Perioada urmatoare va aduce o consolidare a sectorelor de activitate prin crearea de national champions (campioni nationali), afirma Florin Vasilica, specialist in corporate finance, partener al Ernst & Young Romania.
Viitorii campioni nationali vor fi companiile bine conduse, cu un management activ si care vor avea acces la finantare atat bancara cat si de la fondurile de investitii, astfel incat sa consolideze sectoarele si industriile locale. „Toate privirile vor fi, deci, asupra potentialilor lideri din principalele industrii si sectoare de activitate. Accesul la finantare va deveni un avantaj competitiv”, explica Florin Vasilica. El conduce echipa de asistenta in tranzactii din Romania a companiei de consultanta Ernst & Young.

Florin Vasilica are peste 15 ani de experienta in corporate finance si investment banking si un palmares solid de tranzactii de succes alaturi de cele doua mari banci de investitii, Merrill Lynch si J.P. Morgan, unde a detinut pozitii importante de conducere la nivel regional si international.

Florin Vasilica va fi speaker in cadrul conferintei "Antreprenor, caut finantare" de miercuri, 26 septembrie, ora 9, organizata de wall-street.ro in parteneriat cu Ernst&Young Romania.



In opinia sa, piata romaneasca de M&A continua sa fie condusa de interesul pe care investitorii straini il arata pentru oportunitatile de aici. Mai exact, banii strainilor nu numai ca misca piata, ci o si constituie. „Antreprenorii locali si firmele fondate de ei au mers in general pe dezvoltare organica si mai putin pe inghitirea concurentilor, strategie mai degraba specifica strainilor”, opineaza Vasilica.

Din pacate, remarca Florin Vasilica, nu vedem inca nici un grup de firme locale care sa se detaseze si sa se ridice la nivel de „national champion”. Acesta ar fi un pas semnificativ, care ar accelera maturizarea pietei locale de fuziuni si achizitii.

Pe de alta parte, sunt cateva tranzactii care au format piata si asteptarile, atat din perspectiva vanzatorilor, cat si a cumparatorilor. Vorbim atat de privatizari – BCR, Petrom, Sidex – cat si de tranzactii in mediul privat – Rompetrol, Asiban, Upground sau chiar Kandia. „Toate acestea au aratat tuturor actorilor implicati – vanzatori, cumparatori, banci, consultanti – ca piata romaneasca este una atractiva. si ca exista entitati dispuse sa achite note de plata uneori de miliarde de euro pentru a sta la masa profiturilor de ordinul a sute la suta sau la cresteri economice de 4-5% anual.”

Potrivit Ernst&Young, acest interes efervescent a dus si la inghetul aproape definitiv al pietei odata cu declansarea crizei. Vanzatorii au ramas blocati in ofertele pe care le primeau in trecut versus ceea ce este pe masa acum, bancile sunt reticente in a mai finanta proiecte cu un grad de risc putin mai ridicat, astfel ca in continuare lumea asteapta. Florin Vasilica afirma ca momentul de declic pare sa se tot arate de aproximativ doi ani, insa deocamdata tranzactiile sunt mici, rare si le lipseste o anumita sofisticare. „Se fac estimari de toate felurile pentru 2013 – ca va fi mai rau sau, la polul opus, ca banii vor incepe sa se miste la un nivel mult mai ridicat. Adevarul este ca variabilele sunt atat de multe incat este greu sa faci o estimare.”

Sfaturi pentru antreprenori

Antreprenorul care doreste sa atraga un investitor trebuie sa stie sa construiasca un plan de afaceri pe termen lung – investitorii nu aduc bani daca pot estima dezvoltarea companiei doar pe un an. Astfel, conform bancherului de investitii Florin Vasilica, un business plan solid analizeaza dezvoltarea pe zece ani si lasa loc de a gasi solutii pentru orice probleme pot aparea. „Investitorii cauta o baza pe care se poate construi o platforma nationala sau chiar regionala in domeniul de activitate al companiei. In traducere, entitatea trebuie sa aiba capacitatea operationala de productie, dar si cea de management si flexibilitatea de a face fata unui asemenea challenge.”

De asemenea, la nivel macro, mediul politic este un factor pe care toti investitorii il iau in considerare atunci cand analizeaza oportunitatea unei investitii intr-o anumita tara. Investitorii care sunt deja prezenti aici sunt familiarizati cu particularitatile mediului politic local, iar cei care abia intra pe piata isi fac de obicei foarte bine temele in aceasta privinta. „Gradul de predictibilitate este localizat si in zona politicului, care poate determina venirea sau nu a unui investitor”, adauga reprezentantul Ernst&Young.

Tendinte in M&A

Care sunt particularitatile pietei de fuziuni si achizitii din Romania in comparatie cu pietele din regiune? Cea mai importanta este, in opinia lui Florin Vasilica, lipsa finantarii.

O alta particularitate este faptul ca piata romaneasca de M&A se bazeaza pe investitii straine. Exista state in regiune, cum este Polonia, spre exemplu, care au inceput sa se orienteze catre investitii in piete externe (outbound M&A), in comparatie cu Romania, care este in continuare o piata de tip inbound.

In alta ordine de idei, Romania inca are entitati de privatizat in special in sectorul resurselor si cel al energiei, ceea ce atrage interesul din partea investitorilor straini.

Stabilitatea climatului politic si economic este de natura, de asemenea, sa dea siguranta investitorilor. Post criza, totul se bazeaza pe o anumita siguranta la nivel psihologic. Bancile trebuie sa simta ca banii lor sunt in siguranta, investitorii trebuie sa aiba libertatea de a dezvolta strategii pe termen lung.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri