Informatiile au fost facute publice in cadrul evenimentului "Particularitatile comunicarii comerciale privind suplimentele alimentare", organizat miercuri, la Bucuresti, de Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC), in colaborare cu Patronatul Roman al Industriei Suplimentelor Alimentare (PRISA) si Consiliul National al Audiovizualului (CNA).

In acest context, Catalin Vicol, presedintele PRISA, a spus ca piata de suplimente alimentare (inclusiv vitamine, minerale etc.) din Romania este estimata la 250 de milioane de euro (circa 12,5 euro pe cap de locuitor).

Comparativ, in SUA, piata de suplimente alimentare este de aproximativ 80 de miliarde de dolari, a mai spus Catalin Vicol. Acesta a precizat ca, in Europa, consumul de suplimente alimentare pe cap de locuitor se ridica la 100 de euro.

Suplimentele alimentare - o industrie ce necesita autoreglementare

Catalin Vicol a mai spus ca sectorul suplimentelor alimentare incearca sa se autoreglementeze in Romania, solicitand totodata sprijinul Consiliului National al Audiovizualului (CNA) in privinta unei probleme cu care se confrunta aceasta industrie, respectiv promovarea unor suplimente alimentare prin teleshopping. "O alta problema pe care o avem este internetul (vanzarea suplimentelor alimentare pe internet, n.r.), outdoor-ul si vanzarea din portbagaj. Pentru toate acestea incercam sa gasim solutii", a spus Catalin Vicol.

Pe de alta parte, piata de publicitate a produselor de sanatate din Romania (din care medicamentele fara reteta (OTC - Over the counter) si suplimentele alimentare reprezinta aproximativ 90%), in intervalul ianuarie - iulie 2013, este estimata la 160 de milioane de euro la rate card.

La randul sau, Oana Cociasu, presedintele Consiliului Roman pentru Publicitate (RAC), a declarat ca, la nivelul RAC, va fi constituit cat de curand un "comitet de lucru", din care vor face parte si membri ai CNA si al carui scop va fi revizuirea Codului de bune practici in publicitate.

"Piata suplimentelor alimentare este in crestere, nevoia este din ce in ce mai mare, dar, odata cu piata in crestere, vine si nevoia de educare si de consum responsabil. Din punctul asta de vedere, la RAC, impreuna cu PRISA si cu CNA, facem tot posibilul ca sa reglementam cat mai mult acest domeniu al comunicarii, astfel incat sa ne raliem si normelor europene si Codului de bune practici in comunicarea comerciala. Acesta este rolul nostru", a spus Oana Cociasu.

Citeste si:

In acelasi timp, in 2013, RAC a analizat 16 cazuri pe suplimente alimentare, dintre care in 9 cazuri au fost sesizate incalcari, iar anul trecut incalcari in 3 din 9 cazuri analizate.

Industria locala de suplimente alimentare include 182 de firme, dintre care 63 doar in Bucuresti, si 402 importatori, dintre care in Bucuresti sunt 265. Suplimentele alimentare sunt comercializate prin mai multe canale in Romania, respectiv farmacii, supermarket, sex-shop, magazine de specialitate, internet sau vanzatori individuali.

Cine si de ce sunt consumate suplimentele alimentare

Cei care consuma suplimente alimentare sunt tineri doritori de aspect fizic placut, oameni in varsta cu posibilitati materiale reduse, femei insarcinate, copii cu probleme de imunitate, consumatori de media

O problema importanta este ca aceeasi categorie de produse este prezentata ori ca supliment nutritiv, ori alimentar, ori produs dietetic.

Tatiana Onisei, atiana Onisei, seful Serviciului National pentru Plante Medicinale, Aromatice si Produse ale Stupului (SNPMAPS), a spus ca unele suplimente pentru imbunatatirea calitatii vietii sexuale sunt cumparate in special de tineri in varsta de 17-18 ani, varful vanzarilor fiind inregistrate in perioada sarbatorilor. De asemenea, suplimentele pentru slabit sunt cumparate in special de femei.

In acest context, Onisei a atras atentia asupra interactiunii dintre medicamentele luate de o persoana si suplimentele luate de aceasta. Intre motivele de ingrijorare privind administrarea de suplimente alimentare se numara: toxicitate, reactii adverse, contaminarea, confundarea unor plante utile cu specii asemanatoare, etichetare ca alimente naturale.

"Unele suplimente sunt denaturate in compozitia lor prin introducerea unor substante farmaceutice", a atras atentia Tatiana Onisei. Ea a precizat ca aproximativ 85% din totalul suplimentelor alimentare comercializate in Romania contin plante medicinale singulare sau combinate.

Prezenti la eveniment, mai multi membri ai Consiliului National al Audiovizualului (CNA), intre care Narcisa Iorga si Cristina Trepcea, au vorbit despre faptul ca RAC si CNA au un punct comun, respectiv reglementarea in domeniul comunicarii comerciale. In acest sens, acestea au atras atentia ca sunt mai multe aspecte in Codul de reglementare a continutului audiovizual, preluate din Codul RAC, care trebuie analizate si actualizate.