Consiliul Fiscal arata ca la momentul operarii primei rectificari bugetare existau deja suficiente elemente de natura sa indice faptul ca estimarea veniturilor bugetare pentru finalul anului era una lipsita de prudenta, mentionand ca a avertizat Guvernul in opinia emisa cu privire la raportul semestrial asupra executiei bugetare si la prima rectificare bugetara, conform Mediafax.

"Modul in care s-a desfasurat procesul bugetar din acest an - ambele rectificari bugetare aducand majorari ale tintei de deficit, in conditiile existentei unei interdictii legale explicite si a unor suficiente indicii, in baza executiei bugetare la finele primelor sase luni, cu privire la probabilitatea ridicata a realizarii unor venituri bugetare mult inferioare estimarilor revizuite - pune sub semnul intrebarii relevanta regulilor bugetare si angajamentul fata de respectarea disciplinei fiscale", se arata in opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul celei de-a doua rectificari bugetare din acest an.

Eficienta unei reguli fiscale este determinata de gradul de constrangere pe care il exercita asupra modului de formulare a politicii fiscal-bugetare. Usurinta cu care regulile fiscale au putut fi in mod repetat eludate in acest an cu privire la deficitul bugetar si nivelul cheltuielilor, alaturi de cele consemnate si in anii care s-au scrus de la adoptarea Legii responsabilitatii fiscale in 2010, pune in evidenta slabiciunea constrangerilor exercitate de regulile fiscale din lege si ridica dubii serioase asupra angajamentului fata de respectarea in viitor a regulilor fiscale ce vor fi instituite prin preluarea in legislatia nationala a prevederilor Tratatului privind Stabilitatea, Coordonarea si Guvernanta in cadrul Uniunii Economice si Monetare (Compactul fiscal), noteaza Consiliul Fiscal.

Dincolo de impactul asupra rezultatului executiei bugetare din acest an, revizuirea substantiala a estimarilor de venituri bugetare altereaza substantial perspectivele pentru bugetul aferent anului 2014, orice proiectie avand in mod necesar drept punct de plecare realizarile curente.

In consecinta, in opinia Consiliului Fiscal, sunt necesare masuri discretionare suplimentare semnificative pentru a asigura incadrarea in limitele plafonului de deficit bugetar pentru anul viitor, cu atat mai mult cu cat veniturile bugetare din anii 2012 si 2013 au fost afectate favorabil de incasarile temporare din inchirierea benzilor de frecventa catre operatorii de telefonie mobila.

Comparativ cu parametrii aprobati in contextul primei rectificari bugetare, proiectul de rectificare care va fi discutat miercuri de Guvern prevede o reducere a veniturilor estimate ale bugetului general consolidat cu 3,4 miliarde lei si a cheltuielilor cu 2,2 miliarde lei, tinta de deficit bugetar fiind revizuita ascendent la 15,9 miliarde de lei (mai mare cu 1,2 miliarde lei sau 0,2 puncte procentuale din PIB), respectiv 2,54% din PIB (evaluat la 625,6 miliarde lei).

La nivelul elementelor individuale de venituri ale bugetului general consolidat, cea mai mare revizuire descendenta se regaseste la nivelul veniturilor nefiscale (-1,65 miliarde de lei, respectiv 0,2% la PIB). Revizuirea cumulata la nivelul veniturilor fiscale (-1,8 miliarde lei) are drept surse principale estimarea unor incasari mai mici la nivelul accizelor (- 901 milioane de lei), urmate de TVA (-365 milioane de lei) si impozitul pe venitul persoanelor fizice (-308 milioane de lei).

Eliminand influenta schemelor de compensare in lant a arieratelor bugetare (in suma de 2,12 miliarde de lei, a caror repartitie pe categorii de cheltuieli a suferit unele modificari comparativ cu cea avuta in vedere la nivelul primei rectificari bugetare), diminuarea cheltuielilor totale se datoreaza in principal reducerilor operate la nivelul achizitiilor de bunuri si servicii (-744 milioane de lei), asistentei sociale (-556 milioane de lei lei), utilizarii rezervelor existente la nivelul cuantumului bugetat al cheltuielilor cu dobanzile (-477 milioane lei), reducerii componentei alte transferuri (-446 milioane de lei), precum si diminuarii cheltuielilor aferente programelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile (-287 milioane de lei).

Citeste si:

Cheltuielile de investitii, care cuprind cheltuielile de capital, cheltuielile aferente programelor cu finantare rambursabila, proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile postaderare si alte transferuri de natura investitiilor, scad la rectificare cu 1,2 miliarde de lei fata de nivelul aferent rectificarii bugetare anterioare.

Consiliul Fiscal are in continuare rezerve serioase cu privire la posibilitatea de a realiza tinta de final de an pentru veniturile din fondurile europene post-aderare, in conditiile in care cu trei luni inainte de finele acestuia, nivelul intrarilor (5,03 miliarde de lei) reprezinta mai putin de jumatate din suma estimata pentru intreg anul (12,15 miliarde lei lei), iar estimarile guvernamentale cu privire la performanta de absorbtie au fost sistematic mai mari decat realizarile.

Opinia formulata de Consiliul Fiscal cu prilejul primei rectificari bugetare a consemnat incalcarea regulilor (prin derogare) Legii responsabilitatii fiscal-bugetare. Desi rectificarea curenta, prin reducerile de cheltuieli operate pentru a compensa partial revizuirea descendenta a estimarilor privind incasarile bugetare readuce nivelul cheltuielilor totale (exclusiv asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori) in limitele plafonului de cheltuieli prevazut de Legea 4/2013 si restabileste astfel respectarea regulii statuate de art. 6 lit. c), aceasta consemneaza o noua incalcare a art. 6 lit b) al Legii 69/2010, potrivit caruia “soldul si, respectiv, soldul primar al bugetului general consolidat, luand in considerare componentele acestuia, pentru anul bugetar urmator, nu vor putea depasi plafonul stabilit prin cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetara, aprobata de catre Parlament”.

Astfel, proiectul de rectificare prevede un deficit bugetar de 15,9 miliarde de lei, mai mare cu 2,5 miliarde lei (0,4% din PIB) decat plafonul de 13,394 miliarde de lei statuat de Legea 4/2013, deviatia fata de plafonul legal crescand cu inca 1,2 miliarde de lei lei fata de cea deja consemnata cu prilejul primei rectificari bugetare.

In plus, daca majorarea de deficit cash efectuata cu prilejul primei rectificari bugetare nu atragea dupa sine, conform evaluarii guvernamentale, o majorare a tintei de deficit bugetar conform ESA95 (relevant din perspectiva relatiei cu Uniunea Europeana), acest lucru nu se mai intampla acum, ratarea obiectivului initial de deficit ESA95 de 2,4% din PIB fiind probabil inevitabila.

In opinia Consiliului Fiscal, este esential ca rezultatul executiei bugetare din 2013 sa asigure incadrarea in limita de 3% din PIB (chiar cu o marja suficient de confortabila pentru a putea acomoda potentiale revizuiri ulterioare de date) statuata de Pactul de Stabilitate si Crestere, astfel incat sa poata fi evitata declansarea unei noi proceduri de deficit excesiv.

Consiliul Fiscal este o autoritate independenta infiintata in baza Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, care isi propune sa sprijine activitatea Guvernului si a Parlamentului in cadrul procesului de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare si sa promoveze transparenta si sustenabilitatea finantelor publice.