Uniunea Europeana a semnat acorduri de acces nelimitat al companiilor aeriene din opt tari din Balcani, Norvegia si Islanda pentru a permite companiilor din aceste tari sa zboare fara restrictii spre Uniunea Europeana, potrivit Bloomberg, consultat de Rompres. Masura vizeaza cresterea traficului aerian si a pietei turismului in Uniunea Europeana, prin introducerea in piata europeana a companiilor aeriene din tarile vizate prin acord.

Acordul extinde piata aeriana unica la circa 500 milioane de persoane permitand companiilor aeriene sa zboare intre oricare doua destinatii din zona si sa-si alinieze regulile de zbor. Din grupul sud-est european fac parte: Albania, Bosnia, Bulgaria, Croatia, Macedonia, Romania, Serbia si nou independentul Muntenegru, alaturi de Misiunea ONU din Kosovo.

"Vrem sa punem rapid in functiune piata unica", a spus comisarul european in transporturi, Jacques Barrot, in cadrul unei conferinte de presa, referindu-se la acordul semnat la sfarsitul saptamanii trecute. Acordul urmeaza sa fie aplicat provizoriu in perioada urmatoare dupa ce va fi ratificat de statele semnatare. Traficul aerian intre Uniunea Europeana si sud-estul Europei s-a dublat incepand din 2001 si se asteapta continuarea cresterii, deoarece regiunea Balcanilor are multe destinatii turistice de coasta si peste 400 de aeroporturi.

Lovitura pentru British Airways

UE a semnat, de asemenea, acorduri pentru o piata unica si cu Singapore, care se alatura astfel Australiei, Noii Zeelande si Marocului, care au acorduri de liberalizare cu Uniunea. Traficul dintre UE si Singapore se cifreaza la trei milioane de pasageri pe an.

Autoritatile europene se pregatesc sa incheie acorduri de liberalizare si cu piata aeriana trans-atlantica, estimata la circa 18 miliarde dolari, insa planurile sunt deocamdata stopate de reglementarile mai dure privind accesul pe piata americana, de exemplu monopolul pe care unele linii aeriene, precum British Airways, il detin pe rutele trans-atlantice.

Un astfel de acord ar permite companiilor aeriene din Europa sa zboare spre Statele Unite din orice tara a Uniunii si nu numai de pe propriile aeroporturi. Masura ar da o lovitura importanta acordurilor exclusive intre British Airways si Virgin Atlantic, United Airlines si American Airlines, care opereaza intre SUA si aeroportul londonez, Heathrow, cel mai aglomerat aeroport european.

Desi autoritatile americane intentioneaza sa deschida piata autohtona pentru companiile europene europene, planurile SUA vizeaza si limitarea la 25% a cotei parte pe care o companie europeana ar putea sa o detina din capitalul companiilor aeriene americane.