"In perioada 2007 - 2013 organismele intermediare pe sectorul feroviar vor trebui sa utilizeze fonduri de circa 2 miliarde de euro si de aceea este important sa avem proiecte pregatite si capacitatea de a le finanta pe aceasta directie strategica", a spus Jakab.
       
Oficialul a precizat ca, in total, pe sectorul feroviar si pe cel rutier fondurile structurale europene se vor cifra la circa 5 miliarde euro in perioada amintita, circa un miliard euro reprezentand cofinantarea asigurata de partea romana.
       
Pe partea de transporturi sunt trei agentii care se vor ocupa de cheltuirea acestor fonduri ca organisme intermediare din 2007: Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, CFR - transport feroviar si Agentia Dunarea - proiecte pe Dunare.
       
"Statul are resurse pentru a asigura cofinantari. Cred ca trebuie sa ne concentram mai mult pe implementarea acestor proiecte, pentru ca experienta pe fondurile ISPA ne confirma ca trebuie sa fim mai atenti", a precizat, pentru ROMPRES, Istvan Jakab.
       
Principalele probleme cu care s-au confruntat aceste proiecte finantate din fonduri de pre-aderare au fost cauzate de achizitia terenurilor, care intra in datoria autoritatilor. Jakab a spus ca este nevoie de o mai mare coordonare intre MTCT si autoritatile locale, dar si cu Ministerul Justitiei pentru actele notariale.
       
Fondurile ISPA dedicate sistemului feroviar se ridica la circa 400 milioane de euro in total. La ora actuala, fondurile ISPA sunt alocate aproape in totalitate pe transporturi si mediu, in total circa 2 miliarde de euro.
       
Circa doua treimi din sumele pentru sectorul transporturilor sunt contractate, in timp ce o treime din aceste sume au fost cheltuite deja in proiecte.
       
"La 1 ianuarie 2007 nu vom avea o foarte multe proiecte la start. Important este ca dupa negocierea acestor proiecte cu reprezentantii Comisiei Europene vom sti exact cat vor fi sumele pe care le vom acorda, deoarece este posibil ca in unele cazuri finantarea europeana sa ajunga pana la 85 la suta, nu 75 la suta ca pana acum", a spus Jakab.
       
Reprezentantul MFP a spus ca fondurile europene se vor indrepta dupa aderare in mod prioritar pe coridoarele feroviare IV (Curtici - Simeria - Brasov - Bucuresti - Constanta) si IX (care leaga Moldova de sudul tarii).
       
"Din aceasta suma destinata Coridorului IV noi avem proiectele pregatire pentru circa un miliard de euro, urmand ca celalalt miliard sa fie acoperit de la Brasov pana la Simeria", a declarat directorul general adjunct pe proiecte de finantare externa din CFR SA, Orlando Craciun.
       
El a precizat ca pana in 2013 Coridorul IV va fi modernizat pe toti cei 880 de kilometri.
       
"Sistemul feroviar din Romania este inca subfinantat comparativ cu necesarul de investitii de la buget. Daca spunem ca necesarul este de 100 la suta, doar circa 60 la suta este acoperit in momentul de fata", a conchis reprezentantul CFR SA.