Reprezentantii CE apreciaza ca Romania trebuie sa aiba o abordare "foarte precauta" in identificarea partenerilor privati si modelelor de parteneriat in cazul PPP, considerand ca evaluarile privind posibilitatea recuperarii investitiei au o acuratete redusa, in special pentru infrastructura rutiera.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, s-a intalnit joi, la sediul Comisiei Europene, cu Johannes Hahn, comisar pentru politica regionala si vicepresedinte CE, unde s-au discutat solicitarile Romaniei privind nevoile imediate si pe termen lung in domeniul dezvoltarii infrastructurii de transport, absorbtia fondurilor structurale si ridicarea presuspendarii Programului Operational Sectorial Transport (POS-T), conform Mediafax.

"In ceea ce priveste dezvoltarea proiectelor de autostrazi prin parteneriat public privat (PPP), reprezentantul Comisiei a sugerat ca Romania sa aiba o abordare foarte precauta in identificarea partenerilor privati si modelelor de parteneriat. Datorita faptului ca perioada de rambursare depaseste 10 ani, in opinia Comisiei evaluarile privind posibilitatea recuperarii investitiei au o acuratete redusa, in special pentru proiectele de infrastructura rutiera. A fost amintita situatia Portugaliei, ca exemplu al nereusitei acestui gen de proiecte", se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Autoritatile au anuntat pana in prezent ca intentioneaza sa deruleze mai multe proiecte prin PPP, care ar permite atragerea de fonduri private pentru sustinerea investitiilor.

In luna ianuarie, agentia Mediafax a informat ca Guvernul va abroga actuala lege PPP, in urma criticilor formulate atat de Comisia Europeana, cat si de reprezentantii mediului de afaceri, si va promova in regim de urgenta un nou act normativ in domeniu.

Premierul Victor Ponta afirma, la finele lunii ianuarie, ca autostrazile Bucuresti-Brasov si Pitesti-Craiova, reactoarele 3 si 4 de la centrala nuclearo-electrica de la Cernavoda, centrala de la Tarnita, Podul Macin si canalul Siret-Baragan au fost incluse pe lista proiectelor de investitii considerate drept prioritare, toate acestea fiind gandite spre a fi realizate in parteneriat public-privat.

Relu Fenechiu spunea in urma cu o luna ca, deocamdata, atat el, cat si ministrul Sova, isi propun sa construiasca autostrazi, manifestandu-si speranta ca cel putin unul dintre cei doi ministri va avea succes.

"Cel mai important lucru, dupa parerea mea, este ca unul din noi macar sa faca. Deocamdata, fiecare ne propunem. Eu voi fi foarte bucuros daca vor mai fi inca cinci ministri si fiecare sa faca cate o autostrada. Cred ca asta e important.

Deocamdata incerc sa gasesc si eu o solutie, alaturi de domnul Sova, sa facem PPP-uri, sau mai bine zis sa atragem bani privati in constructia de infrastructura", a spus Fenechiu, la vremea respectiva, fiind intrebat de un jurnalist cum este posibil ca unele proiecte sa fie derulate de Ministerul Transporturilor, iar altele de ministrul Sova, abilitat sa construiasca autostrazi, dupa preluarea CNADNR.

CNADNR a fost trecuta la inceputul anului in subordinea lui Sova.

Ministerul Transporturilor a cerut recent, printr-un proiect de HG, mandatul Guvernului pentru constructia autostrazilor Campia Turzii - Targu Mures - Iasi si Bucuresti - Alexandria, prin PPP.

La intalnirea de joi, comisarul european a mai spus ca exista un risc potential ca orice restructurare majora in managementul fondurilor europene sa compromita eforturile pozitive intreprinse pana acum de autoritatile romane.
Comisarul european a afirmat in continuare ca metroul Bucuresti poate si va fi inclus in programul POS-T, odata cu "identificarea exacta a restului de executat si valorii aferente acestuia".

"Referitor la solicitarea guvernamentala ca finantarea nationala, in cadrul proiectelor in parteneriat cu Banca Europeana de Investitii (BEI), sa fie acoperita prin fonduri structurale pentru a degreva astfel bugetul de stat, Comisia a indicat ca acest lucru este posibil", se spune in comunicatul Transporturilor.

Potrivit institutiei, conditia esentiala este ca aceste proiecte sa respecte integral prevederile de calificare pentru cofinantare europeana precum si procedurile de atribuire.

"Comisia a indicat ca fondurile BEI astfel eliberate, trebuie sa se regaseasca in alte proiecte ale statului roman", potrivit comunicatului.

Comisia Europeana a mai acceptat cu "titlu preliminar", in functie de stadiul tehnic de pregatire, includerea a doua tronsoane suplimentare de autostrada in POS-T, respectiv Sebes-Turda si Dumbrava-Deva, pentru a reduce astfel riscul pierderii finantarii europene pana la finalul exercitiului bugetar.

Comisia a mai luat nota de solicitarea Guvernului Romaniei de realocare a fondurilor intre axele prioritare 2 si 3 ale POS-T, iar un raspuns definitiv este asteptat in perioada imediat urmatoare, potrivit MT.

Ministrul Transporturilor a avut joi si o intalnire cu vicepresedintele Comisiei Europene, Siim Kallas, comisar de transport.

"Partea romana a solicitat includerea sectiunii feroviare Bucuresti-Craiova in coridorul Dunarea, care urmeaza sa fie definit prin viitorul regulament CEF (Connecting Europe Facility - Mecanismul Conectarea Europei). In actuala conjunctura financiara si in acest moment al negocierilor pe marginea proiectului de regulament, Comisia s-a aratat reticenta. Solicitarea Romaniei va fi insa evaluata la nivel tehnic in perspectiva continuarii negocierilor. Cei doi demnitari au discutat pe larg perspectivele de modernizare a portului Constanta, actuala structura a proprietatii acestuia si, in special, necesitatea imbunatatirii conexiunilor acestuia cu restul retelei europene de transport, astfel incat Constanta sa devina cel mai important centru logistic de transport multimodal la Marea Neagra. Proiectul portului Constanta fiind puternic sustinut de catre Comisie", se mai arata in comunicatul ministerului Transporturilor.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri