Reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal decisa de Guvern pentru administratie, cu intentia si de a elimina prin concedieri posturile "ocupate inutil", este dificil de aplicat in institutii subdimensionate si se apeleaza la taierea salariului incasat efectiv prin vechea metoda cu zile neplatite, relateaza Mediafax.
La nivelul Ministerului Muncii s-a ajuns deja la concluzia ca toate institutiile din cadrul ministerului au "personal subdimensionat si supraincarcat cu lucrari" si ca se impune adoptarea altor masuri de reduce a cheltuielilor in afara reducerii de personal, masuri aplicate prin metoda zilelor de concediu neplatit introdusa de Guvernul PDL-PSD in urma cu patru ani, in contextul crizei economice.
Primii angajati invitati sa semneze o cerere pentru acordarea unui concediu fara plata de o zi in luna mai a acestui an, ceea ce presupune o taiere a salariului de peste 5%, au fost cei ai Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS), unde s-a constatat ca bugetul pe trimestrul II al acestui an nu poate acoperi cheltuielile cu salariile, rezulta dintr-un document guvernamental.
In luna martie, surse oficiale au declarat ca premierul Victor Ponta a cerut ministrilor sa prezinte propuneri pentru reducerea cu 15% a cheltuielilor cu personalul si a cheltuielilor cu bunuri si servicii. Sursele au declarat atunci ca posturile vacante din administratie nu au mai fost bugetate in acest an prin legea bugetului, astfel ca reducerea cu 15% a costurilor de personal va putea fi operata prin taieri ale cheltuielilor salariale, prin disponibilizari sau prin cele doua masuri combinate.
Premierul Ponta a declarat ulterior ca reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal poate presupune si reducerea numarului de posturi "ocupate inutil", iar ministrul Finantelor a aratat ca diminuarea cu 15% presupune o reducere, in medie, a numarului de personal la nivelul aparatului central, existand posibilitatea ca in unele ministere sa fie efectuate si concedieri.
Documentul citat releva ca pentru taierea cheltuielilor s-a optat in unele institutii la metoda zilelor fara plata, ceea ce conduce la o scadere a salariului. Metoda a fost deja aplicata la Agentia pentru Plati si Inspectie Sociala, unde s-a constatat ca bugetul aprobat initial, pe baza posturilor remunerate la nivelul lunii decembrie 2012, nu este suficient pentru plata tuturor salariilor. Problemele au aparut dupa ce angajatii concediati anterior si-au castigat la tribunal dreptul de a fi reinstalati in functii, iar persoanele aflate in concediu de maternitate s-au intors la munca, dar si din cauza angajarilor pe posturile vacante de director executiv ale unor agentii teritoriale si suplimentarea numarului de inspectori sociali.
"Din analiza si monitorizarea lunara a cheltuielilor cu salariile rezulta ca bugetul Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala nu acopera sumele necesare pentru plata tuturor angajatilor in anul 2013. Restrictiile bugetare, la capitolul cheltuieli cu salariile pe anul 2013, impun introducerea unui program intern de reducere a cheltuielilor publice de functionare a Agentiei Nationale si a agentiilor din subordine, care sa asigure incadrarea in creditele bugetare alocate. In acest context, conducerea Ministerului Muncii si a institutiilor aflate in subordine au avut o intalnire cu reprezentantii Federatiei Nationale a Sindicatelor Muncii, avand ca subiect reducerea cheltuielilor bugetare cu 15%. Fata de acest aspect, s-a convenit ca toate intitutiile din cadrul ministerului au personal subdimensionat si supraincarcat cu lucrari, fapt ce impune adoptarea altor masuri de diminuare a cheltuielilor in afara reducerii de personal", se arata in document.
In acest sens si deoarece din fundamentarea cheltuielilor cu salariile a rezultat depasirea creditelor bugetare alocate lunar in al doilea trimestru, seful ANPIS a dispus, prin nota telefonica adresata conducerii tuturor agentiilor teritoriale, sa dispuna masuri pentru incadrarea in bugetul repartizat institutiei, hotarandu-se astfel introducerea unui concediu fara plata de o zi, in luna mai.
Autoritatile s-au asigurat in prealabil ca au acordul sindicatelor si ca angajatii inteleg ca masura presupune o "acceptare solidara" din partea lor, pe baza unei cereri scrise.
Metoda concediului neplatit pentru bugetari a fost introdusa din cauza crizei economice de Guvernul PDL-PSD in 2009, cand Executivul a decis, in urma negocierilor cu Fondul Monetar International, sa introduca zile de concediu neplatit in sectorul public pentru o perioada de 10 zile, in intervalul octombrie-decembrie.
Legea asumata de Guvern in acest sens a fost insa contestata de PNL la Curtea Constitutionala si nu a mai putut fi aplicata pentru cele trei luni, ci doar pentru noiembrie si decembrie, in limita a maximum opt zile cumulat.
Ulterior, Executivul nu a mai apelat la o astfel de masura.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri