebare a venit insotita de multe altele, precum: sub ce forma poate fi considerata reinnoirea parcului auto o activitate de lux pentru ca ea sa fie asimilata jocurilor de noroc, achizitiilor de masini de lux, etc; cum sprijina Ministerul de Finante impreuna cu Ministerul Transporturilor si Ministerul Mediului reinnoirea parcului auto national in conditiile in care aceasta taxa este perceputa in final tot transportatorului; de ce este nevoie pe langa taxa de drum in combustibil, rovinieta, ecovaloare, taxa de mediu, impozitul pe vehicul, taxa de inmatriculare, taxa ARR, taxa RAR, etc care oricum nu se regasesc sub nici o forma in beneficii pentru transportatori sa mai introducem inca un bir suplimentar ce se suprapune ca si scop la toate contributiile sociale platite de angajat si angajator; cum sprijina Ministerul Finantelor asigurarea conditiilor optime pentru desfasurarea conditiilor de transport in conditiile in care drumurile se afla intr-o stare deplorabila, distrugand zilnic investitiile societatilor de profil (autovehiculele).

Eroare de redactare a legii?

Marius Carp, directorul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile este de parere ca a avut loc o eroare de redactare a legii care stipuleaza taxarea. "Exista o ordonanta care a fost aprobata in 2001 si acolo spune ca pentru autovehiculele de lux se aplica un timbru social de 1% din valoarea lui. Eu cred ca voiau sa se refere doar la autoturisme. E posibil ca recent, un functionar sa fi recitit legea si sa aplice acum aceasta taxare. Este o aplicare abuziva a unei legi prost redactate", ne-a spus directorul APIA.

Concluzii si solutii

O solutie pentru rezolvarea problemei, potrivit FORT, ar fi nededucerea TVA pentru autovehiculele de 2000 cmc de lux achizitionate de societatile comerciale.

Aplicand modelul din alte tari ale UE ce au introdus ca o colectare la un fond de acest gen nededucerea TVA-ului in proportie de peste 50% pentru toate vehiculele de lux achizitionate pe societate comerciala am putea rezolva si in Romania aceasta problema fara sa fie nevoie sa lovim tot in cei ce produc plus valoare si ofera locuri de munca. Iata si avantajele: creste impozitarea pe profit; nu mai este dedus TVA-ul de catre societatile comerciale si deci bugetul statului castiga; este diminuata discrepanta dintre clasele sociale.

Astfel, consideram ca forma nemodificata a acestei legi in care se specifica ca este vorba de autoturisme considerate de lux cu o capacitate cilindrica mai mare de 2000 cmc era poate corecta, dar in conditiile actuale o societate de transport ajunge sa plateasca cel putin 1.000 de euro in plus pentru fiecare vehicul achizitionat. Asteptam cu deosebit interes pozitia oficiala a Ministerul Finantelor si va rugam sa aveti o pozitie corecta si realista in legatura cu acest subiect", incheia scrisoarea oficiala.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri