"Producatorii de lapte romani culeg, in covarsitoarea lor majoritate pe nedrept, rezultatele catorva saptamani in care consumatorii au fost bombardati cu informatii despre scandaluri legate de calitatea si siguranta produselor romanesti. Laptele varsat in camp este un gest extrem al unor oameni care si-au facut treaba corect si care se vad in situatia de a pune lacatul pe ferme din cauza iresponsabilitatii altora", a spus comisarul european al Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Ciolos crede ca "fara consumatori increzatori in ceea ce cumpara, agricultorii onesti nu au nicio sansa" si ca aceasta "situatie nefericita" obliga la cautarea de solutii.

El considera ca problema increderii in produsele nationale trebuie abordata "frontal", printr-un "sistem agroalimentar performant local" si a remarcat faptul ca in Romania "increderea consumatorilor se construieste inca in mare parte pe activitatea si pe legitimitatea autoritatilor de control", conditie necesara, dar nu suficienta.

"Mie mi se pare esential ca sectorul insusi sa dezvolte mecanisme de autocontrol, anticorpi care sa-l protejeze, si sa comunice in mod convingator, sistematic, societatii, consumatorului roman, despre existenta, functionarea si soliditatea acestor mecanisme. Este in interesul producatorilor agricoli ca trisorii, neglijentii, iresponsabilii, in neta minoritate printre ei, sa fie eliminati. Ei insisi trebuie sa fie mai vigilenti decat autoritatile de control ale statului. Daca unul triseaza, sufera toti, iar increderea exista numai acolo unde exista o garantie a onestitatii, clar asumata", a mai declarant comisarul european Ciolos.

Comisarul european a mai spus ca, in complementaritatea sistemului de autocontrol "elaborat si formalizat" de catre fermieri poate fi creat "un brand de origine, voluntar asumat de producatori, un brand romanesc".

"Etichetarea voluntara, inclusiv cea de origine a materiei prime este o metoda folosita si de agricultori din alte state membre – Italia, Belgia, Franta, Irlanda. Sunt state din Europa in care, prin etichetare voluntara din partea agricultorilor organizati in jurul brandului de calitate si origine, prin campanii de informare, consumatorii stiu ca alegand un produs local aleg un produs de o calitate garantata si de o provenienta care pentru ei are o valoare si o incarcatura emotionala", este de parere comisarul european al Agriculturii.

Comisarul european crede ca in Romania acum este momentul construirii unui "brand romanesc, cu un sistem de certificare, cu angajamente simple si clare din partea producatorilor, care sa fie realizat impreuna cu guvernul si insotit de un sprijin financiar pentru promovare".

Citeste si:

"Un astfel de sistem nu poate functiona decat cu implicarea directa a producatorilor in control, constientizand faptul ca acel brand este al lor si nu al statului. Atunci cand vad pe rafturi sau pe tarabe lapte romanesc, carne romaneasca, fructe si legume romanesti, consumatorii trebuie sa stie ca vad calitate si siguranta – iar acestea nu sunt garantate numai de stat ci si de producatori, in dorinta de a-si apara munca si prestigiul", a detaliat Ciolos avantajele sistemului.

"Nu cred ca, dintr-o data, au inceput sa se intample lucruri teribile in privinta sigurantei alimentare in Romania. Situatii din acestea apar peste tot in Europa, exista sisteme de control care se activeaza si care s-au activat si in Romania. Oamenii devin foarte emotionali atunci cand vine vorba despre alimentatie si e foarte important ca in comunicare sa existe un echilibru (...) E clar ca nu se poate si nu e responsabil sa ascunzi realitatea dar, pe de alta parte, fara o identificare pe piata a celor care isi fac treaba cinstit, dezastrul poate fi generalizat pentru un sector intreg", a mai spus Ciolos.

Comisarul european mai crede ca actuala criza a laptelui de pe piata romaneasca nu trebuie gandita in logica unui razboi comercial, dar a spus ca aceasta piata este locul unei competitii acerbe, in contextul existentei unui sector al laptelui insuficient consolidat, care are nevoie de o reforma structurala.

"Sunt foarte preocupat de ceea ce se va intampla cu producatorii romani dupa 2015 cand vor disparea cotele de lapte si piata va fi total liberalizata. Daca producatorii locali nu isi consolideaza o productie de calitate, multe branduri romanesti de lactate, cu capital international, risca sa nu mai produca cu lapte romanesc. Autoritatile si producatorii ar trebui sa reflecteze serios si sa decida ce e de facut pentru ca in 2015 sa nu ne trezim ca nu vom mai gasi pe piata lapte romanesc. Daca vrem sa evitam asta, trebuie actionat acum. Brandingul produselor locale, sistemul de autocontrol, organizarea producatorilor sunt parte din aceasta solutie (...) Va exista si posibilitatea acordarii unor subventii cuplate pentru sectoare vulnerabile", a mai declarat comisarul european Ciolos.

Ciolos spera ca producatorii romani de lapte vor depasi criza de incredere din partea consumatorilor si ca aceasta va fi un avertisment pentru cautarea unor solutii durabile in sectorul laptelui.

"Dincolo de orice politici publice, dincolo de orice subventii, de fapt, viitorul agriculturii romanesti este decis de noi si de comportamentul nostru atunci cand, in fata raftului, cumparam un produs sau altul, fie ca vorbim de lapte, de carne, de fructe sau de legume. Eu unul, de cate ori am ocazia, cumpar produse romanesti, produse care-mi spun ceva si pe care as vrea sa le mai gasesc si peste douazeci de ani", a mai spus comisarul european al Agriculturii, Dacian Ciolos.

In ceea ce il priveste, "consumatorul" de lapte Dacian Ciolos a spus: "Am crescut cu lapte de la vacile bunicilor. De cate ori vin acasa mi-am format aproape un ritual in a-mi lua lapte proaspat de la un distribuitor automat din apropiere. Sper ca pe viitor sa pot identifica tot mai bine laptele romanesc pe piata".