"Vedem o asimetrie a solutiilor (in programele de guvernare prezentate alegatorilor - n.r.). Avem foarte multe solutii care implica statul si un numar mult mai mic de solutii care dau prioritate sectorului privat (...) Solutia de fiscalitate redusa nu stiu daca poate fi total sustenabila atat timp cat majoritatea masurilor privesc statul. Ori nu reducem impozitele, ori nu facem toate investitiile si celelalte masuri pe care le planuieste statul", a spus Catu la o dezbatere privind pozitiile partidelor fata de masurile de crestere economica organizata de Societatea Academica din Romania, noteaza Mediafax.

Analistul economic spune ca din analiza ultimilor 22 de ani rezulta ca amanarea reformelor a facut ca Romania sa aiba un ritm anual de crestere de numai 1% pe an, ceea ce o plaseaza la coada clasamentului.

"Suntem sub toate tarile emergente, dar chiar si sub tarile dezvoltate. Adica tarile dezvoltate au crescut mai rapid decat noi din '90 pana astazi. Modul nostru de abordare, cu intarzierea reformelor si mentinerea importantei statului, ne-a dat acest ritm mic de crestere (...) Cifrele arata ca Romania, prin modul de a amana reformele, nu poate duce decat acest ritm redus de crestere economica", a continuat Catu.

Potrivit analistului, care si-a mentionat explicit orientarea liberala, un alt punct de suport al cresterii economice ar fi privatizarea, conditie de reforma regasita in toate acordurile cu FMI si care in ultima perioada s-a transformat in listare la bursa, "dar asta nu inseamna privatizare".

Desi aparent au un impact bugetar similar, Catu crede ca ca exista diferente semnificative intre propunerile de reducere a fiscalitatii avansate de principalele formatiuni, USL si ARD.

"Pe de o parte avem o scadere medie prin cote progresive mai mici, iar pe de alta parte avem reducerea cotei unice. Cand ai impozite diferentiate se incurajeaza evaziunea. De aceea, nici FMI nu doreste TVA redus la alimente (...) Cand ai cota diferentiata pe venit, toate salariile vor migra spre cota mica de impozitare. De asemenea, se descurajeaza munca si apetitul pentru salarii mai mari", a completat analistul economic.

El vede un pericol si din publicitatea excesiva a reducerilor de taxe dupa o perioada de criza, care duce la un comportament de amanare a consumului imediat si in corelatie cu sumele disponibile, in speranta unui supliment de venit anticipat pe baza promisiunilor electorale.

Citeste si:

"Se vede un risc cand anuntam reducere de impozite? Economia se va opri? Agentii economici intotdeauna vor incerca sa optimizeze si ar putea chiar sa amane investitii ca sa vada lucrurile concretizate", a comentat Catu.

Analistul a criticat si faptul ca in Romania exista inca foarte multe sectoare in care statul protejeaza jucatorii, ceea ce face inutila intrebarea "De ce nu scad preturile?"

"Pentru ca nu promovam competitia pe acele sectoare, chiar daca am privatizat niste societati, nu lasam alti actori sa intre pe acea piata si sa ofere servicii similare", a adaugat Catu.

El a mai observat ca in mai toate programele politice se stipuleaza ca statul va incerca sa ofere programe de finantare a IMM, alaturi de alte masuri ce tin de bani publici.

"Avem un sector bancar cu 41 de banci, dar acesta nu vrea sa finanteze IMM-urile. Trebuie sa ne intrebam unde este problema. Ori sectorul bancar nu are analiza competenta, ori s-ar putea sa nu avem IMM-uri bancarizabile. Ce interes are statul sa vina sa crediteze IMM-urile? Cheltuim bine banii, intervine intrebarea", a continuat Catu

In pofida discursului populist din campania electorala, analistul s-a aratat mirat ca nu vede sustinere pentru legea falimentul personal si autoritatile chiar accepta ca acest act normativ sa fie blocat prin acordul cu FMI, in conditiile in care aceasta aceeasi institutie internationala a cerut Ungariei in mod imperativ sa introduca o astfel de prevedere in legislatie

"In Romania este o discutie acunsa. Este o discriminare. Firmele pot da faliment si se pot proteja de creditori, statul roman poate s-o faca, dar individul nu poate sa se protejeze", a conchis Catu.