Numit doar de o luna in fruntea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), Sebastian Bodu (foto) vrea sa propuna modificarea legislatiei din domeniul financiar-fiscal si sa schimbe comportamentul functionarilor din bransa. "Am o strategie si am facut niste propuneri de modificare a Codului de procedura fiscala. Din pacate insa, nu sunt suficiente, planul fiind mult mai amplu. Vreau sa vin chiar cu un nou Cod de procedura fiscala, insa nu vreau sa fie facut pe genunchi", ne-a declarat ieri oficialul ANAF. Pentru ca acesta nu va fi finalizat in mai putin de sase luni, presedintele Agentiei va "lucra" pana atunci cu legislatia actuala, ce va fi sensibil modificata.

"Suntem aici un colectiv care deja lucram la noul Cod de procedura fiscala, dar acesta nu va fi definitivat mai devreme de sase luni de zile", a subliniat Bodu, precizandu-ne ca, o data definitivat, proiectul va fi trimis anumitor experti din piata, de la care se asteapta pareri profesioniste.

Corp de executori fiscali platiti si din comision

Potrivit presedintelui ANAF, principala modificare ce va fi adusa CPF va viza procedura de executare silita. Potrivit unui proiect ce se spera a fi adoptat saptamana viitoare, personalul implicat in colectarea creantelor prin executare silita va fi stimulat si printr-un comision din incasari. "Primul pas va fi crearea unui corp al executorilor fiscali, carora le voi da mai multa independenta si mai multi bani, ce vor fi incasati sub forma de comision. Nu e normal sa incaseze doar salariu", a precizat Bodu. Potrivit acestuia, al doilea pas spre eficientizarea actiunii de colectare a creantelor bugetare il reprezinta angajarea de personal din afara sistemului, idee vehiculata si de fosta conducere a ANAF. "Prin externalizarea colectarii creantelor, vom face licitatie pentru angajarea fie a unor executori judecatoresti, fie a unor firme specializate in colectare. Daca e vorba de prima varianta, acestia sunt deja autorizati si imputerniciti. Daca sunt insa firme specializate, va trebui sa fim foarte atenti cine sunt actionarii acestora, ce personal au etc. In concluzie, vor fi niste conditii drastice privind angajarea acestora din urma", ne-a explicat presedintele ANAF.

Deocamdata, personal insuficient si posturi blocate

In conditiile in care guvernul isi pune mari sperante intr-o mai buna colectare a taxelor si impozitelor, pentru a acoperi gaurile create la buget de cota unica, ANAF nu are personal suficient. Nu pot fi insa facute angajari, intrucat posturile sunt blocate. "Am solicitat deblocarea acestora, si-am s-o mai fac. Dar este o conditie a Fondului Monetar International", a precizat Bodu, explicand insa ca nu din lipsa personalului nu s-a colectat cat a trebuit la bugetul de stat. "Aici e vorba de vointa. Eu sunt convins ca nu s-a vrut sa se faca treaba. Daca vor dovedi ca din lipsa personalului nu au putut recupera creantele, atunci le voi da dreptate. Dar cum sa privim atunci acele cazuri de ditamai datornicii, pe care ii stia toata lumea si in cazul carora totusi nu s-a intreprins nimic?", a acuzat presedintele Agentiei, amintind in acelasi timp ca planurile de incasare cu care au fost "insarcinati" directorii din judete nu sunt irealiste. "In functie de prognoza facuta la nivel central, s-au stabilit sumele ce trebuie incasate la nivel national, deci nu sunt niste planuri irealiste", a subliniat Bodu, precizand insa ca, pentru a-si incasa salariul si stimulentele aferente, inspectorii fiscali trebuie sa realizeze "chiar putin mai mult decat planul primit".

Agentia va avea un corp de control propriu

Ins, o data primit planul de incasari, in functie de realizarea caruia isi vor primi lefurile si stimulentele de rigoare, directorii directiilor finantelor publice judetene au invocat cazuri particulare, in care creantele nu pot fi incasate de la debitori. "Un exemplu a fost ca mai mult de 43% din arieratele din judetul respectiv provin de la agentii economici aflati in procedura de faliment sau reorganizare judiciara. Le-am explicat ca, daca vor colecta cealalta parte a arieratelor, respectiv 57% din ele, vom fi multumiti", ne-au declarat, ieri, surse din ANAF, care ne-au marturisit ca "planurile de incasare nu au fost privite cu ochi foarte buni".

Presedintele ANAF le transmite insa inspectorilor din tara ca "stie unde se face treaba si unde nu". "Nu suntem neintelegatori. Dar ne putem da seama unde e rea-vointa si unde e neputinta". In acest sens, neregulile depistate in timp in randul functionarilor publici din domeniu vor fi date pe "mana" unui Corp de Control al presedintelui ANAF, ce urmeaza a fi infiintat in curand. "In baza informatiilor primite din teritoriu, membrii Corpului de Control vor declansa anchete", a explicat oficialul ANAF, precizand ca cei cinci-sase membri ai acestui Corp de Control vor ancheta, punctual, cazurile cu pricina.

Un inspector incoruptibil ar trebui sa aiba un salariu de 500 de euro

Presedintele ANAF se afla intr-o situatie relativ complicata. Acesta cere performanta anagajatilor sai, in schimb stie ca ar trebui sa ofere si un salariu pe masura. "Pentru a fi total incoruptibil, eu cred ca un astfel de functionar ar trebui sa ajunga undeva pe la 500 de euro. Nu dintr-o data, dar pe parcurs. Sper sa pot ajunge sa dau banii acestia", a declarat Bodu, precizandu-ne ca se afla in lucru un proiect, potrivit caruia 10% din incasarile rezultate ca urmare a executarilor silite vor fi vitrate intr-un fond destinat strict stimularii personalului de colectare.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri