CFR SA intentioneaza sa realizeze un studiu de fezabilitate pentru dezvoltarea unei linii de cale ferata de mare viteza in vestul tarii, care sa lege Brasovul de granita maghiara, a declarat pentru Rompres, directorul general adjunct in proiecte cu finantare externa de la CFR Infrastructura, Orlando Craciun. 'A fost facut deja un studiu de fezabilitate dar investitiile pentru construirea unei astfel de linii sunt foarte mari pentru ca este necesara o linie dedicata doar acestor trenuri de mare viteza', a spus Craciun. Un kilometru de linie ferata de mare viteza costa circa 15 milioane, fata de circa patru milioane de euro pentru o cale ferata normala.

Pentru a construi o astfel de linie Romania depinde de Ungaria si Austria, care nu au deocamdata astfel de linii. Aceste proiect este dezvoltat in special in Franta, Marea Britanie si Belgia, dar si in Olanda sau in nordul Italiei. 'Acest mod de transport reprezinta o amenintare pentru transportul aerian, pentru ca aceste curse intre Bruxelles si Paris sau Londra au facut sa se desfiinteze unele zboruri aeriene pe aceste destinatii mai ales ca viteza poate ajunge si la 300 de kilometri pe ora', a precizat Orlando Craciun.

Romania are la ora actuala circa 10.883 de kilometri de cale ferata dubla, din care peste 3.000 sunt electrificati. Linia aflata in exploatare este de circa 20.533 de kilometri din care 13.778 sunt linii curente, iar 6.775 reprezinta liniile cu abateri din statii. Din cei peste 20.000 de kilometri de cale ferata, aproape 18.000 sunt clasificate ca infrastructura publica, 2.965 de kilometri formand infrastructura privata neinteroperabila.

Pe calea ferata sunt circa 179 de tunele, 175 de poduri si podete cu o lungime de 143 de kilometri, majoritatea cu o vechime de 80 - 150 de ani. In total, calea ferata este impartita in 998 de puncte si 459 statii si 535 de halte, cu circa 27.637 de macaze. Zilnic pe calea ferata circula 830 trenuri de calatori si 1.600 trenuri de marfa.