Premierul Victor Ponta si cu omologul sau bulgar, Boiko Borisov, au traversat, miercuri, podul Calafat-Vidin, la eveniment fiind prezent si Johannes Hahn, comisarul european pentru Politica Regionala, proiectul fiind finantat din fonduri ISPA.

La inceputul sedintei de miercuri a Guvernului, premierul Ponta a declarat ca Romania a finalizat lucrarile la podul Calafat-Vidin desi Bulgaria sustine contrariul pentru a justifica intarzierea executarii lucrarilor care ii revin, a afirmat premierul Victor Ponta, adaugand ca "este la moda sa dai vina pe altcineva".

Guvernul de la Bucuresti sustine ca, in acest moment, lucrarile proiectului apartinand partii romane sunt finalizate in proportie de 95%, din luna septembrie 2011. Aceeasi sursa arata ca termenul initial de finalizare al lucrarilor a fost decembrie 2010, insa "ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgara pentru pod", diferit fata de studiul de fezabilitate elaborat initial de proiectantul partii bulgare, s-a impus reproiectarea inclusiv pentru obiectivul partii romane. Astfel, termenul de finalizare acceptat si de Comisia Europeana a fost septembrie 2011 pentru partea romana, iar pentru partea bulgara-intial septembrie 2010 si prelungit mai intai in februarie 2012, apoi pana in noiembrie 2012.

"In ceea ce priveste lucrarile executate de partea romana, s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de executie pentru proiectul bulgar, neexistand posibilitatea de alimentare cu energie electrica a liniei catenare si implicit a efectuarii probelor aferente caii ferate. De asemenea, intarzierile partii bulgare au condus la o crestere a valorii proiectului partii romane cu peste 5 milioane euro (aferente lucrarilor de conservare, organizare de santier, paza, precum si pentru prelungirea serviciilor de consultanta), pe care partea romana trebuie sa le suporte din bugetul de stat", mai sustine Guvernul roman.

Citeste si:

Romania si Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin in martie 2000, insa initierea proiectului a intarziat din cauza fondurilor insuficiente.

Podul de doi kilometri peste Dunare este parte a coridorului paneuropean de transport care leaga orasul german Dresda de Istanbul (Turcia).

Costurile totale ale proiectului totalizeaza 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridica la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiaza de imprumuturi si finantari gratuite de la Uniunea Europeana, Banca Europeana pentru Investitii, Agentia Franceza pentru Dezvoltare si Institutia Germana de Credit pentru Reconstructie si Dezvoltare.