Dan Sova a declarat ca in proiectul Autostrazii Transilvania ar putea fi implicate financiar si consilii judetene si primarii de municipii, urmand sa se analizeze sub ce forma va fi aceasta contributie.

"Exista necesitatea implicarii si a autoritatilor locale in acest proiect si vom discuta in ce masura si cum este posibila si implicarea financiara a autoritatilor locale, tinand cont de bugetele pe care le au, de gradul de indatorare. Am precizat ca Autostrada Transilvania, in acest moment, nu poate fi finantata din fonduri europene. Singura solutie de finantare este concesiunea dupa modelul Comarnic - Brasov sau Centura de Sud a Capitalei. Romania, din 1990 pana in 2013, nu a facut vreo concesiune sau un parteneriat public - privat pe un proiect de autostrada si, ca atare, avem o problema de credibilitate institutionala. Trebuie sa demonstram ca putem face cele trei concesiuni scoase, respectiv Comarnic - Brasov, Centura Sud si Craiova - Pitesti, pentru a avea increderea finantatorilor internationali, firme private, si a celor institutionali - BEI, BERD sau Banca Mondiala", a spus Sova.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National a refuzat sa avanseze vreun termen pentru reluarea lucrarilor la Autostrada Transilvania sau pentru realizarea concesiunii si a spus doar ca interesul Guvernului si al autoritatilor din zona este ca proiectul sa se faca.

"In acest moment, nu va spun ca de maine ne apucam de concesiune la Autostrada Transilvania, pentru ca ar fi o chestiune de neseriozitate. (…) Nu exista un termen, maine sau peste trei ani, nu pot sa spun ca incepem maine sau peste un an, pentru ca nu avem nici studii actualizate, nici nu stim care sunt sursele de finantare si cum se poate face concesiunea. (…) In perioada urmatoare trebuie sa studiem toate posibilitatile si instrumentele financiare care ne stau la dispozitie, si sa tinem cont de faptul ca, intr-o concesiune, statul roman nu poate participa cu mai mult de 49 la suta, pentru ca proiectul sa nu fie calificat in interiorul deficitului bugetar. Contributia statului trebuie sa fie de maximum 49 la suta si trebuie sa gasim solutii ca din taxa de autostrada proiectul sa produca 51 la suta, reprezentand costuri de proiectare - constructie, creditare, operare - intretinere, pe perioada concesiunii", a subliniat Dan Sova.

Potrivit acestuia, in perioada urmatoare trebuie actualizate studiile de trafic pe Autostrada Transilvania si semnarea, in noiembrie, a celor trei concesiuni pentru ca Romania sa poata demonstra ca este credibila din punct de vedere institutional.

"Trebuie refacute studiile de trafic si actualizate la Autostrada Transilvania. Studiile de trafic se actualizeaza in cateva luni", a mai spus Sova.

La intalnirea de la Prefectura au mai participat primarul Emil Boc, dar si fostii ministri Ioan Rus, Vasile Dancu si Vasile Puscas.

Citeste si:

Contractul cu Bechtel pentrul construirea Autostrazii Transilvania a fost reziliat la finele lunii mai, statul roman urmand sa plateasca companiei americane 37,2 milioane de euro si datorii de 50 milioane de euro.

Dan Sova afirmase si anterior ca singura posibilitate pentru continuarea proiectului de constructie a autostrazii este parteneriatul public privat sau concesiunea, probabil urmand sa fie utilizata a doua varianta.

El a aratat ca a discutat cu 4-5 companii de constructii mari la nivel international interesate sa participe la acest proiect, iar dupa incheierea contractului cu Bechtel va fi realizat un nou studiu de trafic, care sa ilustreze situatia actuala pe respectivul traseu.

"Aceasta autostrada Transilvania va trebui s-o construim in acelasi sistem cum facem si cu Comarnic - Brasov sau Craiova - Pitesti, pentru ca bani de la buget sa construiesti 400 de kilometri de autostrada nu sunt. In momentul in care vom incheia contractul cu Bechtel voi angrena in acest proces inclusiv autoritatile locale, cel putin cele pe al caror teritoriu trece autostrada, cum e Clujul, Salajul, Bihorul, pe toata lumea care este interesata. Acolo trebuie sa gasim formule financiare s-o facem profitabila. Noi, ca Guvern, am reusit sa gasim bani, vreo 800 de milioane de euro in fonduri europene, ca sa construim de la Sebes la Turda", a declarat ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata in 12 mai de Pro TV.

Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat in 2003 si inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu Bechtel, care trebuia executat pana cel tarziu in 2012.

Pe fondul disputelor politice initiate de partidele care s-au succedat la guvernare si fara bani alocati de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat intr-un ritm lent, iar pana in prezent au fost executati doar 52 de kilometri.