Ministrul Transporturilor, Ovidiu Ioan Silaghi, a prezentat vineri, intr-o conferinta de presa sustinuta la Satu Mare, o parte din rezultatele controlului de audit, precizand ca unele aspecte legate de utilizarea fondurilor europene urmeaza sa fie verificate si de Oficiul European de Lupta Antifrauda, se arata intr-un comunicat al MTI.

"In total, Comisia Europeana a solicitat corectii de 141,48 milioane euro bani cheltuiti care vor fi suportati de la bugetul de stat, cheltuieli neeligibile sau plati nejustificate. Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au cheltuit sute de milioane de euro fara respectarea legislatiei sau nejustificat, arata un raport efectuat de comisia de audit", potrivit sursei citate.

La Compania Nationala de Cai Ferate "CFR" SA, Curtea de Conturi a constatat ca a fost prejudiciat patrimoniul public al statului cu suma de 42,5 millioane lei (9,4 milioane euro), prin executarea silita a 101,5 km cale ferata, in favoarea unor operatori economici privati.

Totodata, Departamentul de Lupta Anti Frauda (DLAF) a constatat incalcari ale prevederilor legale la atribuirea contractelor de lucrari in valoare de peste 52 milioane euro, fapt care poate conduce la aplicarea de corectii financiare in valoare de 100%, respectiv la suportarea acestor sume de la bugetul de stat, potrivit sursei citate.

Pentru reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti - Constanta s-au constatat intarzieri de peste 2 ani si suplimentari ale valorilor contractuale in suma totala de peste 451 millioane lei (110 milioane euro).

Corpul de Control al Primului Ministru a constatat ca la 31 mai 2011 ANAF a instituit sechestre asiguratorii asupra activelor companiei, in valoare de peste 700 milioane lei (155,55 millioane euro), iar din cauza managementului defectuos, patrimoniul privat al CFR a fost afectat astfel: 841 de vagoane calatori si marfa au fost instrainate, ca urmare a aplicarii sechestrelor; 166 de vagoane de marfa si uz administrativ au fost sustrase; 25 de vagoane au fost predate fara proces verbal catre societati private; 147 vagoane au fost neinventariate iar 6 vagoane au fost taiate abuziv.

"Corpul de Control al MTI a constatat ca, in derularea Contractului ISPA 2000/16/P/PT/001/03/02 incheiat de catre CN CF CFR SA pentru reabilitarea sectiunilor Baneasa - Fetesti, plata sumei de 5,6 milioane lei (1,3 milioane euro), s-a realizat cu incalcarea unor prevederi ale Memorandumului de finantare si ale contractului de lucrari, astfel ca suma a fost declarata neeligibila si, in consecinta, a fost suportata de la bugetul de stat", se spune in comunicat.

In plus, urmarirea defectuoasa a derularii contractului "Reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti - Constanta, Tronsonul Baneasa - Fundulea, Lotul nr.2" a generat un litigiu prin care CN CFR SA a fost obligata la plata sumei de 38,2 milioane lei (8,5 milioane euro).

In ceea ce priveste Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), in urma verificarii legalitatii utilizarii si rambursarii fondurilor provenite din credite externe rambursabile, Curtea de Conturi a constatat ca la contractul de finantare dintre Banca Europeana de Investitii (BEI), Romania si CNADNR, pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, costul proiectului a fost majorat cu suma totala de 138,1 millioane lei (36,6 milioane euro), prin includerea unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe si impozite, suportate din cofinantare.

Citeste si:

Totodata, au fost efectuate plati in suma de 11,04 milioane lei (2,5 milioane euro) fara respectarea clauzelor contractuale si, in consecinta, suportate de la bugetul de stat.

La Acordul de imprumut dintre Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) si Romania, pentru finantarea Proiectului de restructurare a transporturilor, suma de 225 milioane lei (50 milioane euro) din valoarea totala a proiectului (198,37 milioane euro), a fost anulata din cauza gestionarii si utilizarii ineficiente a fondurilor, au fost facute plati nelegale de 5,1 milioane lei (1,1 milioane euro) si plati nejustificate de 3 milioane lei (668.645 euro), pentru servicii de consultanta.

Pentru Acordul de imprumut BEI 22.417 pentru finantarea Proiectului de construire a autostrazii Arad - Timisoara si a variantei de ocolire a orasului Arad, au fost constatate plati nelegale in suma totala de 6,04 milioane lei (1,3 milioane euro), fara documente justificative care sa probeze livrarea bunurilor sau efectuarea serviciilor si lucrarilor; acceptarea la plata a unor cantitati suplimentare de lucrari in valoare de 109,2 milioane lei (24,2 milioane euro), fara documentele justificative aferente si diminuarea veniturilor bugetului de stat cu suma de 9,5 milioane lei (2,1 milioane euro) deoarece nu au fost aplicate si deduse penalitati pentru intarzieri in executarea lucrarilor.

In plus, CNADNR SA a incredintat direct contracte de consultanta juridica in valoare de 57,3 milioane lei (12,7 milioane euro).

Suma de 6,39 milioane lei (1,4 milioane euro) a fost platita pentru activitati legate de exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul obiectivului de investitii Autostrada Bucuresti - Constanta, in conditiile in care la 31 decembrie 2011 exproprierile nu erau finalizate, se arata in comunicat.

Potrivit verificarii, contractul "Sistem informatic pentru emitere, gestiune, monitorizare si control a rovinietei" in valoare de 34,2 milioane lei (7,6 milioane euro) a fost atribuit cu incalcarea prevederilor legale specifice privind achizitiile publice.

In cazul Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, s-a constatat o plata nelegala de 1,74 milioane lei (415.182 euro), un prejudiciu de 487.132 lei din cauza lipsei elementelor prefabricate care intra in componenta valorica a lucrarii in curs de executie "Pasarela pietonala si Port agrement zona Cazinou - Mamaia", incalcarea unor prevederi contractuale privind constituirea unor garantii, valoarea garantiilor neconstituite la contractele de agent si de armator fiind in cuantum de 2,03 milioane lei (452.905 euro), investitii asumate si nerealizate de 2,05 milioane lei (500.000 Euro) si neincasarea sumelor aferente inchirierii terenurilor apartinand domeniului public, in cuantum de 2,5 milioane lei (561.205 euro).

Ministerul precizeaza ca, potrivit proiectului Raportului de Audit nr.2011/RO/REGIO/J2/995/1, Comisia Europeana a solicitat corectii financiare pentru mai multe proiecte, respectiv constructia autostrazii Orastie-Sibiu (corectie de 428,9 milioane lei), autostrada Nadlac - Arad (168,8 milioane lei), reabilitarea DN 24 si DN 24B (39,9 milioane lei).

Totalul corectiilor solicitate se ridica la 636,69 milioane lei (141,48 milioane euro).