Patronatele din transpoturi au transmis un memoriu Guvernului pentru reducerea contravalorii vinietelor platite de operatorii de profil, in care au mentionat ca, urmare a respectarii prevederilor Regulamentului CE 561/2006, timpii de conducere si de odihna limiteaza firmele de transport la folosirea partiala a infrastructurii rutiere.

Astfel, numarul de zile de utilizare este de circa 200, iar plata rovinietei se realizeaza pentru 365 de zile. Calculul zilelor de folosire efectiva a drumurilor include zilele obligatorii de odihna saptamanala (104 zile/an), al zilelor libere oficiale (11 zile/2012), al diferitelor restrictii temporare de canicula sau viscol, precum si cele de sezon de vara.

"Totodata, nu trebuie sa uitam ca plata taxelor de drum la nivel european a fost gandita doar pentru folosinta autostrazilor si a portiunilor modernizate ale drumurilor europene. Urmand aceasta ratiune, este vizibila lipsa legaturii intre pretul actual al rovinietei (ce nejustificat este raportat la euro) si dreptul redus al transportatorilor de a circula pe toata perioada valabilitatii acesteia, precum si de a circula pe autostrazi si drumuri europene reabilitate", se arata intr-un comunicat al patronatelor din industria de profil.

Citeste si:

Transportatorii prezinta, comparativ, situatia sistemului de plata a taxelor de autostrada din Ungaria, unde pe o retea de peste 1.300 de km de autostrazi vinieta pe 13 luni (396 de zile) costa circa 830 euro, iar pentru un an ajunge la 766 euro.

"Raportat la infrastructura romaneasca, 1.210 euro - pretul actual al rovinietei pentru un an pentru un autotractor cu semiremorca (categoria F) in Romania - este o valoare mult prea mare pentru ceea ce primim in schimb. Credem ca o valoare de maxim 700 euro/an pentru rovinieta F, respectiv reducerea exponentiala a pretului pentru celelalte categorii, ar avea ca si consecinta o marire a sumei global colectate din rovinieta", se arata in comunicat.

Reprezentantii transportatorilor mai sustin ca, pe fondul subfinantarii sectorului de transport, avand drept cauza principala presiunea uriasa a costurilor, in special a celor legate de carburanti, o astfel de masura ar putea genera beneficii directe in economie.